Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 791 ggr
KastKatt
0

Förkylda men dricker inte te?

Hej, jag hämtade mina råttor förra torsdagen och tror de blev lite kalla för minstingen har varit lite snuvig, och de nyser ganska ofta. (vet dock inte om det har med fökylningen att göra? Vet inte ens om det är ofta men det känns ofta)

Den stora hanen låter så där lite snorig också.

Har höjt elementet och de står relativt nära så värmen kommer in men de står inte precis bredvid. Har även lagt in extra filtar.

Har kokat (svindyrt) rooibuste som jag lät en vitlöksklyta dra i en stund och lite honung i. Lät det sedan svalna och satt upp i buren men ingen dricker det!

Blandade ut lite te i gröten de fick men nu äter de inte göten utan bara grönsakerna i den.

Tips på att få dem friska?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Lancia
0

Du kan inte göra någonting för att bli av med en förkylning då det är ett virus, du kan däremot lindra symptomen, precis som du har gjort. I övrigt är det bara att vänta ut.

GinaCosmo
0

Hittade Rooibus te på Maxi idag.

Tror det var 20 påsar i ett paket o det kostade 12 kr.

Jag valde andra te denna gången men nu vet jag iaf att det finns där och inte är allt för dyrt.
Sett det nån annanstans o då var det SKITdyrt.

// I like beeing a mess, that´s who I am.

zickan
1

Jag rekommenderar att testa kan jang, enchinagar och eller kollosialt silver. Sista användes som medicin innan antibiotikan kom ut på marknaden och har ett brett användnings område. Alla tre underhåller kroppen bra och hjälper immunförsvaret.
Tänka på att ge mycket vitamin och mineral berikad mat med antioxidanter osv. Det styrkar kroppen att orka kämpa mot det mesta, sedan bara vänta ut det. Blir det värre är det bra att uppsöka veterinär.

Men sedan finns det ju även andra sidan av myntet. Miljö orsak. En del råttor som just flyttat in kan nysa en hel del. Kan bero på stress, nya lukter, starka lukter, damm eller annat som kittlar i nosen.
Vad har du till bottenströ? kanske går att byta ut och testa annat? Något tvättmedel som kanske luktar lite starkt?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

KastKatt
1

#1 okej, de är bättre redan idag, igen lät snoriga idag och ingen hade snor runt nosen.

#2 Det var det enda som fanns på affären närmast. Tänkte spara några påsar och ge bort resten för jag tycker inte om det, så förstår små korvarna.

#3 Avvaktar lite men försöker ge dem extra mycket frut och grönt och mycket olika. De är nämligen bättre redan idag.

Jag har tidningspapper och toa-lätt i toalåda. Är astmatiker så har inga starka perfymer eller så. Men ca 4-5 dagar innan de kom hade jag en röelse i köket, har dock luftat lägenheten sen dess?

Greetings.

Legacy Mwari.

GinaCosmo
0

Men fick råttor dricka annat än just Rooibos te?

Hörde att det var det enda dom fick dricka, eller finns det nåt annat?

KastKatt
0

#5 vad jag har hört så är det de enda teet utan "tein" vilket de inte ska få i sig. Men antar att om det finns annat te så borde det vara okej? Har du sökt? :)

Greetings.

Legacy Mwari.

GinaCosmo
0

Tein och Koffein ska vara samma sak och jag trodde att rött te var utan koffein (alltså utan tein) men jag hade visst fel efter vad jag läst.

Det är bara nåt som blivit fel då Rooibos busken och "Rött te-busken"  blandats ihop (?)

Trist att dom inte tål annat, för jag har bara hört en massa dåligt om Rooibos teets smak.

Men det kanske finns goda?

Wamrat
1

Många rooibostheér blandas tyvärr ut med vanligt the. Men det finns sorter som bara är rent rooiboste. Det gäller att kolla innehållsförteckningen innan man köper helt enkelt.

Jag själv fuskade faktiskt med theét och hade i väldigt mkt extra honung. Och sött kan mina fnåttor inte motstå. Sen minskade jag gradvis på honungen och dom slänger sig fortfarande på theflaskan fastän jag slutat ha i honung. Dom förknippar smaken med gottigottgott men har glömt att det var honungen som var göttis :P

Mina får en 1,5 dl rooibos varannan dag och det är till 4 råttor. Och det är mest i syfte att förebygga istället för att bota förkylningar.

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

KastKatt
0

#7 okej. Jo jag gillar inte alls Rooibos. Vilket är synd när jag köpte så dyrt te till dem nu eftersom de inte verkar dricka det alls.

#8 Okej, jag hade lite honung i (en knapp tredjedel av en tesked i en mindre vattenflaska) men den honungen är väldigt söt.

Har ställt in te igen mätte nu hur mycket jag ställde in så ska se om de dricker det. Vore ju bra om de gillar det så man kan ge dem det imellanåt.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

De små är helt friska men den stora hanen är förkyld, och har tagit kontakt med Uppfödaren som hade honom innan (vi har honom på foder) och hon säger att han ska få antibiotika om han inte blir bättre inom en vecka.

Men jag gör följande för att underlätta för honom:

Ångbadar honom (för han är lite täppt i nosen), har fuktig handuk på elementet som är närmast hans favoritplats, ger han te, ser till att han äter dricker (både te och vatten) och hand matar honom, försöker ge honom så varierad och nyttig mat som möjligt. (även om han helt bara vill äta majs)

Greetings.

Legacy Mwari.