Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 16919 ggr
julolagus
1

ang Ohyra

Eftersom att ingen svarar i den gamla tråden så gör jag en ny.

Jo, det är så här att mina råttor har fått ohyra. Men jag tycker att det verkar lite konstigt för jag hittar inga vuxna djur i pälsen på dem utan bara ägg. Men i burbotten så kryllar det av små svarta kryp. Jag trodde ju att de inte överlevde om de inte var på råttan.

Och så har jag lite frågor.

Ska man bada råttorna innan man tar det här medlet i nacken?

Försvinner alla kryp om man tar klorin/handsprit i hela buren eller både och?

Måste man kasta alla tyggrejer eller räcker det med att tvätta i tvättmaskinen?

Smittar det till katter?

zickan
1

Svart i buren? Så du verkligen ser små djur på lite längre avstånd. Typ runda små svarta äkliga kräk?

Låter inte som vanliga löss. Skulle rekommendera att försöka ta en liten burk, samla ihop några kryp och ta med till veterinären för kontroll på mer exakt vad det är. Efter bara din beskrivning så låter det som hönskvalster eller liknande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Stronghold sätts i nacken på råttan. Huden tar upp det. Behöver inte badas innan och bör inte badas närmsta dagarna efter.
Vid vanliga löss ska buren inte behöva skrubbas. Giftet på råttorna sitter i skinnet runt 3-4 veckor och under den tiden hinner alla ägg kläckas dö ut och inga nya ägg läggas.

Men är det nått annat som hönskvalster så kan det behövas lite hårdare tag för att bli kvitt skiten. Behöver inte vara det. Men bra att kolla upp exakt vad du har fått i råttburen.

För rengörning av saker rekommenderar jag Virkon. Finns på granngården osv. kanske tom apoteket. Det är verkligen det bästa att spraya med som man lätt kan få tag på.

julolagus
0

Nej, jag ser dem inte på avstånd men när jag städar buren så ligger det ett tiotal i ena hörnet. De är inte runda, utan lite mer… avlånga. Som bananflugor/blomflugor fast utan vingar. Jätteäckliga är dem.

Okej, ska försöka plocka upp några. Mamma ska ringa veterinären imorgon.

Kalli
2

Om det är löss du har, tycker dock det låter konstigt att de uppehåller sig på buren och inte på råttorna, så behöver man inte bada råttorna innan man droppar på Stronghold. Man behöver inte heller kasta, tvätta eller klorina in bur eller andra tillbehör eftersom råttorna är skyddade en längre tid och ohyran inte ska överleva särskilt länge utan sitt värddjur. Mig veterligt ska även både löss och skabb oftast vara artspecefika så de bör inte smitta katterna.

Sök på Lice och Rat på Google så kommer de upp lite bilder. Tycker oftast löss ser mer brunaktiga ut än just svarta och de är väldigt små. Inget jag spontant tycker att man borde se när man städer buren även om de är några stycken i ett hörn.

zickan
0

Låter extremt mycket som röda hönskvalster. Jag har nämligen åkt på det själv. Kom med en påse toalette från brommazoo. http://mus.ifokus.se/discussions/4f6c21f088f47256a80022f6-roda-honskvalster

http://uploads.ifokus.se/uploads/3c2/3c2c61868b3532b745808202ca4b555b/img-4701.jpg

julolagus
0

Det är nog inte löss då. De här krypen är ganska stora. Lite större än bananflugor ungefär. Eller lika stora.

Kan tillägga att de försökte fly när jag slog ihjäl dem med en sten, så jag är ganska rädd att de sprider ut sig i mitt rum…

julolagus
0

Nej de ser inte ut så :/ De var mer långa och smala.

zickan
0

Vet inte hur tropisk råttkvalster ser ut. Men det kanske är det?

HUa.. Kliar ju överallt på mig nu ju :-/.  Du får säga till vad veterinären säger sedan.

julolagus
1

Läste om tropisk råttkvalster här: http://r8bloggen.wordpress.com/2009/11/02/ornithonyssus-bacoti/

Men det var också små röda prickar..

Stackars råttorna :/

Tetitu
0

Låter superläskigt! Kontakta veterinär FORT och försök få reda på vad det är för något, och skriv gärna här när du vet vad det är! Huaa, lycka till!

julolagus
0

Vi har fått en tid på fredag, så vi får veta vad det är då!

KastKatt
0

Vill också veta vad det är. Tass.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Ratzo
0

Vi fångade två kryp i en burk och tror att det kan vara mjölbaggar, inte helt säkert men kanske. Jag hoppas att vi får veta vad det är imorgon i allafall.

I can't drown my demons, they know how to swim.

Wamrat
0

Vad himla lustigt! (hmm, lustigt och lustigt)

Läste den här tråden förut och tänkte just på mjölbaggar!

Dom ser svarta ut men tittar man noga så är dom mörkbruna. Dom luktar nästan kemiskt, svårt att beskriva. Dom är ruggigt snabba att lägga ägg som sedan blir larver. Om det nu är mjölbaggar så skulle jag kolla igenom deras foder och burströ först.

Blandar ni eget foder? Vad har ni för bottenmaterial? Hö kan också föra med sig mjölbaggar.

Om det verkligen är mjölbaggar så blir ni tvungna att ringa anticimex. Bor ni i hyreslägenhet tror jag att det ingår i hyran.

Lycka till i vilket fall!

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Ratzo
0

De har musli som foder. Toa-lätt som bottenmaterial. Jag har inte sett några larver i buren iaf, så det kanske inte var mjölbaggar ändå.

KastKatt
0

Ett tips är ju att kolla här också :)

Greetings.

Legacy Mwari.

Ratzo
0

Kolla vart? :)

KastKatt
0

Förlåt! Länken kom inte med. Här!

http://www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur

Greetings.

Legacy Mwari.

Ratzo
0

Wamrat
0

Kolla fodret! Men larver är jättesmå och nästan genomskinliga.. Gömmer sig nog lätt bland Toa-Lätt p ga av brist på färg.

Öppna burken med krypen och lukta, luktar det knäppt är det garanterat mjölbaggar!

Ratzo
0

Jag har rotat runt bland toa-lätten med en liten spade men hittar inga larver ändå.

Det har varit andra saker som luktar i burken så det är kanske lite svårt att känna lukten av dem.

Vad äter de? Papper?

Ratzo
0

Förresten hur ska vi göra om det är mjölbaggar, isåfall måste vi väl sanera buren?

Wamrat
0

Ja, fast mjölbaggar är relativt "lätta" att sanera. För att bli helt av med dom måste anticimex komma och spruta i lägenheten/huset. Tvivlar på att dom endast hållt sig i buren.

Sen kan man lägga diverse saker i frysen över natten och tvätta med hög värme. Koka saker funkar med. När vi hade mjölbaggar så var det vinter och vi ställde ut all tvätt (vi hade dom i sovrummet dom hade krypit genom väggen från grannens kök som låg vägg i vägg) Men han från anticimex sa att minusgrader eller tvätta i högtempratur dödar larver, ägg och mjölbaggarna.

Mjölbaggar äter alla möjliga sädesslag, bröd, nötter, gryn, mjöl och diverse torra matvaror.

Ratzo
0

Kan man sätta burbottnen, alltså den här ''lådan'' som man har burströet i på balkongen? Eller måste man in med hela i frysen?

Det gör mig inget att de är i lägenheten, bara de låter råttorna ha sin bur ifred så bryr jag mig inte!

Wamrat
0

Jag skulle kokat vatten och hällt i den och rengjort med klorin.

Men blir du inte av med mjölbaggarna i lägenheten hittar dom strax tillbaka till buren :( Och kanske även in i ditt skafferi :(

Ratzo
0

Ok då gör jag så. Ska man göra samma sak med gallret också och resten av burinredningen?

GinaCosmo
0

Hej alla!

Har en liten fråga om ohyra.
Jag har pratat med en tjej som har en stor rått/fågelbur som jag ska köpa.
När jag får hem den, vad ska jag göra då?

Jag menar, hur ska jag få den ren så att inte mina råttor får någon ohyra eller smitta om det skulle finnas nåt sånt på/i hennes bur.

Jag vet ju inte säkert var den stått eller vad som bott i den.

Tvätta med sprit?
Klorin?

Tacksam för råd och tips.

/Gina, Albin och Lucas

// I like beeing a mess, that´s who I am.

KastKatt
1

#27 VirkonS!

Det ska bara bra. Klorin och sånt är inte bra för deras nosar och lungor.

Skurbba, skrubba och åter skrubba. Det ska nog stå på förpackningen hur man gör exakt.

Greetings.

Legacy Mwari.

GinaCosmo
0

Tack!

zickan
0

Hur har det gått?. Vad sa veterinären?

Ratzo
0

Tyvärr så fick vi ingen hjälp för både mamma och pappa har skulder som de inte betalat från veterinären :/.

sassa89
0

Kan ni inte gå till en annan vetrinär ? =/ Inte kul om råttorna får ha massa kusar i sin bur ju :(

Ratzo
0

Det hjälper nog inte för att man går till en annan veterinär. Mamma sa att om det blir värre så får mormor följa med oss för hon har inga skulder.

Tetitu
6

Men du förstår väl att ohyran inte kommer gå bort av sig självt? Som djurägare har ni ett ansvar att ge era djur vård när de lider, enligt djurskyddslagen.

GinaCosmo
0

Jag hörde om medlet VirkonS för att rengöra och desinfektera en bur jag köpt av en privatperson.

Finns det några andra medel som oxå fungerar i detta fallet?

Hittade något på apoteket som man spädde väldigt noga.
Det skulle vara för att rengöra stallar osv.

Minns inte vad det heter men någon annan som vet?

Tips mottages.

Får buren i dagarna och måste köpa medlet innan så buren blir rengjord direkt.

Tack.

zickan
1

Jag rekommenderar endast virkon. Det är riktigt bra.

Kalli
0

Virkon används bland annat för att rengöra stall. Finns att köpa riktigt stora burkar på ex. Granngården.

Trollhund
1

Vill bara säga att om det är mjölbaggar ska du nog oroa dig… Nu målar jag fan på väggen men det är inte alls säkert att det är lätt att bli av med. Krävs både anticimex men också att man håller efter vad de äter, inte spilla mjöl och smulor liksom och helst förvara sådant i lufttäta burkar. Ha bott i en studentkorridor där det bröt ut med mjölbaggar minst en gång i halvåret. Vi blev aldrig av med em nR jag bodde dR trots två omngar anticimex. Dels för stt en del inte skötte städandet men också för att de hade bosatt sig i väggen och anticimex kunde inte behqndla ordentligt då De är riktigt otäcka små kryp jag förvarade tillslut alla mina torrvaror på mitt rum och köpte burkar på ikea. Men det var riktigt vidrigt när en korridorare öppnade sin mjölpåse och den var full med små svarta skalbaggar som kröp runt….

Wamrat
1

#38 Jag håller med dig, Trollhund.

Kanske uttryckte jag mig fel när jag sa att dom var lätta att bli av med >.<

Vad jag menade mest var att fryspunkt och kokpunkt dödar dom. Och då syftade jag mest på buren.

När vi fick dom från grannen så fick vi ju kasta ut all tvätt i vinterkylan och koka diverse grejer. Men vi fick också precis som du förvara alla skafferivaror i tätslutna plastburkar. Men det är no way att man kan bli av med dom utan att anticimex kommer och sprutar.

Och att slänga precis ALLT i matväg som kan vara ansatt av dom små jävlarna.

Hade jag haft dom i buren hade jag fått frispel tror jag. FY vad äckligt.

Det är bara städa buren, kasta all deras mat, tvätta alla råttor, tvätta alla hängmattor och ev bomaterial, koka skålar och låt allt hårt ligga i frysen över natten. Och eller spruta med Virkon.

Ringa anticimex (tror det ingår i hemförsäkringen faktiskt om man inte bor i hyreshus) och gå igenom skafferiet. Plasta in alla torrvaror och hålla rent i skafferie och skåp.

Om det INTE görs, lycka till för det dröjer inte länge förrän dom är överallt. Även i sängarna för människohudavlagringar är namnam det med för dessa.

Det är skadedjur så dom kommer göra så mycket skada dom kan tills du ser till att bli av med dom. Punkt slut

StillaSinnet
0

#0 har äggen i pälsarna kläckts? Mjölbaggar lägger inte ägg i djurpälsar

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

EmelieGustavsson
2

tänk på att råttorna inte mår bra när det finns ohyra, du får helt enkelt åka in till vetrinären, du får fråga någon annan som kan hjälpa dig. Sånt här får man räkna med som djurägare och därför ska man ha pengar undanstoppade.

Ratzo
0

Hur ska jag kunna ta dem till veterinären när de inte ens lever på råttorna? Jag såg inga kryp senaste gången jag städade.

Vi fick mjölbaggar i skåpen för några år sedan också, men då var det bara att tvätta alla skåp nogrannt och de kom inte tillbaka!

Ginacosmo kan du vara snäll och sluta sno min tråd :).

sassa89
0

Jag tycker ialf att ni ska gå till en annan vetrinär el ringa aticimex, skulle inte kunna leva med att jag vet att jag har skadedjur i min lägenhet utan å göra nått åt det, usch å fy.. Stackars råttorna, å stackars er efter några månader när de invarderat hela erat hus. Bättre å göra nått åt det NU innan de gått för långt :(

Ratzo
0

Vi har inte råd att få hjälp av anticimex, det kostar ju flera miljoner…

sassa89
0

öh nä de kostar inte flera miljoner, bor ni i hyreshus ingår det i hyran, bor ni hus så ingår det i hemförsäkringen! Så det är bara att ringa :) Möjligtvis att ni får betala självrisken om ni bor i hus, men de e det lätt värt, dra ner på nått annat i en månad så har man det!

Ratzo
0

Hur mycket kostar det då om man bor i hyreshus?

sassa89
0

inget de ingår

sassa89
0

behöver inte va anticimex utan ska stå nere i trappen  el i ert hyresavtal vilket företag de är. och hyresvärden tycker nog att de e av stor vikt att ni ringer då det annarsd kan spridas till ev grannar å kosta mkt mer för hyresvärden. Våra grannar hade invation av kackelakor o de ingår alltdi i hyran med skadedjursbekämpning

Ratzo
0

Okej men vad ska man göra med råttorna och katterna då när de sanerar? För man måste ju vänta två timmar innan man får vara i närheten där de sanerat.

Trollhund
0

Råttorna och katterna måste också ut ja. Fråga en vän om du kan ha dem där?

Ratzo
0

Jag har sagt till mamma nu att hon ska ringa anticimex, hon suckade bara och sa att vi får göra oss av med råttorna istället. Men det kommer aldrig att hända så jag får väl sova i samma säng som mjölbaggarna då.

KastKatt
0

Men om ni har skadedjur i lägenhet så är ni skyldiga att informera värden om detta. I mitt kontrakt står det att vi inte behöver betala anti cimex tror jag.

Greetings.

Legacy Mwari.

sassa89
0

Ja verkligen, för har ni riktigt otur så kan de vandra vidare till era grannar å då blir nog inte värden så glad.. Säg åt din mamma att förmodligen kommer det ifrån erat kök, och för att bli av med det MÅSTE anticimex el liknande bolag komma, annars har ni det överallt tillslut å de sprider sig. Fort å mycket! Så din mamma har en skyldighet som hyresgäst att kontakta värden och eller skadedjursbolaget som är kopplat till er lägenhet ..

mikeiko
2

När jag flyttade in i min lägenhet upptäckte jag mjölbaggar i kökslådorna. SJUKT äckligt när man hittade baggar i sin bestickslåda :P

Det är stambytt - men man har lämnat de gamla skåpen från 1940-talet när huset byggdes, och detta blev alltså grogrunden för baggarna. Jag behövde bara kontakta min hyresvärd som bokade in Anticimex kostnadsfritt åt mig, som kom och sprutade i köket.

Baggarna kom tillbaka igen sommaren därpå, så de fick komma en gång till (fortfarande helt kostnadsfritt för mig) och spraya, och jag bad dem vara extra noggranna denna gång och dra ut alla lådor och spraya alla skrymslor och vrår. Sen dess har det varit baggfritt!

Dörren till köket där de sprayat skulle hållas stäng i…jag tror det var 4 timmar efter sprayning, men det kan ha varit längre. Man ska alltså inte andas in medlet. Djur får inte vistas där på 24 h.

Ratzo
0

Ok ska försöka övertala mamma då. Men jag har ingen extrabur till råttorna och när de ska sanera så måste vi vara hos min mormor, hon är rädd för råttor. Hur gör man då? :/

Trollhund
0

Fråga här om någon kan låna, fråga runt bland vänner om de har någon katttransportbur eller något liknande. De är ju små men har du inget annat alternativ själv så är det ju bättre än inget.

Ratzo
0

Katterna har ju en kattransportbur men den måste de ju ha själva, och är inte det för brett mellan gallret? Jag har ju en liten råtta på 4 månader.

Trollhund
0

Hm, tänkte inte så långt faktiskt men det går ju att testa först. Men en 4 månsders kan nog komma igenom om du har otur. Men ta med er bur då? Hemma hos er kan du ju ha dem i kattburrn eller låta din mamma vakta dem medansndu rengör buren med virkons. Ta sedan ned den till din mormor när du försäkrat dig om att den är riktigt, riktigt rengjord?

Ratzo
0

Det går nog inte, den är för stor. Det skulle vara perfekt om jag hade en kaninbur eller hamsterbur men tyvärr så har jag inte det :/. Jag vet inte ens om vi får ta med råttorna till mormor men jag tror verkligen inte det för hon har fobi..

StillaSinnet
1

#51 råttorna har inget med mjölbaggarna att göra så det tjänar inget till att göra sig av med dem. Ni måste ändå få ut mjölbaggarna ur lägenheten. Det är inte deras fel att baggarna har kommit in. Det kan ha kommit in genom vilken torrvara som helst. jag hittade mjölbaggelarver i ett mjölpaket från ica på '90-talet, och fick hem mottfjärliar från en säck hundmat från Ica. Däremot kan krypen gilla värmen och fukten hos råttorna och fortsätta föröka isg i müslin du ger dem.

citat anticimex:

Den svartbruna mjölbaggen är den vanligaste förrådsskadegörande mjölbaggen i våra hem. Den kommer ursprungligen från varmare länder och importerades av en slump med varor till vårt land. På 40-talet tycks den ha funnit fotfäste, och sedan dess kan vi betrakta den som en ovälkommen besökare. Den klarar sig inte utomhus, utan sprids via handel och allmänt kringflyttande. Den dyker upp i alla led av spannmålshantering – från spannmålsmagasin, via kvarnar, med mjölpåsen hos enskilda handlare och till våra hem.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Ratzo
0

Jag vet att det inte är råttornas fel. Det är min mamma som tror det.

:holmgreen:
3

#61 Visa henne texten när #60 citerade anticimex! :)

Ratzo
0

Mjölbaggarna har försvunnit sedan jag slutade använda toa-lätt, har tidningspapper till dem istället. Men min ena råtta har små sår typ överallt, ingen av dem andra har det.

diddiman
0

#63 Kan vara skabb? I så fall behöver du till veterinären och få stronghold. 1 droppe i nacken på alla råttorna så är det färdigt! Det behöver inte bryta ut på alla dina råttor, alla reagerar olika.

Tetitu
5

Snälla. Den har tråden har pågått för länge för att du inte ska åka till veterinären. Eftersom att din råtta har sår över hela kroppen så har den med största sannolikhet ohyra (som är smittsamt), SNÄLLA, ta dem till veterinären. Att behöva leva med skabb eller någon annan form av ohyra är hemskt och absolut INTE okej att utsätta sitt djur för och det är ditt ansvar att ta itu med problemet. Jag vill inte vara elak eller så men jag tål inte när folk inte tar hand om sina djur. Uppsök veterinär, snälla snälla, jag ber dig för dina djurs skull.

Ratzo
0

Men tror du att jag vill att hon mår dåligt? Det vill jag inte! Jag älskar mina råttor och gör allt för dem, om jag kan. Jag förstår inte varför jag ens fick dem när mamma vägrar att ta dem till veterinären. Jag hatar att se dem må dåligt och gör vad jag kan för att övertala mamma. Jag ångrar att jag fick mamma till att låta mig köpa dem, jag var väldigt självisk och önskar att jag aldrig köpt dem!

diddiman
0

Vart finns du Ratzo? Om du insett att du kanske inte borde ha kvar dina råttor kanske det finns någon i närheten som kan hjälpa dig? Kanske kan du lägga ut en säljes annons och berätta att dina vänner behöver hjälp omgående? Och hoppas att någon kan ge dem den hjälp och vård de behöver.

Ratzo
0

Vet inte om jag vill sälja dem. Tänk om de hamnar på en ännu sämre plats.

Ratzo
0

Men för deras eget bästa så gör jag det ändå. Ska tänka på det.

diddiman
0

Gör det. det finns mycket fint folk här som kanske kan tänka sig att hjälpa dom. Att dras med skabb är inget bra liv. Mina små vänner åkte nyss också på skabb. Det gick på några dagar att en av dem först hade några små sår till att hela han var helt sönderkliad.. Det tog styggt på honom bara av den korta tiden. Han var uppburrad i pälsen och berättade att han mådde jätte dåligt.  

Dom behöver vård så fort som bara är möjligt när dom åkt på skabb. Gör ett försök i alla fall. Du märker ganska snabbt om en mnniska vill dem väl och det känns bra. Du kan skaffa råttor en annan gång när du inte är beroende av någon, då du själv kan ta ansvar och se till att dom får den kärlek och vård dom behöver.

Nu, som alltid, är det ditt ansvar att se till att dom hamnar hos någon som kan uppfylla de kraven; vård och kärlek.

Hoppas allt går bra.

Ratzo
0

Frågar mamma en enda gång till om de kan få komma till veterinären. Säger hon nej, då får de flytta. Hur tungt det än känns. De 6 månader jag fick med dem har varit de bästa i mitt liv. Älskade råttor.

diddiman
0

#71 bra tänkt av dig :) Om råttor betyder mycket för dig kommer du säkert hitta nya vänner i framtiden som du själv tar ansvar för.

Ratzo
0

Kommer inte kunna ha fler efter det här. Ska aldrig mer skaffa djur. Gör bara fel.

diddiman
1

Varför inte? Om du inte anser att du kan ta det ansvaret så gör du nog rätt i att inte skaffa djur. Men den dagen du tjänar egna pengar och inte är beroende av någon annan, och att du vet om att du kan ge ditt djur tid och kärlek, varför inte? Dom tillför så otroligt mycket, i alla fall i mitt liv. Dom betyder så otroligt mycket för mig.

Om det bara är pengarna som är problemet så finns det ingen anledning att tänka sådär, att du aldrig ska skaffa ett djur igen. men du gör såklart som du känner. Man bör alltid ta sitt djurs bästa i första hand

Ratzo
0

Inte på några år i allafall.

Lamina
1

Alltså, inte ska du behöva göra dig av med råttorna för något så simpelt som lite skabb! Det finns säkert någon vänlig själ här på forumet som har en tub stronghold liggandes och kan skicka till dig. Jag skulle lätt göra det, om jag hade något… Obestämd

Sen kan du ju lägga undan lite pengar varje månad så du kan gå till veterinären ifall dom råkar ut för något annat.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Elinisa
4

Tycker inte du behöver ta på dej hela skulden för att du hamnat i denhär situationen. Du är ung, bor hemma& dina föräldrar är de som har ansvaret för att dina djur ska få den vård de behöver vid sjukdom. Menar inte att "prata skit" om din mamma. Hon ville kanske bara göra dej glad& göra något bra då du fick dina råttor, men tyvärr förstod hon inte vilket ansvar det innebar.  

Om ekonomin& livssituationen ser ut på så vis att man inte har råd.. -ja då har man inte råd att ha djur, -just nu. Tycker inte man kan kräva att den som är ung, ännu bor hemma& är beroende av föräldrarnas inkomst ska ha full koll på föräldrarnas ekonomi. Din mamma skulle ha sagt redan från början att hon inte kommer att ha råd, alt. inte kommer göra de prioriteringarna, -men somsagt hon förstod kanske inte vilka förpliktelser man har som djurägare.

Frågan är väl nu om du kommer kunna lägga undan en peng, iaf kanske 70:-/mån, el något sånt..? Har du månadspeng? Kan du tjäna pengar på något sätt; skotta snö, vara barnvakt, tex? Har du möjlighet att få sommarjobb till sommaren?

Det är inte en tub Stronghold, som är problemet här, för det kan du få av mej, -utan tror du att du kommer kunna lägga undan lite pengar för framtida utgifter? Dethär är troligen inte sista gången du kommer behöva uppsöka veterinär. Även om råttorna skulle hålla sej friska hela livet, så kan det vara bra att veta att många råttor inte dör fridfullt hemma då de blir gamla, utan behöver avlivas hos veterinär. Man behöver en summa undansparad.

Om du vill ha kvar dina råttor& om du tror du kan lägga undan lite pengar själv för att ha råd med nödvändig vård framöver, så tycker jag absolut du kan behålla dem. Tycker du visar att du tar ansvar då du söker info& frågar om råd, försöker påverka din mamma& är beredd att omplacera råttorna för deras bästa trots att du inte vill förlora dem. Du behöver verkligen lösa den ekonomiska biten, men tvivla inte på dejsjälv& dina egenskaper som djurägare!

Säg till om du vill ha en tub Stronghold& då kan du PM:a din adress så skickar jag.

Hoppas allting löser sej till det bästa.

Ratzo
0

Åh, vad du är snäll! Har inte kunnat sova på hela natten för jag har varit så orolig för råttorna. Du är verkligen jättesnäll, tack, tack tack!! :D

Jo, visst kan jag lägga undan pengar om jag behöver gå till veterinären i framtiden. Får veckopeng så det är inga problem.

Tack ännu en gång :).

Elinisa
0

Ok vad bra du kan lägga undan pengar.

Ett råd är är att försöka lägga undan mera nu i början, så du hinner få ihop en summa, om oturen är framme& de behöver komma till veterinär snart igen. Man vet aldrig när det händer. Hoppas iaf de kommer hålla sej friska ett bra tag nu.

Under tiden kan du bearbeta din mamma. Upplys henne om att att man är enligt lag skyldig att hjälpa husdjur då de är sjuka. (Vet inte nu var& hur det är formulerat, men någon annan här kanske vet) Kanske kommer hon (förhoppningsvis) att förstå lite bättre då hon ser att du tar ansvar& sparar pengar. Om inte annat förstår hon hur viktiga råttorna är för dej.

PM:a mej din adress, så skickar jag tuben.

Ratzo
0

Jag har pmat :).

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.