Ny råttägare...
jaa på måndag kväll kommer jag ämta mina råttsklingar de två blå killarna MEN jag kommer antagligen hem med ytterligare två. Två tjejjer :-O
Det va inte riktigt planerat så men jag får med dessa med ett köp jag tingar och nu blev det lite mycket på en gång ;-)
Jag anser att det allra mesta är självklart men det finns säkerligen saker jag inte tänker på som jag BÖR tänka på.
Så nu skulle jag gärna vilja ha alla tips och råd ni kan komma på att ge mig.
Två tjejjer på strax under ett åt och två killar som är födda i…. hmm augusti tror jag det va.
Har en lite mindre bur, får hem en stor och en liten till så jag tänkte bygga ihop de två små till en om det går annars säljer jag de två små och köper en stor eller liknande så länge
Har funderat på om tjejjerna ska få flytta vidare eller om de ska få stanna men jag känner nästan att det blir lite mycket då är som råttägare för första gången.
Alla tankar mottages tacksamt. Kanske det finns nåt jag lär mig på vägen?
Länka gärna till artiklar som finns lite längre bak om du har länk osv. Jag har kikat genom förstasidorna ännu bara ;-P
Natti
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Till att börja med så se till att ha rymningssäkra burar, så slipper damerna bli föräldrar. ;)
Det är lite svårt att ge tips såhär innan, men återkom gärna med frågor och funderingar så ska vi försöka hjälpa dig. :)
Ja de burarna som jag får med tjejjerna har använts till råttorna tidigare så jag antar att de är rymningssäkra ;-)
Om jag sätter ihop de två små burarna måste jag fundera ut något bra sätt att göra det så att de itne kan rymma genom övergången ;-) Får köpa nåt rör av något slag o fästa dit ordentligt.
Det är dock inte säkert att tjejjerna kommer att bo kvar här.
Men en sak jag undrar över är hur råttsäkrar ni ert hem?
Kablar, hål till avlopp osv?
Jag har just nu katter och möss och tycker om att mysa med dem framför TV i vardagsrummet. Maken är ganska noga med att sätta kabeltunnlar men det går inte överallt till t ex akvariet och våra laptops osv. Hur gör ni vid sådana tillfällen där det inte går att gömma kablarna?
Vill gärna att de ska kunna springa fritt här inne när jag stänger ute två av katterna förståss. Gammeldamen kommer nog älska att mysa med råttorna så hon får vara kvar. Hon myser ofta ihop med mössen ;-)
Ska råttsäkra hela gästrummet framöver så de kan springa helt fritt där inna men det kommer dröja lite. Jag har kronisk värk i hela kroppen så saker går i slow motion för mig tyvärr. Har inte ens börjat med råttskåpet jag ska göra så därför köpte jag burarna så länge ;)
så alla råttsäkringstips no kommer att tänka på. Vad kan de göra sig illa på, vad kan de tugga i sig osv. man borde nog ställa sig på alla fyra o kika runt lite.
Men ni kanske känner till saker som jag som nybörjare inte tänker på.
Mvh
Marika "Ioma"
Mina två pälsklingar har aldrig tuggat på något utanför buren, inga lösa tapetbitar eler kablar, före igår ;) Då hittade mina damer en kabel bakom deras bur, och att sitta bakom sin bur nr de är utsläpta är tydligen det roligaste som finns! Haha, men då fick ju kabeln stryk så jag var snabb och satte på ett sånt där rör runt sladden så fort jag kunde och nu har de fullt sjå att försöka tugga upp den…. haha :P Annars har de inte tuggat på något annat =) Lite knepigt faktiskt :)
HAHA… Jag kan tänka mig att de är lite lika katter och möss på det att när de väl har "fått smak på" nåt så går det knappt att få bort beteendet…
hihi
Mvh
Marika "Ioma"

Till att börja med så se till att inga hål att krypa in i finns tillgängliga. Under diskbänkar/könsskåp, väggfasta garderober osv brukar det finnas lite sånahär hål bland annat. Dom kan ta sig igenom betydligt mindre hål än man kan tro!
Vissa råttor tuggar inte på något alls, andra tuggar på allt, vissa får fetisch för en viss typ av material att tugga på etc. En av mina grabbar käkar upp vår soffa, men ingenting annat, tex. Två andra herrar är besatta av vägglisterna/dörrkarmarna.
Tandkrämstuber, lypsyl, hudkrämer osv är alla råttor mer eller mindre besatta av.
Här är buren jag byggt själv.
Ett terrarie under och en liten smådjursbur ovanpå som är fastsatt med silikon.
Gjorde ett hål i botten på buren och tog bort metallskivan på terrariet.
Den blev jätte populär och används nu när jag städar den stora dom bor i =)
// I like beeing a mess, that´s who I am.
#6 Smart att bygga uppåt så ju! Jag tänkte först ställa de två små burarna bredvid varann o sätta ihop men det går ju för fanken göra sådär ju. Plus att jag har ett stort akvarie som jag skulle kunna använda också för ytterligare utrymme! Synd att det inte är någon öppningsbar lucka på ovansidan i den buren jag har hemma då skulle man ju bara kunna ta bort den luckan och sätta den andra buren ovanpå ju!
Det där kan nog bli riktigt bra.
#5 Hihi könsskåp va e det? hehehe ;-) O rått fetischer ;-) Hmmm hur ska jag tolka det där *bara skojjar* Förstår hur du menar. Det är ju fastbyggda garderober i gästrummet där de ska få gå fritt framöver så det måste jag kika på, det hade jag itne tänkt på alls faktiskt.
Mvh
Marika "Ioma"

Köksskåp givetvis! Eventuella kön håller vi utanför det här! ;)
Vet inte om det är aktuellt för dig, men för en fattig student som mig själv så har jag en budgetvariant för tvkablarna istället för kabeltunnlar(eller vad det nu heter?). Har gjort hål i båda ändarna på pet flaskor, dragit igenom sladdarna och tejpat ihop med silvertejp. Än så länge så har dem lämnat flaskor och tejp ifred, men väldigt kul att klättra på dock så har tryckt in dem mot väggen så de inte lossnar och ramlar ner. 
Hihi smart. Men alla våra kablar som vi har löst är alldeles för synlligt för det. Men tack för tipset!
Mvh
Marika "Ioma"

#9, hahaha! Förlåt men jag kan inte sluta skratta! (på ett positivt sätt, alltså!) En så genial och enkel lösning som man absolut inte tänkt på! Så jävla bra! :D
Det var en så himla oväntad bild bara att få se kl 05:20 på ett råttforum en morgon man inte borde vara vaken egentligen. ;)
Om tjejerna ändå kanske måste flytta vidare så kan man faktiskt skicka PM till säljaren och ångra sig :) Lycka till!
Nej jag har en vän som kanske tar dem iså fall så det är ingen fara.
Mvh
Marika "Ioma"
#13 Hör med uppfödaren om det är okej i såna fall, inte alla vill ge bort sina älsklingar till främlingar bara sådär.
Jadå vi har redan diskuterat det ;-) Så länge de får ett bra hem med kel o mys så är det ok…
barnen i familjen hade tröttnat på råtttjejjerna så de får inte riktigt så mycket tid som de behöver. Därför de vill att de ska få komma till ett hem med mer tid och intresse.
men jag tror nog att de kommer få bo kvar här hur eller hur ;-) Jag kommer väl garanterat förälska mig i dem oxå när jag väl träffar dem ;-)
Jag är ju enbart ute efter sociala och trevliga familjemedlemmar så jag bryr mig itne så mycket om hur de ser ut ;-)
Kommer inte ta ungar på råttorna.
Mvh
Marika "Ioma"