Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 633 ggr
Wamrat
0

Ännu en introduktionstråd. Råd önskas.

Hej.

För ett tag sedan fick min artonåriga dotter hem sin efterlängtade lilla black irish rexråtta med söta dumboöron.

Vi har läst på allt vad det går om introduktion, men trots det är man ju aldrig nog påläst utan uppkommer ständigt nya frågor.

Så min dotter har två fina honor. Fyller 1 år i Dec. Dom är syskon och kom hit när dom var 10 veckor gamla. Dom kommer ifrån en privatperson som fött upp dom själv.

Vi började med att byta filtar. I början var det mkt intressant men tills slut reagerar dom äldre damerna inte nämnvärt när vi kommer med en ny filt.

Så vi placerar lilltjejens bur brevid tanternas. Dom reagerar första dagen men sen tog dom det med ro. Men ser dom bebisen blir dom ilskna som bara den och huffar å puffar.

Vi prövar att ta honan som är lägst i rang och låter henne träffa bebisen på matsalsbordet som ingen av dom nånsing satt en tass på. Bordet är runt och det enda som finns där är en fleecebit. Dom kurar ihop sig på bordet och tycker det är lite läskigt med den stora ytan.

Dom tvättar varandra och somnar ihop. Sen prövade vi med ledartanten. Det går också jättebra fast hon är inte så intresserad av bebisen. Men bebisen kurar ihop sig under hennes haka och hon tillåter det.

Nu ngn dag senare går det jättebra på bordet så jag prövar med bebis å ledarråtta i en tom bur som inte används just nu.

MEN :( Efter en minuts utforskande ger hon sig på bebisen direkt! Så hon vaktar fast det inte ens är hennes bur.

Så idag bestämde jag att tanterna å lillan får spendera kvällen med mat och vatten på matsalsbordet i vardagsrummet.

Finns det något vi ska tänka på? Hur kan dom vara så goa utanför buren mot varandra och sen göra en totalomvändning väl i en bur? Jag förstår att dom vaktar men ändå. Är det risk för att dom aldrig kommer att acceptera henne i buren?

Hur lång tid ska man vänta tills man vågar pröva i buren?

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

dyoxide
0

Sätter en liten tass här. Hoppas det löser sig!! Har ingen aning om varför det är så, men så är vissa av mina också. Mysiga utanför buren men sen väl i buren är dom tråkiga och vill inte gå ut D:

Wamrat
0

Ja, hennes är väl inte dom mest sociala av sig. Gillar inte att bli upplockade alls. Sträcker man fram tröjärmen så att dom kan klättra in går det dock alldeles utmärkt :)

Nu har tjejerna haft en helkväll på matsalsbordet sedan 16:00 idag. Vi funderar på att ge ledarråttan å bebisen lite ensamtid och ta den vänskapligaste tanten ner till hennes egen bur och/eller pröva med snälltanten och bebisen i den tomma buren.

Ack, dessa svåra val :(

Wamrat
0

Efter litt fix fram å tbx verkar det som att tant vänlig (Dobby) och bebis funkar rätt bra ihop. Efter en timme ihop i den tomma buren förflyttade vi dom till tantburen. Efter ytterligare en timme beslöt vi att Dobby och bebis(Winky) ska tillbringa natten ihop. Ledartanten(Kreacher) får sova i LillWinkys bur.

Allt frid å allt lungt, frågan är bara hur gör vi med ledarråttan (Kreacher)?

IamNinjaBoy
0

Det gick jätte bra när dom sov i samma bur dock bråkade dom lite imorse så jag vakna av dom x) men ingen skadad iaf :) Dom ligger jätte fint å sover nu på bordet alla tre

Wamrat
1

Efter upprepade försök med att låta dom tillbringa timmar ihop på vårat bord och låtit dom undersöka varandras burar och bytt filtar fram och tillbaks har vi nu gett upp :(

Jag byggde ett legohus till lilltjejen att ha i buren som bara hon kunde ta sig in i, för att hon skulle ha någonstans att ta vägen om hon blev rädd.

Matningen var ett av dom svåraste uppgifterna då dom äldre inte tillät den lilla att äta. Trots att vi försökte med två matskålar.

Efter den sista episoden då lilla Winky ligger i legohuset och skriker medans två stora tanter står utanför med piskande svansar så fick det vara nog helt enkelt.

Så Winky fick flytta till min tjejkull med 3 tjejer i varav en också en liten unge. Den intron gick utan problem. Dom luktade lite på varandra och åt lite ihop sen somnade allihopa i en stor myshög.

Kreacher och Dobby får leva lyckliga ihop utan fler intron. Tanterna verkar inte uppskatta sällskap.

Ratlings
1

Har du städat buren ordentligt och kanske möblerat om så allt luktar nytt och inget revir innan bebisen släpps in?
På vilket sätt ger sig den äldre honan sig på bebisen? Det är vanligt att dom bråttas första dygnen för att göra upp rang, visa vem som bestämmer och bebisar brukar pipa mer än dom behöver så det kan låta värre än det egentligen är.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Wamrat
0

Vi tog en helt ny bur som inte var någons till att börja med. Och dom jagar henne så allt i buren ryker omkring och krafsar efter henne när hon är i legohuset. Jag har aldrig sett något liknande. Och dom piskar med svansar och reser ragg.

Och det var efter veckor vi gav upp.

Ratlings
1

Jaha ja det låter ju inte bra. Det bästa är att ta bort allt där hon kan gömma sig från dom, det gör bara saken värre. Sålänge dom inte gör illa henne så tycker jag du ska låta dom vara. Jag har en hona som gjorde samma sak mot en bebis under intro, men efter ett dygn slutade hon hålla på.

// Lise

Wamrat
0

Legohuset byggde vi för att hon skulle kunna rädda sig under natten.

Du har nog rätt Lise att vi gav upp lite tidigt, men det är så hjärtknipande när hon blir så rädd. Och hon pep inte som mina pjåskiga tjejer kan göra, hon skrek. Så blödig som jag var stod jag inte ut.

Men det går så bra i den andra tjejflocken så vi låter henne nog stanna där.

Men tack för dina råd, något jag absolut kommer ta med mig vid nästa intro.

Kram!

Ratlings
0

Intron kan ibland ta vääldigt lång tid innan man får det att funka, men oftast funkar det i slutändan Glad

Kram

// Lise