Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2206 ggr
Fjordell
9

Sulforafan - Cancerförebyggande

Jag skrev ett inlägg i 'Råttorna'-gruppen på Facebook, där jag framförallt undrade om ämnet sulforafan, som är cancerförebyggande hos människor, också är det hos råttor. Svaret är ja - Det är cancerförebyggande hos råttor. Det är dock oklart hur stor mängd sulforafan det behövs för att det ska ha effekt.

Sulforafan är alltså en antioxidant som finns i bl.a broccoli. Forskning visar att ämnet kan stärka kroppens förmåga att försvara sig mot cancerceller. Dessutom ska ämnet kunna förhindra att cancerceller delar sig, och därmed bromsa tillväxten av tumörer.

Ny forskning visar att även att vissa ämnen (glukosinolater) som finns i broccoligroddar, och även i mindre mängd i andra kålväxter, omformas till sulforafan i kroppen. Detta ämne stimulerar i sin tur produktionen av enzymer som kan motverka inflammationer i luftvägarna och avhjälpa mot problematik som astma.*

* Källa: Clinical Immunology
Mars, 2009, Volume 130, #3, s. 244-251
"Oral sulforaphane increases Phase II antioxidant enzymes in the human upper airway"
Författare: M.A. Riedl, A. Saxon, D. Diaz-Sanchez

Källor till sulforafan:

• Broccoli
  • Broccoligroddar
  • Kål
  • Brysselkål
  • Blomkål
  • Savoykål
  • Rödkål
  • Kålrabbi
  • Grönkål
  • Pepparrot

Vad är era tankar kring detta? Finns det någon baksida med sulforafan? Är detta något ni kommer att ha användning av?

Diskutera gärna!

Jiqsaw
0

Wow, intressant läsning! Jag hade ingen aning om att det ens fanns något som kallas sulforafan Tungan ute Men det är väldigt bra å veta, jag vet då nån som kommer att inkludera broccoli och kål i råttornas mat lite oftare ;)

wawe
0

Men vad bra! Verkligen spännande, känner på mig att det kommer bli mycket broccoli på både totts och människas tillrik framöver. Måste bara dränka in den i äggula eller nått annat gott först då broccoli tydligen inte var så populärt. :D

Har dock för mig att brysselkål var farligt för råttor på nått vis, men kan ha fel?

Funderar även över kål, det är väl gasbildande, hur påverkar det en liten råttmage? Någon som har nån erfarenhet om det?

Superspännande läsning! Ska vidarbefodra den till min kära hypokondriker till far så kanske han kan sluta noja över födeslemärken och käka lite kål istället! haha :D

Fjordell
3

Ja, just brysselkål ska man vara lite försiktig med då det ska försämra tiaminupptaget, men det kan uppvägas till viss del om man ger det tillsammans med något som är rikt på C-vitamin.

Jag hade inte gett kål i större mängder, även om jag aldrig märkt något negativt hos mina råttor när jag gett dem lite olika sorters kål (dock i mindre mängder). Men det kanske funkar om man ger en mindre mängd någon gång i veckan. Glad Frukt och fibrer ska vara bra för att förebygga gaser i magen.

wawe
0

Ja, det är klart, får göra så, de är ju små så det räcker skert med ganska lite för att det ändå ska ge effekt! :)

Fjordell
1

Ja, det känns som det :) Hoppas att de snart kommer fram till hur stor mängd sulforafan man behöver få i sig för att det ska ge effekt… Vilken dröm det hade varit!