Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 584 ggr
chexxx
0

Fundering om skabb/ohyra

Har behandlat mina råttor mot skabb för typ 2 månader sedan. Gjorde det två gånger med 3 veckors mellanrum. Upplevde att det försvann. Men på senaste månaden? veckorna? har dom börjat klia sig mer och mer igen. Hittar inga tecken på samma sätt som förra gången…men ändå detta kliande!

Är det möjligt att skabben inte har försvunnit efter två behandlingar? Eller dykt upp igen megasnabbt? Eller vet ni någon annan möjlig orsak?

Deras hud ser aningen torr ut och har sett en och annan "mjällflisa",platt tunn mjällig sak som ligger fast på huden, inte pälsen. När jag köpte dom(hundra år sen) hade dom löss,därför utesluter jag den ohyran som alternativ. Eftersom jag inte känner igen symptomen dom hade då..

Vill ogärna behöva behandla dom ytterliggare men:/

Lancia
0

Så pass snabbt borde det inte kommit tillbaka, jag antar att det var Stronghold du behandlade med? Stronghold finns kvar i råttans kropp ett par veckor efter behandling, så att såvida du inte har väldigt mycket skabb i din närmiljö så borde det ju inte kommit tillbaka så snabbt.

Bada råttorna i något väldigt milt och återfuktande schampoo. Finns ju lite olika, mot bla svamp, eller sådant som innehåller återfettande oljor. (Djurschampoon alltså) Kanske är dom bara väldigt torra i pälsbotten.

chexxx
0

#1 Nä jag tänker som också att det väl vore en jävla otur om dom redan fått tillbaks det. Å andra sidan precis min otur.. Ska ta och prova något sådant schampoo. Tack för tipset:)

Lancia
0

Ja testa det, och återkom om problemen kvarstår så får vi hitta på nåt annat. ;)

chexxx
0

Det låter som en bra plan;)

chexxx
0

Måste putta upp denna tråd då jag uppmärksammat sår på två av råttorna. Det är enbart på dom två som är lägst i rang. Och på dom ställen jag sett dom bli putsade. Så antagligen har dom andra putsat "sår" på dom två lägre rangade. Men alltså, detta måste väl ändå vara p.g.a skabb? Eller?

Blir fan knäpp snart! Springer till vetten typ hela tidenSkrikandes Trots att jag följer varenda "råttregel" som finns..SUCK!

Lancia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att dom putsar sina kompisar så pass att dom får sår känns ju inte som anledningen. Sår på ohyreråttor brukar sitta upp på ryggen, och på sidorna framåt nacken, där som kommer åt att klia sig med bakbenen helt enkelt. Massor med småsmå sårskorpor.

Om det är såttorna som gör såren på varandra så set der ju lite annorlunda ut, mer distinkta skorpor.

En stackare med ohyra som jag fick hem en gång. MEn på denna kunna man riktigt se hur det även kröp i pälsen.

[Emelie321]
0

Har du hö eller halm i buren, eller hos ett annat djur? Det kan ju föra med sig ohyra om och om igen i så fall.

Hoppas det löser sig, jösses vad jobbigt att det återkommer så där :\

chexxx
0

#6 Måste säga usch när jag ser videon haha..Men nä sådär ser det ju inte ut. Såren deras är rätt stora och få.. Kontaktat veterinären och ska prova med ett schampoo först. Annars blir det att köra Stronghold igen.

#7 Nä inget hö eller halm. Däremot finns det hö och halm hos mina föräldrar som har kanin..Kan ju räcka med att jag vart där och inte byter kläder iof…Ja när detta kliande väl slutar, oavsett orsak, ska jag bli stenhård med att sanera nya saker och ALLT ideras väg!

Tack för hjälpen och stödet;)