Stronghold behandlingstid.
Jag kom på en sak jag funderat om men glömt fråga här.
Jag hade ohyra på mina råttor för jättelängesen och minns att jag då fick stronhold och droppade 1 droppe på varje råtta, lät det torka och sen städade jag buren noga. Det räckte dock inte och läste sen att på större hanar kan det behövas två droppar så fick behandla en omgång till. (På den tiden hade jag bara hanar och dom flesta vägde 600-700.) Och sen dess var ohyran borta.
Men nu drabbades råttorna för ett tag sen igen och jag åkte till veterinären för att få stronghold.
Och den här veterinären gav konstiga råd, men jag funderar om det finns något i det.
Hon sa att man ska låta råttorna vara ifrån varandra i ca 24 timmar. Något som förstås är helt omöjligt när man har flera råttor.
Men det kanske finns något i det att det blir bättre om råttorna är ifrån varandra några timmar och inte bara under tiden det torkar?
Hon pratade om att det gör att det sprider sig bättre på kroppen om jag fattade rätt.
Vad tror ni? Har ni någonsin hört något liknande?
Men som sagt, 24 timmar är ju helt omöjligt när man har många råttor.

Droppar hit och droppar dit, jag brukar dutta i nacken så jag ser att det blir en fuktig fläck så är det bra så. Och det har alltid fungerat prima, utan att jag behövt upprepa behandlingen heller.
Jag brukar inte ens hålla isär råttorna när dom är nydroppade och det har aldrig varit några problem. Stronghold "sprider" sig inte över huden utan det går ner i blodet, genom huden. Skön koll den veterinären har… :/
Du kan till och med bara råttan med schampoo två timmar efter att du applicerat stronghold, utan att det förtar effekten.
Allt detta finns bland annat att läsa i FASS, alla veterinärers bibel.
Okej att hålla isär dom för att dom inte ska tvätta bort det förstår jag. Ja vad hon menade med det har jag ingen aning. Om hon menade att medlet ska hinna verka på hela råttan kanske. Den här veterinären har nämligen ofta bra koll ändå. Men 24 timmar lät konstigt och funkar förstås inte.