Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 534 ggr
chexxx
0

Hur pass sjuka har era råttor varit?

Jag undrar hur det ser ut med sjukdomar hos era råttor!

Under era råttors livstid, hur många gånger har ni varit till veterinären? Hur många sjukdomar har dom haft? Etc..etc..

Är väldigt nyfiken själv eftersom mina råttor verkligen " bott" hos vetten

(Ohyra flera gånger, snedskalle, livmoderinflammation,rossel) Det längsta jag gått utan att behöva uppsöka veterinär är 7 månader. Ändå följer jag alla konstens regler med mina gullisar. Är det så här mycket problem att vara råttägare? Eller har jag haft otur??

Låt höra:)

Zakaraa
0

Min sjukaste råtta Dog under medicinering. Så jag skulle gissa på att hon är den som varit Sjukast me nsedan har mer eller mindre alla råttor jag haft under åren haft förkylningar luftvägsbesvär osv, de här "normala" sakerna.

Jag har haft mycket otur när det kommer till mina råttor (djur över huvudtaget egentligen då 4 av 4 hundar just nu har någon typ av problem), mycket tråkigheter med både sjukdom, oförklarliga dödsfall, flockproblem osv osv.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

chexxx
1

#1 Inte kul att höra:( Man skulle nästan behöva starta en terapi-grupp för oss som har problem med dessa sjuka djur. Tycker det är så oerhört påfrestande..

Lancia
1

Periodvis har jag haft mycket sjuka djur och sprungit hos veterinären i tid och otid, sedan är det lugnt en period, sen börjar det igen. Eftersom jag har många råttor blir det sällan några längre uppehåll mellan besöken, alltid är det någon som har nåt problem, känns det som. ;)

Till saken hör att jag även tar hand om utkastade och oönskade råttor. Dessa stackare är ofta fulla av ohyra eller i så dåligt skick att dom kräver veterinärvård. Pengarna springer iväg ;)

[Emelie321]
0

Två gånger har jag behövt avlusa råttorna. Första gången kom ohyran från kaninens hö, och mina nuvaranda tre grabbar var fulla av löss redan innan jag fick hem dem.

Min första råtta Ralf fick mycoplasma när han var cirka 8 månader gammal. Det gick hiskeligt fort, och veterinären trodde först inte att han skulle överleva. Men det gjorde han, min lilla kämpe <3 Tyvär kom mycoplasman tillbaka när han var cirka 1,8 år, och den gången orkade han inte mer :(

Annars har dem haft (och har) en del förkylningar från och till.

Livstiderna har varit mellan ca 1,8 - 2,4 år.

zickan
0

Varit periodvis. Jag ställer ut och där åker man på en del till och från. Hjälper till som jourhem för utkastade/oönskade och där kommer det in en del skit. Fått ta hem ett par råttor jag fött upp då ägarna inte haft råd, valt att lägga peng på annat eller varit för lat för att medicinera.
Är en sjuk eller en med ohyra så är det stor riska att detta sprids.

Jag är inte ofta hos veterinären. Brukar försöka vänta ut mycket av snuvor för att hoppas immunförsvaret tar det. Kör alltid kan jang/enchinagard, te och kollosialt silver innan veterinären uppsöks. Försöker alltid öka upp med nyttig mat när en råtta käns hängig, tänka på innehållet och ge mycket mat innehållande nyttiga vitaminer, mineraler osv. Då kan man hjälpa råttans immunförsvar en bit på vägen och kanske slippa veterinären.
Varit hos vett i år pga rossel hos en egen, rossel hos en med kompis jag fick åter för ägaren inte medicinerade på någon månad så de blev rätt sjuka, de hade även skabb så jag fick ut ett paket stronghold. Men efter de gångerna har jag haft massa mediciner hemma och inte behövt åka iväg. Kan inte minnas att jag varit med hos veterinäre i åt iaf. Men det har jag säkert varit.

Här har det under årens lopp varit lite förkylningar som inte gått över med te/kanjang. kan inte komma på att jag haft myco plasma som många tror rejält rossel alltid är. Varit mycket bakterier och luftvägsproblem, vätska i lungorna, kroniskt nysande(medicinerad i halvåret, nyser ännu, men frisk pigg och bra vikt). Hjärtproblem som visat sig genom tung andning/rossel.
Haft de som satt i halsen och varit på vippen att dö, en som dött av det. En som fick besöka veterinär efterhand då han rosslade, men det var skada och inte bakterie. Så de gjorde inget åt hans rosslande. Kan inte komma på att jag haft så mycket virus(luftburet) men det lär jag ha haft.
Varit en del skabb och löss. Några få kastreringar och övriga operationer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

Kan även tillägga att jag i princip aldrig går till veterinären för att ta reda på vad som är fel på djuret, utan det är nästan alltid för att få ut recept på antibiotika/ohyrebehandling eller för operationer.

Zakaraa
1

För mig är det väl egentligen också så som Lancia säger.
I flesta fall så känner man igen felet på djuren och kan ställa diagnosen själv. Är det dock något nytt så kontaktar jag min veterinär.

Vill även påpeka en sak som jag skrevi mitt första inlägg, jag har i dagsläget den underbaraste flocken någonsin. Så äntligen verkar det gå bättre på Den fronten :) Just nu är det mer problem med hundarna *suck*

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning