Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 615 ggr
Naama
0

Råttor som äter upp sin mamma?

Hur vanligt är det att bebisarna börjar äta upp sin mamma?

CamillaS
0

äter upp sin mamma kanibal eller? ;) he he ne men hur menar du fårstår inte riktigt?

EmmaG
0

Att tvärtom kan ske vet jag…Men att bebisarna äter upp mamman?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

CamillaS
0

det va så jag tänkte också, jag vet att mamman kan äta upp ungarna men tvärt om?

cosmonita
0

Ja, om frågan är riktigt ställd så kan jag med säkerhet svara att det är ytterst ovanligt (har aldrig hört eller läst om det) hos tamråttan.

Nutiz
0

Men det skulle väl kunna ske om bebisarna är 4-5 veckor gamla och mamma dör? Så att de äter upp mamman för att överleva när hon redan är död…

cosmonita
0

Fast det borde inte ske hos tamråttan i fångenskap. Det kan väl ske om ungarna inte får mat någon annanstans ifrån, om ingen ägare tar hand om dem och de riskerar att svälta ihjäl. Annars har jag svårt att tro det.

EmmaG
0

Jo, Nutiz har rätt..Är ungarna undernärda & inte får rätt mat av husse/matte är det inte helt omöjligt att ungarna ger sig på att äta upp mamman (Hjärnan är rik på nyttigheter)

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

cosmonita
0

Fast frågan var hur vanligt är det? Jag tror att det är ytterst ovanligt…

camilla85
0

Jag måste få fråga varför du undrar om detta? Har du varit med om det?

Bellona
0

jag har blivit lärd att friska råttor som äter andra råttor mest troligt har brist på proteiner och fett i sin kost (undantaget mamma som käkar bebisar.) De brukar i såna fall oftast ge sig på hjärnan och inälvorna då de innehåller mest nyttigheter.

Det var uppe ett par frågor om det på zoonen tror jag (men det kan ha varit någonannanstans) för 1-2 år sedan eller så för då hade det i båda fallen varit en råtta som börjat käka på sin döda kompis. Och minns jag rätt så var det också såna fall där råttan inte direkt fick rätt kost.