Knöl på magen
upptäckte idag att min råtta har en knöl på magen, som en tio krona ungefär(ifrån vad jag kan se) .. och den är typ lite "hård" den sitter liksom på insidan och växt utåt.
Han är pigg, dock dricker han dåligt och äter mer än han brukar.
Samt att han bajsade ute i soffan vilket han inte gjort sen han var liten.
jag har liksom inte råd med en operation, vad kostar det att avliva dem?
Han typ kissar gult också, vilket han inte gjort annars.
Förut var det typ "vitt" bara liksom. Nu är det gult.
Och han gnager med tänderna vart han än är.
Växer tumören på insidan så kan det vara en komplicerad och dyr (kanske omöjlig?) operation, då organen kan vara inblandade. Att han kissar gult kan bero på att han inte får i sig lika mycket vätska som tidigare. Bajsar han dessutom ute där han inte brukar kanske tumören trycker på fel ställen (Det kanske gör ont i magen och smärtan misstolkas av råttan som hunger? Tänker på att han äter mera..) men detta är dock endast gissningar från min sida, men jag förstår absolut att du överväger avlivning.
Här kostar det 200 kronor att avliva en råtta, vet inte hur det är någon annanstans.
Mvh Nathalie
Tack så jättemycket för att du svarar.
Jag är även allergisk plus att han lever som en ensamråtta pga vissa omständigheter att han inte kan vara tilsammans med andra råttor. Då hans bror fick en hjärntumör och var elak mot honom så har han visat sig bli likadan mot andra råttor.
Jag är så jävla ledsen och grinar enda sedan jag vaknade i morse.
Vet verkligen inte vad jag ska göra.
Men ska höra med mamma och pappa när de kommer hem.
Men vad säger ni, hur länge ska ma isf låta han vara kvar?
Även om han inte lider nu vill jag ju inte att han hinner börja lida :(
Hoppas ni förstår vad jag menar, vill inte att han ska behöva hinna lida innan jag tar bort honom… vill att han ska få så bra slut som möjligt.
Att han knastrar med tänderna sådär hela tiden kan bero på att han har väldigt ont eller mår väldigt dåligt… Antingen kan dom knastra för att dom myser och älskar livet eller så kan dom knastra när något är väldigt fel… Om du märker att han börjar må dåligt och bete sig annorlunda kanske det snart är dags för din vän att lämna. Det känner du när det är dags.
Här kostar det också 200 att avliva råtta, Jag brukar vara noga med att veterinären ska ge ett lugnande stick i nacken för att tåttisen ska få somna lite och inte känna något innan sprutan i magen. Det känns bäst för mig.
Hoppas allt går väl och att din vän får det bra hur det än blir <3
Jag har kollat runt lite extra och det verkar vara flera som har fått en knöl exakt på samma ställe, ovanför snoppen åt sidan lite.
Och då var det en böld som kommer spricka.
Jag får hoppas det är en sådan då ?
För det är väl bättre än en tumör ?'
Om en spricker är det en varböld, då kommer varet ut och det kommer läka sedan så det är absolut bättre än en tumör. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Då är det bara att hoppas att det är en varböld då, hans bror fick ju dock en tumör i hjärnar och blev jätte aggressiv :(
För jag kan liksom ta runt den om man säger så och typ röra den åt olika håll ^^
Kan ju vara en fettknöl också. 
Men i vilket fall betyder inte tumörer att du måste avliva råttan asap. Jag brukar låta dom finnas kvar i livet tills tumören är i vägen, dom blir sjuka på annat sätt som stör dom, när dom inte äter eller dricker längre. 
// Lise
Okej ^^
F*n vad jag gillar den här sidan, ni gör verkligen allt så mycket lättare =)
Tycker nästan den har blivit mindre idag?
Är detta möjligt ?
Du kan inte se någon skorpa eller något tecken på att den spruckit så att det kommit ut var? Den är hel fortfarande? Jo men det är klart att det är möjligt att den blivit mindre :) Hans kropp kanske tar hand om den, vad det nu är, inifrån :)
Jag har aldrig varit med om att en knöl blivit mindre, eller ens hört talas om det. Det enda jag kan tänka mig är att den spruckit, men då borde du sett skårpan. 
// Lise
Jah den har inte spruckit iaf ^^
Hur lång tid brukar det ta innan den spricker ?
Det är olika, jag har dessutom inte räknat dagarna 
// Lise
OKej nej förstår det hihi men tänkte bara om du visste.. åh är så nervös ^^
Förstår det och håller tummarna för att det inte är en tumör 
// Lise