Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1198 ggr
ececilia
0

Sår, vad ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag vaknade imorse och kollade till råttorna såg jag att Peanut hade ett sår och jag undrar vad jag ska göra.. Han är pigg och äter som vanligt men har väldigt ont. Kan man ta en tops och badda såret med judopax (tror jag att det heter) eller bara låta det vara? Ska jag ringa till vetrinären och kolla? Har nu satt honom i en egen bur men ska jag sätta till baka honom eller låta honom va i en egen bur?

Blir lite orolig eftersom detta aldrig har hänt mig förut, och mina pojkar har aldrig bråkat förut heller så jag blev lite förvånad när jag såg det.

// Evelina

fiiiyah
0

exakt ett sånt där sår hade en av mina för några dagar sedan! har inte en blekaste om hur det uppkommit. han blev väldigt ledsen när man pillade på det så det gör nog ont. jag baddade rent med lite vatten bara, det ser fint ut nu. håll rent med vatten bara. svider nog rätt mycket…

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Elinisa
0

En av mina råttor har haft kanske tre större sår (& flera mindre), sen han blev attackerad av en annan råtta. Såren läkte väldigt snabbt utan minsta problem. Jag tittade till såret varje dag för att se att det inte blev infekterat& han höll det rent själv. Han behövde inte vara i egen bur, för de andra brydde sej inte alls om hans sår.

Däremot ångrar jag att han fick bo för länge med den som attackerade honom. Jag förstod helt enkelt inte allvaret. Om det är så att din råtta bråkar allvarligt el blir mobbad& sår uppstår är det nog bra om han inte alls bor tillsammans med den han inte kommer överens med. Kanske vad det en en engångsgrej, men somsagt , om du märker det fortsätter, så behöver de nog bo isär för att inte det ska bli allvarligare skador, el att han blir rädd& försvarsinställd mot andra råttor för gott.

ececilia
0

#1 & #2 Tack för svaren, jag ska hålla koll på såret så att det inte blir infekterat och hoppas på det bästa :)

// Evelina

loular
0

Tips! Gör rent med natriumklorid (koksaltlösning) istället för jodopax. Finns att köpa på apotek och vissa Coop/Ica. Jodopax har visat sig vara cancerframkallande, givetvis vid upprepad användning inte vid enstaka gånger, men det kan vara onödigt att applicera på en art som redan har problem med tumörer :)

LindaBlue
0

Jag hade sagt klorhexidin, av den svagare varianten, för att det inte ska svida så mycket (apoteket har två olika styrkor), och kanske bara droppa på såret, så det rengörs, utan att peta på det.

loular
0

#5 Men såvida såret inte är infekterat eller varigt känns det onödigt att tillför något membrandödande :) varför tillföra mer kemikalier än nödvändigt? Det sista vi vill är ju att det ska svida på våra älsklingsbollar eller hjälpa till i resistensutvecklingen. Bara en tanke :)

Minoth
1

#6 resistens utveckling av en användning? knappast… 
Bättre med något som rengör ordentligt! Klorhexedin är kanon :)

Ser förövrigt ut som en absess som spruckit nästan, Hade hon ingen liten knöl där innan?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

loular
0

#7 Givetvis förstår jag också att de inte faktiskt blir resistenta av en användning. Därför skrev jag "hjälpa till i resistensutvecklingen." Jag ser fortfarande inte riktigt syftet då natriumklorid också rengör :) det måste inte svida för att bli rent ;)

ececilia
0

Tack för alla svar :) #7 nej han har inte haft någon knöl där innan, han är bara tre månader, inte för att dom inte kan ha en knöl vid den åldern men vad jag har känt så har det inte varit någon knöl.

// Evelina

CaptainBalls
0

#7  Förlåt att jag hoppar in och skriver detta men då min råtta har en knöl på magen som jag tror är en tumör så vill jag gärna veta vad du menar absess knöl.

Tack på förhand Emma Larsson

chelona
0

Man blir avrådd till att använda klorhexedin på nytagna piercingar för att det är för uttorkande och ärrbildnande och kan komplicera läkningen, så jag har svårt att se varför man skule vilja ha det i öppna sår över huvudtaget. Men jag kan förståss ha misstolkat det hela, så hör med  Body Art iFokus om ni orkar, stället för att argumentera med mig.

För i övrigt undrar jag hur nyttigt klorhexedin lär vara att få i sig, människor vet ju att inte slicka i sig allt, men finns det rester av medlet i pälsen tror jag inte någon råtta tvekar att sticka dit tungan. Och att behöva dysha råttan efter varje tvätt tror jag inte kommer vara så lyckat.

Personligen skulle jag använda koksaltlösning, min erfarenhet är att det hjälper mot allt. Se till att salthalten inte är för hög eller innehåller jod bara, då det kan vara gravt uttorkande och torrsprickor ger bakterier fäste.

💣

wintermynta
1

Såret kommer ha läkt ihop till imorgon. Är det inte större än 2x2 så behöver det inte sys. Koksalt är det bästa att tvätta med men är det små sår som på bilden behöver man oftast inte göra något. Så sjukbur behövs inte heller.

pellepojken
0

Råttor brukar fixa dom allra flesta sår själva. Men ett gammalt beprövat sätt är att lägga på honung på såren. Hur länge det nu får sitta kvar ?  Används av veterinärer på många djurarter bla USA vet jag.