vad är det för fel ?
hej!
jag har en råtta på 2,3 år, jag har läst lite här men har bara fått svar på lite av det.
fel på min råtta:
hans högra baktass hänger inte med och tassen släpar efter.
hans hy är orange aktig, man kan ta bort det med men vill ändå veta vad det är.
han har en varböld som kommer och går efter den spruckit.
han har helt plötsligt blivit väldigt smal, men han äter och dricker som han ska.
och innan hade han stora pungkulor men på 2 dagar så ser det ut som han inte har några längre.
vad är det för fel? bör jag kontakta veterinär? eller måste de gå så långt att jag måste avliva honom?
glömde skriva att han baktassar också är lilafärgade
Bakbenen blir ofta orkeslösa ju äldre råttor blir. Vissa får det tidigare än andra. Tyvärr en av orsakerna de flesta jag haft fått vandra vidare. Bakbenen slutar fungera helt och de kan knappt gå. Ibland tar det lång tid ibland längre tid.
Kan även vara skada och infektion som ligger bakom.
Orange hy är normalt. Det är bara vanligt smutts. Hanar får det oftare än honor och beror en del på hormoner.
Varbölder är rätt vanligt. Infektion av ett rivsår eller vad som kan skapa abcess. Oftast brukar de försvinna men hört en del som haft återkommande abcesser. Rengöra med koksaltlösning, sårtvätt, jordpax, vatten eller liknande. Vissa kan behöva medicin om det blivit för infekterat. Kan även vara en talgkörtel.
Råttor lever överlag 2-3 år. Att den blivit lite tunn och gammal är nog normalt. Hur fort de blir gamla brukar man kunna lite koll om på djur med släktinfo. Men normalt brukar de börja bli gamla där runt 2-3. Men du kan även kika på tänderna om du tycker de ser långa ut, kanske problem att äta?
Ohyra och skabb kan göra att råttor förbränner mycket energi och tappar vikt. Är det bara åldern så kanske anpassa maten lite med lite mer lätt tuggat. Kanske börja ge lite barngröt en gång om dagen.
Det med pungkulorna lämnar jag åt någon annan att svara på vad det kan vara. Men det låter inte bra.
Ringa en veterinär för rådfrågning kan man alltid göra och det kostar inget. Bästa är att välja en som kan något om råttor. Kanske testa fråga ahlbergs i stockholm.
Kan vara att han är sjuk och kan behöva vård. Svårt att säga via internet. Mycket låter som ålders relaterade ting. Men han kan lika gärna ha en infektion i kroppen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Angående pungkulorna så har han dragit upp dessa, det kan bero på olika orsaker. En "bekväm" råtta har kulorna ute, men en rädd råtta, eller en råtta som har ont eller är sjuk kan dra upp dom.
Angående varbölden så har han en pågående infektion i kroppen, om den återkommer hela tiden så skulle han behöva ha antibiotika, då han är gammal och kroppen orkar därmed inte ta hand om den själv.
Du behöver nödvändigtvis inte avliva honom, men han är faktiskt väldigt gammal. En antibiotikakur kan vara något som ger honom kanske ett par månader till att leva, men å andra sidan så kan det slå ut honom ännu mer. Antibiotika drar ner immunförsvaret något och han kan bli väldigt trött.
Smalheten du beskriver hör antagligen ihop med att han släpar bakbenen, såkallad bakbenssvaghet. Det är alltså inte detsamma som att vara undernärd, utan han har tappat sina muskler helt enkelt och upplevs därför som väldigt smal. Detta är vanligt på gamla råttor.
upptäckte nyss för ungefär 2 minuter sedan att hans ena öga började rinna och det var blod i det. inte mörk rött utan typ ljust. vad kan detta beror på för det hände precis och det kom helt plötsligt. hade han uppe för 10 minuter sedan och då hade han inget fel på ögat.
Råttans tårvätska och snor(porfyrin) blir rött i kontakt med luft. Vanligen detta och ej blod. Låter som det kan va någon bakterie/virus/infektion på din grabb.
#4 Råttornas tårvätska(porfyrin) färgas röd i kontakt med luft, så det han har i ögat är inte blod om det är ljust, kom precis nu& han inte råkat riva sej el ngt precis vid ögat.
När de sovit kan de ha lite sådant runt ögonen& om de är krassliga, eller fått in något skräp i ögat kan det bildas mer.
Om det fortsätter att komma mycket rött från ögat kan han ha fått en ögoninflammation. Tvätta försiktigt med tårersättning från apoteket (koksaltlösning torkar ut för mycket, ansåg veterinären jag talade med, men man kan använda det också ibland, el nångång tills man fått tag i tårersättning) Finns en salva på apoteket, som heter Noviform& den hjälpte på en av mina råttor då han fått ögoninflammation. Om inte det funkar(att du inte märker förbättring inom några dagar) behöver du tala med veterinär.
Kanske bra du ringer& rådgör med veterinär hursomhelst, då han har envis böld& är lite allmänt risig..?
Oj, nu var jag för långsam igen! :-)
#7 Mohahahaha
.
Inte långsam men skrev mer än mig som tog längre tid.