Lära känna sin råtta
Hur ska man göra när man vill lära känna sin råtta, han är ca8veckor och vi har haft honom hemma i ca. två dagar och väldigt pigg och alert och nyfiken på allt.. Är helt ny på de här skulle vilja ha massa tips
Först låta han vänja sig lite med omgivningen och sin egen bur.
Luv tröja knepet är bra. Ha en tröja med luva och ha med honom över allt. Jag kör mycket på tubtopp med råttor. Då kan jag göra massa annat men ändå umgås med nån råtta.
Ha honom ute och runt sig. Då ser man många olika beteenden. Lär sig vad han gillar och han lär känna dig.
Är han ensam bör du skaffa en kompis rätt snarast.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ett bra tips jag har är att ta ut råttorna och sätta sig i ett tomt rum där de inte kan gömma sig någonstans (trappuppgång, hall eller badrum brukar fungera). Sätt dig sedan där med råttorna och bara vänta, läs en bok eller något. Råttorna får du undersöka dig och du blir den enda trygga platsen att vara på. Till slut kommer de säkert bli trötta och somna hos dig, eftersom det bara är hos dig de kan gömma sig. Det skapar förtroende!

Okey får testa de, när ja ska ta ut honom i bur är de väl jag som ska vänta till han kommer och lyfta honom försiktigt runt under magen lr va man ska säga, när vi har väntat på han med handen så har han nafsat/smakat på handen/fingrarna
Han kommer få en kompis nu efter helgen från hans gammla flock

Putt putt
Har inga råttor själv men haft möss och dom kan ju nafsa och smaka lite på handen och då är det ju på ett sätt positivit tycker jag. Han vågar komma fram och "pröva på er". Alltså han vågar komma fram och kolla läget.
Hoppas allt går bra för er annars.

Råttor ska inte naffsa anser jag. Dock så brukar ungar vara fanatiska på att bita på naglar, de smakar väl gott antar jag.
Bästa sättet att lära känna råttor är väl att hälsa på dem och sen ha dem i knäet eller bära runt på dem som de ovan skriver. Ha alltid nått gott med dig så kommer även den blygaste råttan fram=)
Qui dormit, non peccat

Är det skillnad i att skapa en god kontakt med en ung råtta mot för en vuxen?

#7 Nja egentligen inte. Det beror helt på hur mycket ungen eller den vuxna har blivit hanterad innan och om de är vana vid människor. Själva tillvägagångssättet är likadant, tålamod, mat och att ha med sig råttan överallt.
Qui dormit, non peccat

Kan man föra samman två hanar från olika kullar? de skiljer ca 1vecka mellan dom? ena ca.7veckor och den andra ca 8veckor

#9 Ja det ska inte vara några som helst problem. Det finns en jättebra artikel om introducering som du kan läsa=)
Qui dormit, non peccat
tar upp en gammal tråd för jag har en fråga kring samma ämne men får inte så mycket svar i min egna tråd.
Jag lyckas inte ens lyfta den nya hanen, det räcker att jag klappar honom så backar han undan. Vill inte pressa honom. Tips?
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!