Agerar råttmamma
12 ungar blev det, dock bara 3 överlevande.. två honor och en hane.
En hemsk förlossning för stackars Ella. Hittade de tre levande vid fem igår morse, iskalla och bleka. Halvdöda.. Ella brydde sig inte om dem så fick starta värmekudden och lägga dem där en stund. Ella fick lov till att äta och återhämta sig men stöter fortfarande bort ungarna.
En av honorna gick bort så var och köpte modersmjölkersättning igår och båda två som är kvar är friska och pigga nu. Va uppe minst en gång i timmen inatt för att mata dem. De ligger på en värmekudde och verkar må fint nu. Ella bryr sig fortfarande inte så de får ligga kvar på värmekudden och jag och Sara få agera mammor.
Hanen väger 5-6 gram och honan 4-5. Så himla små och spralliga.
Åh va jobbigt. Hoppas att dom klarar sej de små. Håller tummarna!
hur kunde så många dö?
barar undrar
Okej känner mig dum nu att jag frågar,men det var ju hela tolv stycken,Var det något som hände?
Men jag håller tummarna för dom som finns kvar!
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
vad händer nu?
hur går det med bebbarna?
Mvh RåttanElin 

Vi la märke till att hon hade fött för sent helt enkelt.. Hon stötte ju ifrån ungarna så det var iskalla och fick ingen mat. En väldigt jobbig förlossning för henne då hon forlorade mycket blod osv..
De två som är kvar nu mår jätte bra. Ligger på värmekudden, mätta och belåtna. Honan är väldigt sprallig hela tiden och krålar sig upp för handen osv och hanen är väldigt lugn och äter väldigt bra.
Mamman vill fortfarande inte ta emot ungarna trots att hon mår mycket bättre nu.. Får hålla tummarna bara!
Jag och min pojkvän turas om att sova så vi håller koll dygnet runt. :)
Trist när sådant händer…
Men jag håller tummarna för att de två kämparna klarar sig! Lycka till! :)

Tack så mycket! 

Sedär, en rödögd liten tjej… Vad har mamma och pappa för färg och teckning? :) Helt underbara små rosa korvar!
#4 Jaha vad jobbigt!
Lycka till med dom rosa underbaringarna
Mvh RåttanElin 

Mamman är en irish blue rex svartögt och toppörad och pappan är en grå/blå/svart(?) hooded rex svartögd och toppörad. Ellas (mamman) pappa har röda ögon så det ligger ju i generna :)
Lycka till med dom små! Så synd när sånt händer, men vi håller tassar och tummar här hemma för att dom små sötisarna ska klara sig! :)
Vad duktig du när som kämpar på för dem. Är imponerad :)
Hittade de här filmerna för några dagar sedan, kanske kan vara till nån hjälp.

Åh gud va bra tips. Ska testa att använda pensel! Att jag inte tänkt på det! Tack för tipset! :D
Lycka till med småttingarna! Här hålls tummar och tassar för att de ska klara sig! :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Jag hoppas allt går bra. Håller tummarna

Tack så mycket! Allt går jätte bra än så länge. 

Någon här som vet hur ofta ungarna diar? Är osäker på hur ofta jag bör mata dem och hur mycket mjölk de borde få i sig.

Hanen gick bort………. :'/
Åh nej så tråkigt :( beklagar …

Känner mig hemsk.. Funderar på vad jag kunde göra mer för att han skulle överleva. Fanns inte mycket mer jag kunde göra.. Men känner mig fortfarande hemsk. Och rädd för att bli av med Athena..
För tillfället lägger jag all energi och tid på Athena. Mitt liv har stannat till lite, för att hjälpa ett annat. Trots att jag inte har sovit mycket alls dessa dagarna så är jag inte trött på att ta hand om henne. Det enda som skrämmer mig nu är att mista henne. Trodde inte en råttunge kunde betyda så mycket efter några dagar bara.. Men känslan av att mata henne, tvätta henne och massera magen på henne är helt otrolig. Att se Athena utvecklas är det finaste jag sett.
#23 <3 Kämpa på! Du är så duktig.
*måste följa*

Hon har fått lite päls och tänder!! En ljus, rödögd råtta kommer det bli :')
Är dock orolig.. Hon har inte bajsat på väldigt länge, inte på flera timmar faktiskt. (bajsar väldigt ofta i vanliga fall) Hon börjar bli väldigt svart i magen.. Funderar på om hon har förstoppning. Någon som har tips mot förstoppning, hon är sex dagar……… Finns det någonting man kan göra? Ringa veterinären?
När Ares gick bort hade han inte bajsat på väldigt länge och var helt svart om magen. Vill inte att det händer igen!!!
Jag vet inte om det är något mer man kan göra än att just massera magen på ungen, eftersom det är just det man gör för att undvika förstoppning. Jag har ingen erfarenhet av förstoppning på bebisar, så jag kan nog inte ge dig så mycket råd på den fronten.
Du vet inte om det kan ligga megacolon bakåt i släkten?

Athena gick bort i natt..
Är det bara hanen kvar nu? :(
Jag hoppas att den lilla pojken klarar sig. Håller tummarna för er alla! <3

Han gick bort för några dagar sedan.. Det är så svårt att veta vad som var fel på de små råttungarna.
Det räckte inte denna gången, helt enkelt.. JAG räckte inte.. och inte Sara heller. Vi misslyckades med att hålla dem i liv.
Är dock glad över erfarenheten jag fått denna veckan. Tack iFokus för all information om både avel och handmatning.
#30 Awh, jag beklagar sorgen! :(
<3 du gjorde allt du kunde och det räckte inte för just dessa småttingar tyvärr.
Du kunde inte gjort mer.
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Usch, jag beklagar :( följde tråden med spänning och hopp, men tyvärr så räcker det inte äns när man gör allt man kan, det är ju väldigt svårt för små bebisar att överleva utan en mamma :( Du gjorde allt du kunde och jag själv hade aldrig klarat av det, kramar till dig
En råttmamma tvättar bebisarna i rumpan när de har diat klart för att få igång magen på dem. Det är så en råttmamma stimulerar magen/matsmältningen på sina bebisar. Jag tror att man ska undvika att massera magen på så små bebismagar.
Om en råttmamma inte tar hand om sina bebisar, tar man en tops med ljummet vatten och stryker försiktigt några gånger på rumpan så de kan göra sina behov efter man har matat dem.

Jag beklagar verkligen det som inträffat! Det är ingen lätt uppgift du tog dig an, och det är väldigt sällan man klarar att nappa upp bebisar från så tidig ålder, det är en helt annan femma från att dom väl överlevt den första och mest kritiska veckan.
Du gjorde vad du kunde, mer än så kan man inte begära!
Stor kram!

Glimmersråttor. Jag använder tops i rumpan på dem efter de matats och drog lite över magen för att få igång matsmältningen.
Athena bajsade tillslut, väldigt mycket. Hon betedde sig som vanligt. Men efter en timmas sömn för min del, så var hon borta.. :'/
Tack alla för stödet!
#36 Det var ett allmänt råd, ifall någon mer hamnar i samma situation.
Ledsamt att ingen av bebisarna klarade sig när du gjorde allt du kunde för dem :(.

Ja, det var ett bra råd :)
ÅååH beklagar sorgen 
Jag skulle aldrig kunnat lägga ner så mycket tid och omsorg till såna små bebisar!
Men du gjorde vad du kunde och det var superbra!
Mvh RåttanElin