2 döda på 2 dagar
Hej, jag skriver här för att få råd eller om någon hört något liknande förut eller vet vad detta kan vara. Jag sålde 3 tjejer från min förra kull till en väldigt nära vän och för ett tag sen va hon hemifrån en vecka och skaffade råttvakt. När hon kom hem var en av tjejerna undernärd. Skyll inte på råttvakten för det är svårt att se skillnad när man ser råttorna varje dag och dessutom inte är intresserad av råttor för övrigt. En annan tjej hade bara blivit liiite mindre och åt och lekte som vanligt den dagen. Tyvärr dog den undernärda första tjejen senare på dagen fastän hon fått i sig vätska och lite näring.. Idag när dem skulle få sin kvällsmat så kom bara en tjej ut, tjejen som hade lekt och ätit dagen innan hade somnat in. Eftersom jag födde upp dem och då de ocksp har varit mina bebisar så planerar vi att göra en obduktion på den sista tjejen och eventuellt en undersökning på den sista. Har någon hört något liknande? Vad kan detta bero på? Det är bara dessa ur hela kullen som råkat ut för detta så förhoppningsvis är det inget ärftligt.
//Forgetful
Snälla, det är våra bebisar det gäller, vi ska boka tid till Vet imon men det tar så lång tid, vi vill veta nu…
//Forgetful
R.I.P små söta råttisar! <3
Hoppas ni får det bar i råtthimlen och får äta en massa gott och leka så mycket ni vill! :)
Jag har ingen aning, vet inte så mycket om råttor.
//Johanna :)
Jag har tyvärr inte heller någon aning.. Sjukt tråkigt hur som helst:(
Men oj…beklagar :(
Hur var andningen? Märktes några andra symptom än den drastiska viktminskningen?
Nej inga andra symptom.. ingen mer av ungarna har dött av detta iaf. Det är en del skillnader på en del ungar, jag har till exempel en som lagt på sig lite mer och den andra håller sig i formen som sin mamma, bara något över 300 gram då
//Forgetful
hur gick det med obduktionen eller undersökniingen? fått nått svar?
Det blev inget. Vi blev tillsagda att skicka in kropparna till (kommer inte ihåg vad det hette just nu men någon förkortning) ett ställe som gör detta men det stod mest om virus med mera på deras sida och en massa krabbiga saker som man skulle fylla i och vi fortstod inte ens vad det betydde. Vi hörde sedan med om nått djursjukhus kunde göra detta men vi fick aldrig höra något av dem..
//Forgetful