Kastrering av hanråttor
Jag undrar hur gamla råtthanar ska vara när de kan kastreras och hur vanligt är det att de kan dö av narkosen. Har ni kastrerat era råtthanar och hur gick det för dem?
Behandla andra som du själv vill bli behandlad
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Runt 6mån till 1 år, men helst närmare 6 månader, ju förr desto bättre så att säga.
Veterinären måste söva på gas, och då är dödligheten inte speciellt hög. Sövs det däremot intravenöst så är risken stor att det går illa.
Tror inte att de söver med gas på djursjukhuset i östersund. Ska ringa och höra med dem.

Jag skulle nästan vilja våga påstå att det är ett måste, jag hade aldrig lämnat in en råtta för operation där annars. Oavsett vad veterinären hävdar, jag skulle aldrig ta den risken, dödsstatistiken är för stor vid annan sövning än gas.
Jag sövde min flicka min flicka med narkos i måndags och det gick bra. Var dock extremt orolig då risken är stor att dom inte klarar det =( Anledningen till att dom inte hade gas var för att kostnaderna var för stora. Behövs tydligen en massa maskiner då. Jag tycker kommunen borde stå för sånt..
Jag vill ha hanråttor efter denna omgång med töserna, men jag vill ju kastrera hanarna såklart ändå. Luktar hanarna mindre om de är kastrerad?
Det är alltid en risk med operationer och man bör inte kastrera bara för att kastrera.
Det är väl mer en lösning om råttan blir dominant t.ex.

Nej, hanarna luktar inte mindre om dom blir kastrerade. Jag skulle aldrig kastrera en råtta för att jag känner för det, utan det är bara en sista utväg vid dominans. Det är en stor risk att söva ett så litet djur.
Mina förra råttkillar bråkade en hel del när de var könsmogna.