Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 3024 ggr
PennyScarlett
1

Råtthona skänkes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att mina hona fick ungar så blev hon väldigt aggressiv och började bita så fort man kom i närheten av buren. Hon har dock lugnat sig väldigt mycket och kan nu tillåta att man klappar henne lite på ryggen. Hon springer gärna omkring i rummet och utforskar medan hon låter en annan vara barnvakt. Men jag har varken tid, kunskap eller ens lust att jobba med en bitråtta. Vi hade planer på att avliva henne nu i veckan, men känner att hon ändå förtjänar en chans till till att få ett bra hem och liv.

Födelsedatum: Vet ej. Allt från 4 månader till 1 år.

Färg, teckning och hårlag: Vit, slät, dumbo

Kön: Hona

Kullstorlek vid födsel och vid avvänjning: Vet ej

Faderns namn, födelsedatum och vikt: Vet ej

Moderns namn, födelsedatum och vikt: Vet ej

Syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Köpt i zooaffär, blev en bitråtta efter att ha fått ungar.

Pris och om råttan/råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Jag ger henne till någon som är råttvan och kan erbjuda henne ett värdigt liv trots sina tillitsproblem, ej reggad.

Ort där råttan/råttorna finns: Svenljunga Kommun

Telnr, e-post eller alternativa kontaktsätt:

tel: 0736188082

e-post: pennyscarlett@live.com

Jag nås bäst via telefon.

Vem det än blir som tar henne (om någon gör det) så hoppas jag verkligen att du tar hand om min lilla monsterråtta. :)

Bild med mamma och hennes återstående 5 ungar

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Nali
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan vara så för att hon fick bebisar nu att hon bits för att skydda dom osv. låt henne va kvar i kanske 1-2 veckor till och kolla om hon har lugnat sig annars får du känna efter själv vad du vill

Banankaka320
0

Hur är hon i flock? :)

RaGooN
1

#1 - tänkte också på det när jag läste om henne.
Vissa råttor blir överdrivet beskyddande när de får ungar. Ha kvar henne tills ungarna är avvänjda så ska du nog se att hon återgår till sitt vanliga :)

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

PennyScarlett
0

#1, #3, Jo jag vet, men jag hade bara ägt henne i ca en vecka innan hon fick ungar, så hon känner egentligen inte mig och litar verkligen inte på mig. Ungarna har redan börjat ta efter hennes beteende och jag vill inte behöva göra mig av med allihop. Antingen får någon ta henne nu i veckan eller så får vi ta bort henne, tyvärr :/ Det är liksom inte småbett hon kommer med. Biter hon så släpper hon inte.

#2, Vad jag märkt har hon inte haft några problem med det. Fick henne på köpet från en djuraffär när jag köpte mina två pojkar. Det var bara dom tre kvar och jag tyckte att det vore synd att lämna henne ensam (trodde dessutom att det var en hane, tills jag kom hem och såg att hon saknade klockspelet så att säga). Men hon springer gärna på gallret till pojkarnas bur när hon är ute och hälsar lite på dom innan hon springer tillbaka.

Hon tycker dock om att hålla sig lite för sig själv. Hon är inte den som ligger mitt i smeten om man säger så :)

alexfifan
0

Råtthjälpen kanske? Om du inte hittar något hem åt henne. Är det så att hon ändå är ganska ung borde det inte vara omöjligt att få bukt med ett sånt beteende…

Kan säga också att jag sitter i exakt samma situation bara det att min hane inte fick bebsiar. xD Otroligt tråkigt är det… =/

you can't face the problem, if the problem is your face……

PennyScarlett
0

Visst är det :( Jättekiligt verkligen. Men jag ska göra mig av med alla ungarna också. (Sälja alltså). Så jag kommer bara ha mina två gamla pojkar kvar. Min katt tog min enda tecknade unge igår :( en…öh..black hooded heter det när dom är fläckiga över huvet va? Hon dog inatt ;___; Så nu har jag bara en hoper vita råttor kvar. Ser knappt skillnad på ungarna.

alexfifan
0

Nja hooded har dom ju en rand eller vad man ska kalla det över ryggen med. Är inte så jättehaj på det här med teckningar även om det oftast känns som man kan dom. xD

PennyScarlett
0

Ja men det hade hon med. Hon var så söt och satt aldrig stilla, inte ens med brutet bakben. Lik förbannat skulle hon försöka klättra upp på axeln ;___;

alexfifan
0

Hm kollade din blogg på den videon, tror hon är antingen vääldigt dålig hooded eller varigated mm? Vet inte riktigt. Himla tråkigt att det skulle hända iaf, vilken liten fluffboll <3

[Ratass]
0

varigated är det då de är som fläckiga? täntke just på att svansen var ju också fläckig..

PennyScarlett
0

#9 ja….har varit så otroligt ledsen. Var verkligen hemskt att hålla henne när hon var så dålig ._. svårt att inte vara förbannad på katten med…

#10 ja jag har ingen aning :O försöker lära mig, men svårt ju….är augouti de som ser ut som vildråttor?

alexfifan
0

Ja jag förstår det, har hänt mig en gång med och jag lider verkligen med dig :( Dum kisse Rynkar på näsan

PennyScarlett
0

Jaa :( Min pojkvän fångade Rally när hon var halvvägs ner i strupen på katten…så jäkla obehagligt…

alexfifan
0

Men usch fy fan vad hemskt Gråter

PennyScarlett
0

Kan inte beskriva hur mycket jag grät ;__; Hon var min lilla älskling verkligen…kan fortfarande inte riktigt fatta när man tittar in i buren till alla hennes syskon, att hon inte är där längre…

Banankaka320
0

Jag skulle kunna ta henne om hon kan komma till småland XD

PennyScarlett
0

Jag har en pojkvän i Jönköping som jag åker till på helgerna :) Kan ta med henne dit om det är en möjlighet?

Banankaka320
0

Hmm .. skulle inte alexfifan dit någongång eller läste jag fel? :o

Ska du de Alex? XD

PennyScarlett
0

Bara det finns någon som kan hämta henne där så tar jag med henne dit :) Isåfall så hoppas jag verkligen att du får ordning på henne, för hennes egna skull (och dina fingrars xD)

Banankaka320
0

Hahaha de får jag nog XD Jag tycker de är kul att ta emot "problem"råttor, blir som ett litet projekt. Har en råtta som bet mig till blods hela tiden men gav mig aldrig. Nu när jag stoppar fingret framför näsan på mig så sätter hon tänderna jättelöst och glor på mig lite utmanande XD Hon har blivit 10gånger bttre nu än näär jag fick henne, förut så typ gled hon ut ur mina händer som en tvål skrikandes som en gris och sprang iväg. Idag vill hon till och med sitta i handen & axeln ibland :) Men hon har ju nåt medfödd störning eller nåt tror jag.

alexfifan
0

PennyScarlett jag hör av mig till dig så fort jag vet vilken helg jag ska upp, blir antingen den 28-29 maj eller 4-5 juni om det blir av.

Annars kan jag ju hjälpa till att köra ändå, det är inte så fasligt dyrt upp dit väl? ;o

PennyScarlett
0

Wow :O Hur har du burit dig åt egentligen? Vilket tålamod! Finns det nån typ av "råttpsykologi" som det finns för hundar eller vadå? x) Känns som att du inte skulle få några större problem med Twiggy. Jag är mest van vid fogliga, chilla råttor :3 Så det här var helt nytt för mig.

Banankaka320
0

#22 Tvingat henne en del faktiskt XD I början höll jag henne i en handduk och klappade henne, i buren fick hon godis varje gång hon kom fram. Sen ser hon alla andra råttor typ springa efter mig och klänga på mig och då tror hon att jag är jättespeciell och då springer hon fram och vill ha uppmärksamhet som de andra, men när hon väl får de blir hon typ förvånad. "Vad f'n klappar du mig för? :o"

De bästa som funkat är nog att hon ser de andra klänga och kräver uppmärksamhet av mig. Lite som hundar också faktiskt :D

Visse
0

Det går!! Köpte 2 st råttor av en privat person som utav "tidsbrist" ville sälja dom. Gjorde hälsokoll på dom omgående för dom vart något undernärda… och råttorna reste ragg, försökte hugga ock skrek inne hos veterinären… ha ha! Men fy skam sa jag… Lät aldrig dom nafsa på mina fingrar utan jag jobbade med dom med "knuten näve" . 1 Blev riktigt bra och den andra blev bra men lite tillbaka dragen… men dom har aldrig bitit mig

alexfifan
0

Har också en sån fis, han attackerade när han kom fast jag körde med en tunn skinnhandske tills han lärde sig att det inte tjänade någonting till att bita. Idag satt han stilla i min famn och knastrade för fulla muggar. Så omöjligt är det inte! :)

PennyScarlett
0

Jag har bara inte riktigt kunskapen, tålamodet eller tiden till det :O och nu säljer jag ju mina småflickor med, så hon blir ensam i vilket fall. Tror det blir bättre om hon får komma till någon som faktiskt vågar hantera henne :) Som det låter på er så har jag svårt att tänka mig att Twiggy skulle vara ett omöjligt fall.

Magda
0

hon är galet söt iallafall.. hoppas på att #20 kan få ordning på henne Kyss

PennyScarlett
0

Ohja ^^ söt är hon verkligen! Intressant hur folk inte lyssnar heller när man säger "Stick INTE fram handen…hon bits och hon biter hårt, så var försiktig" och lik förbannat så låter det "Men heeej flickan! Vad söt du är…du är väl inge farl AAAJ!" och sen är det blod överallt -.-

Min pappa körde med teorin att man ska "visa vem som bestämmer" och vem som är ledaren…(han är cowboy)…mm ja…det kanske funkar på hästar, men känner att en råtta inte bryr sig ett piss om ifall du spänner ut bröstet och sträcker på dig x)

alexfifan
0

HAHAHAHAH, vilken söt pappa. hahahaha Cool

Men ärligt , om hon ska stanna hos dig så pass länge ändå, ta på en tålig handske och låt henne bita tills hon fattar att det inte ger något resultat. Oerhört bra tips jag har testat haha. :)

PennyScarlett
0

Han är lika söt som råttan min ;D haha

Kalli
0

Hur går det med tösen?

Denna kommentar har tagits bort.
thildatessie
0

hur gick det?

PennyScarlett
0

Hej! Har inte varit aktiv här på ett tag nu :O haft problem med internet så har inte kunnat kontakta någon här som varit intresserad av henne. Fick sära på henne och ungarna ikväll då dom snart är 6 veckor gamla och vill helst slippa inavel. Hon är ju min enda hona så från och med ikväll sitter hon själv fram tills någon tar henne till ett fint hem :)

Måste dock säga att hon gjort väldigt stora framsteg! Nu låter hon mig klappa henne mer och så, men vågar ännu inte ta upp henne. I vilket fall så har jag inte tid och råd med att ha även henne gåendes hos mig, ska även sälja två av hennes söner i par, den tredje ska introduceras för mina goa vuxna pojkar ^^ Blev väldigt fäst vid honom. Det är den dubbelrexade som syns på bilden :) Han heter Babe. Ni vet, den lilla grisen ^^

Men vill gärna att hon kommer iväg så fort som möjligt så hon slipper sitta själv :(

Kalli
0

66666444**************************************AZAB      CCCCCCCNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNCCCCN*****9+0, **********

Tösen bor numera hos mig och mår bra förutom en liten förkylning hon verkar dragit på sig på resan. Ovanstående är en hälsning hon lyckades få ihop medan hon gjorde sitt bästa att kissa ner hela mitt tangentbord. :)

Kashii
0

alltid kul när de hittar tangentbordet ;) kul att de gick bra för tösabiten :)

PennyScarlett
0

Haha skönt att höra att hon ändå mår bra :D hoppas du får mycket glädje av henne!

Kalli
0

Lite nyfiken på om någon av f.d. Twiggys ungars ägare finns inne på R.I.F?

PennyScarlett
1

Hej! Den ena har jag haft mailkontakt med tills man såg att småflickorna fick det bra och dom lever lyxlivet. Får följa med på semestrar och allt :) Tror dock inte att hon är medlem på R.I.F om hon inte har blivit det nu i senare dagar när jag inte varit aktiv? Råttorna döpte hon iallafall till Penny och Celia så om det låter bekant så är det nog hon :)

Hon som köpte pojkarna hörde aldrig av sig…jag har mejlat och ringt henne men hon svarar aldrig, så vad det blev av dom får jag aldrig veta och jag säljer aldrig ett djur igen… ._.

Kalli
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kul att höra att de går bra för de små. Tuva blev tyvärr sjuk för ett tag sedan och har fått vandra vidare till Råtthimlen där alla moln består av Zoo-Gott. Hon var fram till sin bortgång en väldigt älskad råtta, världens snällaste mot både djur och människor och jag saknar henne hög.

PennyScarlett
0

Ååh, det gläder mig att höra att hon fick ett bra liv trots allt! Förstår att du saknar henne…har inga råttor kvar nu och jag kan också sakna dom emellanåt :( Men du ska ha stort tack för att du tog dig an henne och gav henne ett värdigt liv med glädje och kärlek!