Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 923 ggr
KastKatt
0

Hur vinner jag förtroende?

I torsdags fick jag hem tre råttor, två ungar som är hur sociala och enkla som helst, men också en hane på ca 1 år som är väldigt blyg.

Jag vill inte stressa honom, så när han är framme oratar jag med honom, bjuder på god saker, låter honom lukta på mig och försöker klappa honom lite (då brukar han rymma).

När jag försökt klappa eller ibland bara prata med honom så gömmer han sig efter en stund.

Han har varit uppe på min arm, men inte längre än så har vi kommit.

Vill verkligen inte pressa honom, men vill heller inte att han ska bli ovan vis hantering (han var väldigt hanterad när han kom, han kommer fårn Pippilotta).

Tips på hur jag ska göra?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

darkness
1

Ta upp honom och sätt honom i tröjan och gå runt.med honom där i :) då vänjer han sig vid din doft och närhet

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

KastKatt
0

Men problemet är att han flyr så fort jag ens klappar honom. Det var länge sedan jag hanterade en sås tor råtta, och är lite… inte rädd men orolig för att han ska bli skrämd och bitas, så jag blir rädd. Vill verkligen bli vän med honom han verkar så mysig.

Greetings.

Legacy Mwari.

darkness
1

Hmm förstår dig :( men annars är de väl att sitta o prata med honom som du gör o ger han godsaker tills han vänjer sig mer med dig och sen försöka plocka ner han i tröjan. Men de kan ju ta lång tid :/

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

KastKatt
0

#3 det är det jag gör. Han klättrade upp på armen innan igen. Så det går ju framåt, men när jag försökte klappa på honom så backade han in i hörnet :/

Greetings.

Legacy Mwari.

Juliastrom
0

Vad händer om du sträcker fram armen så han kan gå in i ärmen själv? Skulle det funka? Om man lägger ltie gosaker i ärmen? :)

KastKatt
0

#5 Skulle kunna testa det, men vetta sjutton om han kommit in ens i min största tröja (han gör det fysiskt men tänkte på hans blyghet) eftersom han är så stor.

Ska jag försöka lyfta honom kanske?

Greetings.

Legacy Mwari.

Juliastrom
0

Ja, du kan ju alltid prova, men om han backar så kanske du ska sluta på en gång så det inte blir värre :/

KastKatt
0

Men hur ska jag göra då? Försöker mysa med honom, (han ska gilla att bli kliad bakom öronen) låter han komma till mig, bjuder på godsaker..

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

Tar gärna emot tips! :)

Greetings.

Legacy Mwari.

mikeiko
0

Godsaker är ju bra, så att de kopplar att man ger goda grejer och är "oläskig". Dock så finns ju de som har en sorts otamhet som inte går att jobba bort, men det märker man ofta rätt fort om de är omöjliga eller ej…

KastKatt
0

#10 men uppfödaren som haft honom sa att han alltid varit tam, han ska vara blyg och skygg i buren men annars ska det var lugnt.

Greetings.

Legacy Mwari.

mikeiko
0

#11 Hm, hur definierade hen "tam"? Finns ju de som menar att tam är = bits inte…

KastKatt
0

Det är Pippilotta som haft honom och han kommer från början från Verras. Tam som i man kan ta honom lägga honom på rygg och klia han på magen tills han somnar typ.

Greetings.

Legacy Mwari.