Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 819 ggr
ececilia
0

Vad ska jag göra?

Detta kommer säkert bli lite osammanhängande men jag ska försöka förklara. Jag har tre killar som verkligen betyder allt för mig och det har gått jätte bra förutom för en utav dom (kan ju skriva att han är en zooråtta också) när jag fick hem honom för 2-3 månader sen så var han ju jätte rädd men han gjorde jätte stora framsteg och jag har fått klappa honom och bära honom och han har varit jätte go mot sin burkamrat, men nu i ungefär två-3 veckors tid har han bivit aggresiv. det började med att jag skulle fixa i deras bur och han börja nosa på mig och sen högg han. Det började inte blöda eller så men jag vart ju väldigt chockad och rädd. Trodde först att det kunde berott på att jag luktade gott om fingrarna eftersom dom brukar få godbitar från händerna ibland. Men han har forstatt betit mig och nu har han gett sig på sin burkamrat också så jag vågar inte ha dom i samma bur längre.. Igår när jag skulle städa burarna så bet han mig igen så hårt att det börja blöda och hela fingret pulserade.. Jag har blivit rädd för honom och vet inte vad jag ska göra.. Något råd?

// Evelina

[Emelie321]
1

I den åldern kan det vara en "tonårsrevolt".

När jag var "nybörjare" med råttor och hade tre grabbar, fick Oliver plötsligt spatt, nästan snarlikt det du beskrev. Helt utan förvarning och anledning slog han om. Han var cirka 2-3 månader han med.

Han började bitas HÅRT, gick runt uppburrad och hackade ilsket med tänderna när han var ute … Och kom någon nära (jag, råttorna eller kaninen gjorde detsamma) så bet han.

Jag visste inte vad jag skulle göra, så jag beslöt mig för att pröva sätta honom på plats genom att ge honom sitt första tvångsbad. Han skrek och rev med klorna hela badet, men efter det vart han aldrig mera arg eller bitig - någonsin - under sina två levnadsår O_O

Jag har dock ingen aning om det är en bra taktik eller inte, har bara använt den en gång, och kanske var Oliver ett undantag. Vet ju som sagt inte varför han började bete sig så illa helt plötsligt. Men funkar inget annat, så kan du alltid pröva. Men jag rekomenderar handskar, för det hade inte jag den gången.

[Emelie321]
1

Glömde att säga att han kanske har blivit överdominant, och att en kastrering skulle kunna hjälpa.

ececilia
0

#1 Min andra råtta som han attackerade har alltid varit flockledaren i deras flock.. Jag undrar ifall det kan vara så att han är som han är för att han är just från en zooaffrär, dom tänker ju oftast inte på betende när dom avlar har jag hört. Jag har aldrig haft någon råtta som betit mig förut, enbart naffsat men han högg verkligen jätte hårt och det blödde ett bra tag. Som jag skrev så har jag blivit rädd för honom och vågar knappt ta i honom längre :/ Han har aldrig varit så förut, bara små naffsat och han har aldrig hoppat på sin burkamrat heller dom har bara busat. Men nu har han huggit honom också så han har ett sår på sidan och jag försökte sätt in dom i samma bur igår igen för jag tänkte att det kanske var en engångs grej.. Men han hoppar på honom igen :/ Känns verkligen jätte jobbigt när han beter sig så.

// Evelina

ececilia
0

Har läst på gamla trådar här och hittade en som verkligen stämde in på honom och i kommentarerna stod det att det bästa är att avliva honom.. Avliva honom är ju verkligen det sista jag vill göra :/

// Evelina

[Emelie321]
2

Har det hänt någon stor förändring innan han blev aggresiv? T.ex ett nytt husdjur i hemmet som en katt? Han kanske är stressad.

Överdominant - vad tror du om att kastrera honom? Det har hjälpt vissa när man trott det var kört. Glad

Jag måste även tillägga att jag verkligen inte tror att det har att göra med att han är en zooråtta. De är lika individuella som alla andra råttor, och precis som med alla djur och barn är det lika mycket ett lotteri som arv hur personligheten blir.

Min mest kärvänliga, gosigaste, klokaste, ledarhanne kom från en zoobutik. Samma affär som Oliver.

Jag tycker du ska pröva hantera honom med ett par rejälva vinterfingervantar och se om han lugnar ner sig om ett tag. Pröva tvångsbada om det inte hjälper. Även då med vantar om han bits.

Han kanske är stressad över att han "måste" bli ledare, fastän han gör helt fel. Det kanske lägger sig om han verkligen sätts på plats? En råtta som är frisk och tam ska ju inte börja bita människor, i så fall är de sjuka, stressade eller så har det helt enkelt slått slint i skallen :\

ececilia
0

Inget nytt husdjur innan han blev aggressiv. Han har alltid varit lite små rädd/orolig från början när jag fick honom. Så fort jag stoppa in händerna i buren för att fylla på matskeden eller något annat sprang han iväg så lång han bara kunde. Efter ett tag kom han fram och lukta på mig men om jag rörde mig minsta lilla stack han iväg. Efter några veckor fick jag ta i honom och bära honom och så. Nu vill han inte ens lukta på mig längre utan han hugger, inte biter utan hugger mot mig. Jag har hört/läst någonstans att kastrering inte funkar mot ''människoaggressivitet''. :/

// Evelina

ececilia
0

Matskålen ska det stå

// Evelina

ececilia
0

Putt

// Evelina

ececilia
0

Puttar igen

// Evelina

mikeiko
0

Hugger han utanför buren också, eller bara i buren?

ececilia
0

Både utanför och i :/ och så har han aldrig varit förut

// Evelina

mikeiko
0

Aj då. Kan han ha ont nånstans? Eller biter han "oprovocerat"?

ececilia
0

Han har inte ont, har "klämt" på honom när jag har fått och inte ett ljud

// Evelina

ececilia
0

Va med honom till vetten idag och avliva honom. Det funka inte längre.. Han har huggit mig så pass många gånger och hoppat på sin bror flertal med gånger så han har fått flera sår.. Kändes jätte tungt verkligen. Han verkade inte må bra utav det själv. Min fina pojke, jag hoppas verkligen att han har det bättre

// Evelina

ececilia
0

Kände att jag ska ta och skriva lite mer så ni förstår nu när jag har lugnat ner mig lite. För lite mer än två månader sen köpte jag två små stackars hanar som satt i en alldeles för liten bur. Båda var jätte goa men den ena var lite mer rädd än den andra. Jag jobbade med dom varje dag för att få dom tamare och båda gjorde jätte bra framsteg. Det va lite små "bråk" i buren ibland antagligen bus eller så var det att dom skulle bestämma vem som skulle bli flockledare, ingen skada på någon utav dom iaf. Föra en månad sen började den lite mer skygga vara för sig själv och ville inte bli klappad eller mysa ellermkomma ut ur buren, jag försökte locka med godis och sånt men det funkade inte utan han sprang iväg så fort man kom nära buren. En dag skulle jag klappa honom lite försiktigt och han bet mig. Tänkte att det kanske berodde på att det luktade gott om fingrarna och sen var det inte mer med det. Nästa dag skulle jag lyfta ut honom men han högg mig så hårt och skrek, inte pep utan skrek och jag trodde att han hade ont någonstans, men jag klämde igenom honom när han hade lugnat ner sig men inget pip eller något sånt. Sen den dagen har han huggit mig varje dag jag försökt hålla på med honom, och för ett tag sen hoppa han på sin bror så han fick ett litet sår. Trodde då att det kanske var en olyckshändelse och satte dom i samma bur igen. Men när jag såg att hans bror hade fått ännu ett sår så börja jag undra vad det var med honom. Den här veckan har han bitit hål på mig så jag har börjat blöda flera gånger så tyvärr valde jag att ta bort honom både för hans och för hans brors skull. Jag älskar verkligen mina pojkar och det gjorde så ont i mitt hjärta idag när jag valde att avliva honom, han verkade intervalls må bra. Jag hoppas verkligen att han har det bättre nu och leker med alla råttor i råtthimlen.

// Evelina

mikeiko
0

Beklagar, men du fattade rätt beslut, för din skull och för de andra råttorna.