Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2915 ggr
Menn
0

Veterinär i västra Götaland?

Min råtta på strax över 2 år har fått en juvertumör och då hon fortfarande är väldigt pigg och tumören sitter på utsidan, vill jag att hon opereras. Jag pratade med tre veterinärer, smådjurskliniken, husdjurshälsan och vettris, men enligt dom jag pratade med opererar dom inte råttor (?) och alla hänvisade till blå stjärnan. Har hört att det kostar upp till 5000 kr för operation där, pratade även med smådjursakuten och där kostar det upp till 4500 om råttan inte är försäkrad…. Jag måste operera bort knölen men känner inte för att betala så mycket när jag har hört att det finns andra alternativ! Någon som vet en bra veterinär i västra Götaland? Att veterinären är bra är viktigast, men jag har läst om veterinärer som inte alls tar så mycket som blå stjärnan, och är bättre på råttor! Vart finns de egentligen? Tacksam för svar

Gia91an
0

kolla med distriktarna i Svenljunga. de är iaf trevliga och har bra priser… iaf när jag varit där… kolla!

diddiman
0

ÅH VI KAN LETA VETRINÄR TILLSAMMANS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

min flicka har en juvertumör… och jag la 5000 spänn hos blå stjärnan på min tant Sigrid. det går inte igen….. Jag hör av mig igen snart när jag sammanfattat mitt letande också och vilka möjligheter som fortfarande finns x)

Menn
0

#1 Tack för tipset!

#2 Ja, det låter bra! Jag ringde distrktsveterinärerna i vårgårda, dom hade ingen operationstid på 2 veckor men han tipsade om att prata med smådjurskliniken i alingsås… Hon sa till mig att ringa på eftermiddagen för då skulle hon ha kollat upp priser så ska ringa tillbaka dit nu

diddiman
0

I fredags var vi på väg in till husdjurshälsan med min lilla Smoothie och Kenny. Smoothie med juvertumören och Kenny som blev akut jätte sjuk.

När jag ringde till husdjurshälsan så vart människan jag pratade med helt borta och verkade inte veta om dom opererade juvertumörer på råttor, men att jo dom kanske hade opererat någon tumör någon gång och att jo men ja det kanske finns en chans att det kanske möjligtvis kan gå bra……………………. och tyckte att vi skulle komma in till dom. Påvägen dit vart Kenny så dålig att vi svängde in till Göteborgs djurklinik istället där han fick somna in. Besöket till husdjurshälsan blev inte av. Men min uppfattning är att… ja dom verkade snurriga och ovetande (kan ju ha vart människan jag pratade med bara men…) men att dom nog är ganska billiga..?  MEn om dom sagt till dig att dom inte opererar så vet man ju inte vad man ska tro……..

Göteborgs djurklinik opererar inte råttor. det var dom som skickade oss vidare till blå stjärnan med Sigrid.

Jag ringde till Smådjurskliniken i Lerum. Dom hänvisade oss till Alingsås djurklinik… (Vilket jag inte uppföljt ännu)

Jag har tänkt ringa till Smådjursakuten gullbringa säteri tjohosan blaha… där de påstår på sin hemsida att de "utför de flesta kirurgiska ingrepp"… jag hör av mig när jag pratat med dom…

Överväger att kontakta Vänersborgs djurklinik…. 

Tja….. Har du några funderingar? :P

diddiman
0

#3 Åh hör gärna av dig om vad dom säger!  hmm… distriksvetrinärerna…. det finns "fler" sånna? x) distritsvetrinärerna i Stenungsund, där har jag vart med min häst.. men vette sjutton om dom opererar smådjur asså…. man kan ju alltid kolla!!

Menn
0

Jag pratade med dom på alingsås djurklinik nu, tydligen tyckte dom "efter mycket om och men" att jag skulle gå till blå stjärnan. Jättedåligt att samma klinik säger att dom opererar råttor sedan ändrar sig
Jag tror det finns flera distriktsveterinärer, någon som vet om dom är bra? Eller någon annan som opererar råttor?

diddiman
0

men vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Asså jag funderar på om det är något strul för att  alla som kan något har semester!!! Alltså flera av dom som säger att dom inte opererat HAR opererat råttor :S frågan är varör dom inte gör det… om dom inte känner sig tillräckligt kunniga eller vad det är frågan om…

Omie91
0

I Skövde och Tidaholm finns Ekens Djurklinik som tar emot råttor. Jag har inte varit där själv ännu, utan bara ringt och ställt lite frågor i förväg. Jag vet dock inte priset på en sådan operation, men du kan ju ringa och kolla Glad

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens

Menn
0

ååh vad sysslar dom med egentligen? Ska nog ringa alla distriktsveterinärer imorgon, om inte annat vänta i två veckor för att göra det hos distriktveterinären i vårgårda, han sa iallafall att dom opererade sånt. Undra om det finns någon mer överhuvud taget som opererar och inte bara säger att dom gör det för att sedan ändra sig…

diddiman
0

Hur har det gått för dig? Det börjar bli lite akut för oss å vår flickas tumör börjar bli skavd på… Den nuddar marken en del när hon går så pälsen börjar försvinna lite på den…. Hög tid att göra någonting med andra ord….

Menn
0

Jag har inte hittat något annat så ska ringa distriktsveterinärerna strax och kolla priser osv och eventuet boka tid

LindaBlue
0

Vet inte hur långt ni vill åka, men på Slöinge djursjukhus finns en kille som heter Daniel och är bra på råttor. Vet dock inte deras priser gällande operation. Slöinge ligger nog ca 11 mil från göteborg.

diddiman
0

Jag blir så arg och besviken. Jag har ringt runt till alla vetrinärer jag kan hitta. ena stunden säger de att de kan, nästa kan dom inte. Jag ringde bl a till vårgårdas distriktvet, och de sa nu till mig att de inte opererar råttor de heller. så du kan nog de upp hoppet om dem också :'(

Jag kan sammanfatta mer imorgon när jag orkar, vad alla jag ringt till sagt och hur korkade en del av dem är. Jag blir så trött, så ledsen.

#12  Det åker vi så gärna och mer där till!!! Jag ringer dom på måndag! Jätte tack till dig.

LindaBlue
0

Varsågod, hoppas det ordnar sig för er. I Slöinge finns även Towe, som i inte har riktigt samma kunskap om råttor som Daniel, men tydligen är väldigt duktig på operation, vet  att vi har varit hos henne flera gånger med våra, och hon har sagt att hon kan operera om vi vill, vilket vi valt att inte göra, då vi tyckt de varit för gamla, men hon berättade en gång om en dvärghamster hon opererat lyckat, och de är ju en bra bit mindre än råttor t om, så fråga i första hand efter Daniel, sedan Towe, fast jag tror de har ganska bra koll när ni ringer på vem man ska boka tid hos.

WolfMoon
0

Jag tror att jag tagit runt mina råttor till varenda vet i Göteborg.
För större saker som operation rekomenderar jag  varmt Blå Stjärnan. De har smådjursexperter som är kunniga på smådjur och råttor samt en speciell smådjurs avdelning med underbar personal!
Det kostar att gå dit, men det är mina råttor värda. Opereade en hona för några månader sedan (skulle ta bort en knöl) kostade ca 3500:- oförsäkrat.

Husdjurshälsan har jag varit till flera gånger för småsaker som ohyra och rossel. De är billiga och ligger 5 min gångväg från där jag jobbar så det är positivt!

Sedan finns det en hel del som jag har genuin dålig erfarenhet från.

Lollo86
0

Hur har det gått med allting? Hittade ni någon som kunde operera? jag blev lite nyfiken =)

diddiman
0

Min lilla Smoothie blev dålig väldigt snart.. Hon började trilla i buren, tappade balansen… När hon stod still och åt t ex stod hon och vinglade och hade noll koll på sin kropp. Vi bestämde att hon skulle få somna in. Någon dag efter hon började få problem med balansen slutade hon tvätta sig och hade rött sekret i hela ansiktet och va alldeles okontaktbar… Hon fick somna <3

Sigrid blev ju opererad för sin första juvertumör. Snart fick hon två nya, en på samma ställe och en vid bakbenet. Hon hängde med länge ändå, hon var lika pigg och glad till hennes sista stund för 2 veckor sen då någon kom och hämtade hennes själ medan hon låg och sov. Jag är så glad för att det fick gå så fint till. Älskade vän.

I tordags fick även tant Liten somna in, smoothis syster. Hon började visa på samma symptom som smoothie, balansen strula och hon bara lullade runt med noll koll… och till slut fick vi nästan inte kontakt med henne alls heller…

Vila i frid älskade vänner <3 

Jag har fortfarande ögonen öppna för en veterinär som inte opererar tåttisar för en förmögenhet. Så om någon vet någon får ni mer än gärna dela med er.

Lollo86
0

Åh vila i frid små vänner

Lollo86
0

Hmm jag skrev mycket mer än så: Åh vila i frid små vänner

Lollo86
0

Äh telefon vill tydligen inte visa allt jag skriver.. Tar det sen på datorn istället..

diddiman
0

#20 dom hör nog att du tänker på dom :) även om din telefon inte vill visa det här…

Lollo86
0

Ja jag skulle skriva att jag opererade henne hos distriktveterinärerna i tierp och hon sa att det kommer kosta max 2000kr.

Lollo86
0

Antar att det är normalpris? Eller är det dyrt? Har aldrig opererar en råtta förut.

diddiman
0

det är nog ganska normalt. Så mycket under det tror jag inte att man kommer… Hela kalaset när vi tog bort Sigrids tumör gick på 5000. Först förundersökning och sen operation… När jag letat har jag inte hittat under 2500-3000…

Kalli
1

Jag har opererat två råttor hos Smådjurskliniken (det var dock några år sedan) och båda dog. Efter det skulle jag faktiskt inte komma på tanken att operera hos någon annan än Blå Stjärna, det är liksom värt de där extra tusenlapparna om djuret faktiskt överlever.

Därmed inte sagt att det inte finns bra veterinärer som också tar mindre betalt än Blå Stjärna, det är jag övertygad om att det gör men ingen av de jag känner till håller till i närheten av Göteborg.

I övrigt tycker jag att det är jätte bra att veterinärerna du pratat med inser sina begränsningar. Det är känsligt att operera mindre djur och är man inte säker på sin sak är det ju jätte bra att de istället hänvisar till ett kunnigare ställe.

diddiman
0

#25 sövdes dom med gas eller spruta?

Jag förstår din tanke. Men jag skulle inte ha råd att lägga ut 5000 om och om och om igen.. det går inte hur mycket jag än vill. Det kanske skulle gå om man har ett par, tre stycken tåttisar. Men säg att vi hade tagit bort alla tumörer under hösten.. Sigrid hade en vi tog bort, och fick sen en till, och sen ytterligare en till. Smoothie fick en, och Liten en. utöver de 5000 vi la hade vi fått lägga närmare 20 000 till. Dom pengarna finns inte här. Hur mycket vi än älskar våra vänner.

Det som störde mig mest är att veterinärerna jag pratat med har opererat råttor, och jag har hört att många är nöjda med dom och att allt gått bra. och i vissa fall har dom till och med sagt till mig personligen att dom kan operera bort min väns tumör, att dom har kunskapen och att dom söver med gas osv, sen när jag ringt igen för att boka tid så opererar dom plötsligt inte råttor? Då känns det väldigt oseriöst för mig.

Men visst håller jag med dig, tror dom inte på sina kunskaper- klart att dom inte ska operera. Men då ska dom inte heller säga i telefonsamtalet innan att dom kan.

Kalli
1

#25: De får du fråga kliniken.

Och jag förstår mycket väl att det är en ekonomisk fråga och det hade ju varit utmärkt om det fanns någon kunniga veterinärer här som opererade för under tusenlappen (som de finns/fanns i ex. Stockholm) men så är inte fallet helt enkelt.

Det ska dock tilläggas att det inte brukar kosta 5.000 på Blå Stjärna men väl 3-3.500 kronor. Ingen säger heller att man måste operera bort alla tumörer, själv har jag avgjort från fall till fall. Ex. skulle jag antagligen inte operera en råtta som var över 2 år eller en råtta som fick upprepade tumörer.

Lollo86
0

Men borde inte distrikveterinärerna finnas i göteborgs trakten? De borde ju inte ta så olika priser. Min hade inte opererat råttor förut men hon hade hört sig för väldigt mycket hos andra veterinärer hur dom har gjort. Riktigt trevlig och bra veterinär. Kommer skicka ett vykort till henne när min mötley har frisknat till =)

diddiman
0

dom distriktveterinärerna jag ringt runt har hänvisat till blåstjärnan.. och vårgårda (om jag minns rätt) hänvisade till lerum (?) som inte ville operera….