Vart ska man köpa råttor???!
nu ska jag köpa råttor men vart? uppfödare eller djuraffär? snälla svara!!
Uppfödare, då får du mer översikt om ungefär hur råttan blir, sjukdomar i släkten osv.
Köper du från djuraffär får du inte bara (oftast inte alltid) ohanterade, rädda råttor som blir sjuka och har kortlivslängd utan du stödjer också grossosterna och deras fruktansvärda avelssätt.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag köpte min första råtta från en djuraffär, han var jätterädd och så. Sen köpte jag Rufus, från en djuraffär när han var inkommen (känner uppfödaren) och han är världens myspojke!!!
Säger som de andra Uppfödare. Mer pengar men bättre djur.
Självklart finns det undantag och du kan få underbara djur från grossist men den typen av avel vill i alla fall inte jag stödja.
Man får mer för pengarna hos uppfödare så att säga, inte bara råtta utan även support (som faktiskt är rätt, inte ofta man får det fråb affär), en bra framtida kontakt och ett underbart djur.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Har faktiskt kontakt med en som säljer till djuraffärer samt att mina kom därifrån så har du chansen att åka till en sådan plats så borde du ta den också.
Tror inte alla djuraffärsråttor lever ett dårligt liv och en sådan person skulle ju inte säga till folk att de kan komma dit och titta om de råttorna lever helt instängt.
Men klart fördelar med uppfödare är ju att de som oftast har mer koll på sjukdom och släktsträd osv på de råttorna de säljer.
Samt att de också är otroligt intresserade i att deras råttor hamnar i ett bra hem framför att tjäna pengar.

Bara för att en privatperson säljer till en djuraffär är det nödvändigtvis ingen bra grej, jag skulle snarare mena tvärt om. Att en grossist säljer till zooaffär är enbart för pengarna, människorna som arbetar hos dessa grossister har ingen kontakt med djuren (utöver när man lyfter dom i svansen för att byta bur vid städning) och därmed ingen som helst känslomässig förankring i detta. Enbart i vinstdrivande syfte.
En privatpersom som säljer till djuraffär, jag där vet jag verkligen inte hur man tänker. Varför föder man upp djur om man inte ens engagerar sig i att finna goda hem till dessa, utan lämnar dom till en butik varifrån dom sedan kan hamna precis var som helst? Förhoppningsvis känner man väl något för djuren man föder upp? Är det av okunskap, att uppfödaren tror att djuraffären enbart säljer till goda hem, att djuraffären bryr sig mer om var djuren hamnar än den lilla summa pengar dom får in för djuren? I så fall kanske man skall göra något åt den okunskapen innan man börjar avla.
Kort och gott jonnalarsson, ta kontakt med en privat uppfödare. Djuraffärer är inget annat än bara skit, i alla avseenden.
okej! bra!!det blir uppfödare!
djuraffär låter inget vidare :/ tack så jätte mycket för svaren!
Jag köpte från affär första gången, för jag visste inte så väldans mycket och trodde inte det var någon större skillnad. Nu när jag sitter här med uppfödarråttor så kan jag säga att det är enorm skillnad (på i alla fall mina)
de från affär tog säkert 3 dagar innan de ens ville lukta på mig, dessa sprang ut ur transport buren efter någon minut och vill bara komma upp och leka och undersöka hela tiden!
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#5 nu vet jag inte om den var menad till mig eller inte men som jag sa så kan man åka ut till honnom och se råttorna, mår de dåligt så ser man ju det ganska snabbt.

Jag menade rent allmänt. Man ska inte stödja oseriös avel.