Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 462 ggr
Lollo86
0

Min älskade Mötley

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag ska hon operera bort en tumör hon har fått nästan rakt på vulvan =( den är ganska liten och jag upptäckte den för ca två veckor sen. Jag kände att det bästa är att ta bort den på en gång å inte låta den växa. Hon är över 1 1/2 år men väldigt pigg av sig. Jag är så orolig nu så jag känner för att kräkas =( Tyvärr hade veterinären inte gas så det blev nedsövning med narkos. Usch så jobbigt det känns just nu.. Tänk om hon inte klarar det? Isåfall tänk om hon hade mått jättebra i flera månader med knölen. Hon reagerade inte mycket när man klämde på den. Tänker också att den satt på ett så tokigt ställe så om den hade växt så hade hon nog fått problem att kissa. Hur många här har sövt med narkos å hur har det gått? Förlåt för det långa inlägget vill bara skriva av mig lite. Om ett par timmar kommer veterinären höra av sig om hur det har gått. det är så jobbigt också för de senaste veckorna har hon blivit jättego å kelig mot mig =( vill verkligen inte mista henne.. Snälla håll alla tummar å tassar för min lilla dam!!

[lucke]
0

Håller tummar och tassar för att op ska gå bra! Har bara erfarenhet av sövning med gas dock…

Fridborg
0

Lycka till! Jag berättar om min erfarenhet med narkos efter operationen, hoppas den går bra!

Lollo86
6

Veterinären ringde precis och sa att allt verkar ha gått bra. Hon har vaknat upp men är ganska groggy fortfarande. Jag är så otroligt lättad!! Längtar så mycket till ikväll när jag får komma hem till henne

[Emelie321]
0

Åh vad härligt att det gick bra! :)

Elinisa
0

Vad roligt att höra! :-) Hur mår hon nu?

Lollo86
0

Hon är mycket piggare idag än igår. Nu går hon omkring normalt å äter å dricker som vanligt. blir lite mer trött bara efter att hon varit ute en stund. jag tror att hon är lite uttråkad att sitta själv också så tidigare idag fick hon umgås lite med sin ena burkamrat i soffan med mig =) Dock är jag lite nojjig för att hennes läksår inte ska läka i tid. Nästa vecka åker jag och min man iväg på bröllopsresa så jag hoppas att hon är så gott som återställd då. Kanske jag kan hjälpa till lite mer på traven och dutta lite koksalt på operationssåret?

Lollo86
0

Förresten, har någon koll på om man ska ha baytil i kylskåpet eller rumstempererat?

[lucke]
0

Hoppas såret läker fint! Här hemma satt Niko ensam i ca 5 dygn innan jag släppte in henne till de andra.

Jag har alltid förvarat Baytril i rumstemperatur fast lite svalt, i skåp.

Lollo86
0

Det ser ganska fint ut tycker jag men hon har en svart prick just där vid operationssåret. Vad kan det vara? hon är jättepigg å vill ut hela tiden å slickar massa på sina kompisar när dom får träffas. Oj hoppas inte att det gör nånting för jag har haft min baytril i kylkåpet =/ Lär nog försöka få tag på veterinären å fråga om det.

[lucke]
0

Är inte den svarta pricken del av tråd eller torkat blod? Några veckor efter op fick Niko var i ena op-såret, så hon fick Baytril för det. Men har du fått Baytril i förebyggande syfte eller..?

Lollo86
0

Jaa det kanske det är!.ska kolla mer noggrant när jag kommer hem. Jag fick baytril för att hon är lite förkyld =/ operationen kan sänka immunförsvaret mer sa hon. Och ja hon har börjar nysa mer nu sen hon kom hem =(

[lucke]
0

Ah, då förstår jag. Hoppas hon piggar på sig!