Tumör vid revbenen
Hej! Jag är så orolig. Jag har hittat en tumör på en av mina råttor. Den sitter vid revbenen på sidan och den dök upp väldigt plötsligt. Det finns ju mycket information att läsa om tumörer hos råttor men nu undrar jag om någon här vet om det är vanligt att just de här tumörerna växer sig stora? Jag vet i stort sätt ingenting om tumörer, men det känns hemskt, hon är inte ens ett år. Tack och hej!
Om du har tur är det en varböld. Den brukar i så fall spricka av sig själv, du kan behöva hjälpa till att tömma den och hålla rent med koksaltlösning.
Hur länge har hon haft den? Hur stor är den?
#1 hoppas att det är en varböld. Hur vet man det? Jag upptäckte igår att det var något litet och blev lite orolig. Men idag är den nog mer än dubbla jämfört med igår. Nu är den kanske en halv cm stor. Men det sjuka är att det är en likadan på andra sidan också. Och det är ganska mycket fett runt omkring.
En uppdatering: kände igenom henne ordentligt förut och har alltså hittat två knölar. Den största sitter på sidan av revbenen, nä stan i ålan och är ca en halv cm stor. Den andra är något mindre och sitter på andra sidan lite längre ned. Men nu så hittade jag en tredje knöl! Förstår ingenting nu. Känns ju konstigt om jag bara skulle upptäcka tre tumörer bara sådär. Så en sammanfattning, hon har alltså fått några mystiska knölar på kroppen. Det är ganska mycket fett runt omkring dem. Ursäkta om tråden är lite rörig, jag borde ha kännt igenom henne innan.jag startade den..
"nästan i armhålan" menade jag.
En tur till veterinären är det bästa.
#3 Jag har fått för mig att om de växer så snabbt, så är det troligtvis en varböld.
Vi har en tös som fick en knöl i armhålan, vilket veterinären trodde var en tumör men som visade sig vara en varböld. Troligtvis något med en lymfkörtel där som kleggat igen.
Om två av dem sitter vid lymfkörtlar så kanske det är något sådant.
Men jag tror också att veterinär är en bra idé. Hoppas allt går bra med henne!
Verkligen, lycka till med din råtta!<3
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
jag undrar väldigt mycket om hur man ser och känner skillnaden på en tumör och en böld… min råtta har en också precis vid låret, den känns inte liksom klotrunt, utan har liksom flera små bollar i den.. känns mjuk och samtidigt hård…
Så hade min råtta oxå, det kanske var Cancer då hon visade samma symptom som vid den sjukdomen. Hoppas att din råtta inte möts av samma öde som min. Lycka till!<3
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram