Avliva råtta..
Nu är stunden kommen då jag måste avliva min gamla honråtta på 2 år och några månader..
Hon har haft en sprucken abcess en längre tid som jag försökt att tvätta rent varje dag, men får inte tag på varet som sitter längre in och hon piper bara och tycker antagligen det gör ont.
Usch vad jobbigt detta är! 
Nej men fy vad tråkigt! :-(
Har hon fått antibiotika mot infektionen? Om du inte redan provat det& hon inte verkar alldeles för svag för att klara en kur, kanske du kan höra med veterinären om det..?
Hoppas det finns något som man kan göra.. Om inte så är jag ledsen för din skull. Inget lätt beslut att fatta& ledsamt att förlora en liten kompis.
Jag sitter med en råtta och samma problem. Ska in på måndag förmiddag och få såret drenerat/rengjort. Troligen lär jag få ut medicin till infektionen då han verkar inte kunna läka såret själv.
Men fungerar inte det så åker han in på operation. Hittade även en veterinär i Norrköping som opererar tumörer osv. Finns ingen kvar här i västmanland som verkar vilja operera råttor. Enklaste var Norrköping och då få hjälp av Lancia så jag slipper släpa honom så långt efter en ev operation. Hämta nån dag senare istället. Långt att åka, men minst byten och minst folk mängd o stress.
Jag hade rekommenderat att börja med att iaf be en veterinär rengöra såret åt dig och skriva ut penicillin. De kan ge lokalbedövning och göra en bättre rengörning av det hela. Det brukar hjälpa flesta gånger.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Då min Tore hade en jätteböld(öroninflammation& fistel fr hörselgången& ev cymbal gland-tumör)sövde de honom för att snitta& spola rent.. Vet inte om det var bra el dåligt att de sövde. Det gick bra iaf. Han slapp bli rädd& stressad& vaknade upp som han skulle.
#0& #2 Hoppas det kommer gå bra. Lycka till, till er båda med era små vänner.