Veterinär som opererar
Haft ett helvete under veckan som gått med att hitta en veterinär som opererar råttor. Flesta har inte kunskapen och skickar en bara vidare. Den som tar in för sövning och operation har istället ingen kunskap av smådjur.
Kan vi inte skriva en liten lista över de svenska veterinärerna vi känner till som faktiskt tar emot djur och opererar dom.
Kanske skriva
Veterinär:
Län/Ort:
Kontakt uppgifter:
Rekommenderar du: Ja/Nej
Pris: (typ kastrering, tumör ca priser osv) om man fått kostnadsförslag när man ringt, vad man betalat om man varit där mm.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Norsholms Djursjukhus
Veterinär: Rebecka Frey är utan tvekan den bästa. Även Petra Lindvall rekommenderas starkt.
Län/Ort: Norrköping
Kontakt uppgifter: Se hemsida
Rekommenderar du: Ja!
Pris: Runt 800:- för kastrering/operation
Djurdoktorn
Veterinär: Samtliga veterinärer på kliniken kan rekommenderas för op på råttor.
Län/Ort: Linköping
Kontakt uppgifter: Se hemsida
Rekommenderar du: Ja
Pris: Runt 1200:- för kastrering/operation
HVP
Veterinär: Lisa (???) (Hon är höggravid och inte tillbaka på ett tag dessvärre, men rekommenderar ändå väldigt starkt)
Län/Ort: Västerort, Stockholm
Kontakt uppgifter: hvp.se
Rekommenderar du: Ja!!! Trots att operationen hade dödlig utgång (kroppen klarade inte narkosen) så tyckte jag at hon var proffsig, brydde sig och väldigt respektfull och tyckte genuint mer om råttor och kunde mycket mer än andra vettar jag personligen träffat.
Pris: Tumör: 2000-3500 beroende på om ytterligare narkos under operationen behövs. Bör tilläggas att det hade kostat 2800 för oss, men då hon dog fick vi 800 rabatt.
Djurkliniken Roslagstull
Veterinär: Gunnel Andersson
Län/Ort: Stockholm
Kontakt uppgifter: http://www.djurklinikenroslagstull.se/
Rekommenderar du: Ja. Roslagstull känns proffsiga och kompetenta, jag har gått dit med råttor i flera års tid. Dyrt förvisso, men jag känner mig trygg när jag går dit. Dessutom söver de med gas, vilket känns som ett krav för mig.
Pris: Slutsumman för operation av 2 tumörer samt ett besök innan op blev ca 5000 kr, men mitt försäkringsbolag stod för den största kostnaden.
Veterinär: Gammelstad djursjukhus. (Främst Laura skulle jag rekommendera om man ska dit med smådjur men vet ej vem som opererar.)
Län/Ort:Luleå
Kontakt uppgifter: 0920-253020 (http://djursjukhuset.com)
Rekommenderar du: Ja
Pris: Kostar ca 100 kr i besöksavgift om jag minns rätt. När jag kastrerade min råtthane där så tror jag det kostade ca 800 men det var längesen så minns inte exakt.
Har än inte opererat bort någon tumör, men har kompisar som varit dit både med tumörer och andra hälsoproblem.
Men man kan hur som helst ringa och få prisuppgift fort om man undrar :)
Veterinär: Göran Sjöström (lite osäker på att jag minns efternamnet rätt)
Län/Ort: Köping
Kontakt uppgifter: Köping Djurklinik
Rekommenderar du: Ja, men vi blev tvungna att pruta då de lovat oss ett pris mellan 1000-1500 som maxpris, och sedan efter operationen hade priset höjts vilket inte kändes helt okej.
Operationen i övrigt gick jättebra och jag tycker han är väldigt trevlig!
Pris: 1480 kr (maxpriset de satt var 1500 och de ville ta 2200).
Arboga djurklinik
Veterinär: Erik Kjellgren (Osäker på efternamnet men tror det är rätt)
Län/Ort: Arboga, Västmanland
Kontakt uppgifter: 0589-192 80
Rekommenderar du: Har aldrig opererat där men vet att dom gör det, men för övrig behandling rekomenderar jag. Lagom kunnig på råttor och lyssnar på ägaren om ny info.
Pris: Vet inte för operation, men har aldrig betalat hutlösa priser där.
// Lise
When nothing goes right, go left!
http://rattor.ifokus.se/discussions/5005589088f4727852008af7-veterinarlista
inte bara veterinärer som opererar men några finns där :)
#7 vet det ;-) Själv skrivit ett par inlägg i den tråden.
Ja jag såg det! Tänkte om du glömt den och att den kanske kunde vara till hjälp :)
Kan instämma med Ratlings, har mycket goda erfarenheter av Arbogas Djurklinik!
#6-#10 det gillas för min del
. Har jag äntligen hittat en ny veterinär nära som inte ger lång resväg eller 20 tusen byte och serdinpackning på tåget.
#10 du har aldrig opererat där?. Tänkte på hur bra de är.

Ja som sagt, denna tråd gäller operationer, inte veterinärekliniker över lag.
#11, inte just råttor, men hundar. De har gratis återbesök vid komplikationer och veterinärerna är jättebra. Jag skulle inte tveka.

Zickan, kanske ska lägga till en punkt som rör sövning, dvs om dom över intravenöst eller med gas, då det är en väldigt viktig aspekt.
Du kan få lägga till i mitt inlägg att både Norsholm och Djurdoktorn söver på gas
Djurkliniken i Arboga söver inte med gas vanligtvis, men när jag pratade med dom sa han att dom gör det ibland när det är små ingrepp (som han så fint kallade borttagning av tumör). Dom använder något annat, som jag inte minns vad det heter.. Inte är det intravenöst vad jag fattade det som iallafall.
// Lise

Alltså det finns två alternativ, gas eller intravenöst. Är det inte det ena så är det det andra.
#16 Ärligt talat lyssnade jag inte så mycket på vetten då jag nyss avlivat råttan ifråga, men han sa att dom använder gas vid små ingrepp men något annat vid större. Som jag uppfattade det var det inte intravenöst, jag vet mycket väl att det är gas eller intravenöst. 
// Lise