Handmata råttungar - frågor!
Handmatar nu två råttungar som jag hållt vid liv i snart tre dygn. Här är mitt förra inlägg om ni vill veta vad som hände osv..
http://rattor.ifokus.se/discussions/50af6029d3b4fd3d39000896-agerar-rattmamma?discussions-1
Jag har lite frågor om matningen. Hade varit snällt om ni kan svara på det ni vet/tycker/gissar på för jag är så sjukt osäker..
Läste att man måste mata råttungarna en gång per kvart (någon på iFokus som skrev). Stämmer detta?? Hur ofta tror ni räcker för att öka i vikt och hur bör magen se ut efter matning, alltså hur mycket mat räcker och hur vet man?
Läste att man handmatar en mus varannan timma och tyckte det borde vara ungefär samma för en råttunge.. Men jag kan ju ha fel?
Jag har matat mina ganska ofta på dagen och på natten en gång per timma. Men det tar lång tid nästan varje gång då jag får ha tålamod med trotsiga ungar..
De har gått upp och ner i vikt och nu ligger hanen på 5-6 gram och honan på samma. Så det är bara honan som ökat med ca 0.5-1 gram.
Har knappt släppt de ur sikte sen de föddes. Är väldigt trött så om jag skrivit något konstigt så har det med det att göra.. sömnbrist. Men vill man att de små liven ska överleva så får man kämpa för det också!! :D

Dom behöver mat varje kvart tills dom är ca en vecka. Förutom det behöver magen masseras försiktigt så dom kissar och bajsar. Värme behöver dom också då dom lätt bli kalla. Lycka till

De ligger på en värmekudde och jag masserar och tvättar efter de ätit. Käns ju inte så bra att det är varje kvart de bör matas.. Det tar ungefär tjugo minuter för mig att mata dem eftersom jag vill att de har full mage efter varje gång.
Borde jag mata de fulla varje kvart då eller ska jag ge de mindre mat?
Glömde skriva att jag matar de med modersmjölkersättning.
Är väldigt tacksam för ditt svar wintermynta! :)

#2 Ingen aning men jag kan höra mig för med nån som är mer erfaren och återkomma imorgon.
Jag själv skulle nog inte vilja påstå att det är bra att mata dem såpass ofta. Snarare varannan till var 3e timme. Matar man dem för ofta finns risken för att man hindrar matsmältningen från att funka som den ska.

Okej.. Nu blev jag ännu mer osäker. :/
Låter ju troligt, Fjordell.. Ungarna är väldigt trotsiga med maten om jag matar de för mycket. Efter en timma så suger de i sig maten själva utan att jag behöver "tvinga" dem.
Men hur ofta tror ni de diar?
Förresten, hur många dagar gamla är de nu? Första veckan hade jag matat dem varannan timme. Men därefter hade jag gått över till var 3e timme.

De är snart tre dygn.
Okej. Trots att jag tycker ditt svar låter mer logiskt så ger jag dem en droppe då och då och matar de fullt varannan timme tills jag får fler svar. Vill vara på den säkra sidan.. Vill ju inte förlora någon.. Fast jag vill inte hindra matsmältningen heller! :( Uhh, så jobbigt.
Tacksam för svaret. Du gjorde mig lite lugnare ialf..
Kolla hur mycket mjölk det finns kvar i magen efter 1-2 timmar, oftare än så brukar man inte behöva ge.
Är magen nästan tom efter 1 timme, då ger man lite mjölk, men har bebisen mycket mjölk kvar efter 1 timme, då väntar man yttligare ½-1 timme innan man matar igen. Har för mig att jag matade ca 1½ -2 timmar den första veckan.
Man ska inte ge för mycket mjölk åt gången, det räcker att man ser att det finns lite mjölk i magen. Magen får inte bli för stor och full med mjölk när man ger mjölkersättning. Får bebisarna för mycket mjölk på en gång kan de dö för att de har fått för mycket.
Bebisarna brukar somna rätt fort de första dagarna, så i början äter de inte så mycket åt gången.
Väg dem varje dag för att se så att de ökar lite i vikt varje dag. De bör öka ca 1 gram/dag den första veckan.
Tänk också på att hålla bebisarna varma under tiden när de matas. De blir fort kalla och nerkylda. De kan inte behålla kroppstemperaturen på egen hand den första tiden.

Åh, tack! äntligen ett svar från någon som själv handmatat råttungar.
Och de klarade sig antar jag? Vad gav du för mjölk?
Ja, de klarade sig :) Jag gav dem Esbilac.
Jag har flskmatat mina tjejer sedan de var 4 dagar då mamman dog, de överlevde då i alla fall på varannan timme. Dock så dog de flesta i kullen, men det tror jag berodde på att jag var tvungen att jobba och det blev för långt mellan maten några ggr. Samt att jag tror jag matade en för mycket.
Jag la inte ner min själ den gången eftersom jag läst att det skulle vara i stort sett omöjligt att flaskmata så små ungar, händer det någon fler gång kommer jag att vara mer engarerad då jag nu vet att det går alldeles utmärkt.
De fick RC kattmjölk och hade en värmelampa.

Okej, ja det kan vara jobbigt att ha jobb samtidigt. Jag har turen som pluggar på distans!
Va rädd att jag gav de för mycket mat igår när den första skrev att jag va tvungen att mata de varje kvart. Deras maga va sjukt stora!! Nu är de normala igen, i stort sätt. Dock så har det inte hänt något med vikten.. :( Matar inte de med så värst mycket mat heller, fast den lilla mängden mjölk är väl en hel del för dem antar jag.
All min tid har gått åt till råttorna sen jag fick dem.. Har inte kunnat släppa dem i sikte mer än en timma i taget på natten.. Lägger mig vid fem-tiden och upp igen vid åtta.(plus varje timma för att kolla dem och eventuellt mata) Håller nog inte i längden. Sen har jag inte sovit mer denna natten.. Det går åt mycket kaffe må jag säga!! Men värt!
Det är svårast i bröjan med viktuppgången, men de kommer att öka i vikt. Väg dem 1 gång/dygn vid samma tid.
I början blir det bara några droppar åt gången. De kommer äta mer för varje dag som går.