Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1937 ggr
Elinisa
0

Testikel som gömt sej??

Nu ikväll upptäckte jag något mystiskt.. På min råtta Vladimir, 1år gammal har pungen blivit liksom sned, -oliksidig. Först tänkte jag att ena bollen var svullen, men det ser ut som att den andra har krupit in en bit..

Googlade lite snabbt, men hittar inget som handlar om att dethär är något som plötsligt kan uppstå i vuxen ålder hos varken människor eller djur.

Kan tillägga att för snart två veckor drabbades Vlad av något som troligen var en mindre stroke. Efter en vecka var han helt återställd& har inte kunnat se några men efter det som hände honom. Sned i ansiktet efter stroke har man ju hört talas om, men sned pung..?! Det kan ju knappast ha någonting med varandra att göra?

Inte så att jag känner mej stressad, men undrar lite om dethär är något helt normalt, något jag behöver hålla koll på, eller om jag behöver uppsöka veterinär ifall det tyder på att något är fel, eller kan leda till problem.

Vlad är hursomhelst pigg& glad& verkar helt obesvärad av sitt tillstånd.

Zakaraa
0

Först är ju att påpeka att en pung aldrig är den andra lik, testiklarna kan ha olika former och storlekar på samma individ så att ena är lite mindre är inte konstigt.

Det finns fall där ena tesikeln kan sitta kvar i kroppen eller kan åka ut och in ut pungsäcken.
Har sett det senare hos en väninnas ena pojke men vet inte så mycket mer än det. Vet ju dock att det kan hända hos de flesta djur (vår hund har exempelvis kulorna kvar i ljumsken och kommer troligtvis aldrig få ner dem i säcken då ledarna växt igen nu.)
Att det händer vid en äldre ålder har jag dock inte hört om men det kan ju vara att ledaren inte stängt sig helt och att ena testikeln därför kan röra sig lite. Men jag låter det vara osagt. Om du är orolig för att det kan vara något fel så anser jag personligen att du kan upsöka veterinär om ingen här inne kan ge bättre råd.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Elinisa
0

Tack för snabbt svar! :-)

Hmm….det som gör mej lite förbryllad är att han är ett år gammal& dethär har aldrig hänt tidigare.. Han har förut alltid sett ut rättså symmetrisk där under svansen.

Men det kanske är som du säger, -att ledaren inte stängt sej& det är därför testikeln rör på sej.

Få se om det är några fler härinne som vet något om detta.

Kommer rådfråga veterinär hursomhelst, om den försvunna bollen inte kommer ner igen inom någon dag.

Zakaraa
0

#2 Råd fråga kan man alltid göra :)
Skulle vara intressant att veta vad det beror på så glöm inte att uppdatera här! haha :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Ioma
0

Han är lite bakvänd bara ;-)

Nä skämt åtsido så kan det nog göra på råttor som med människokarlar att de kan gömma sig innanför så att säga.

Det är ju ändå muskler som håller kulan på plats och om han haft en stroke så kanske det är så att den muskeln inte funkar riktigt som den ska?

Jag gissar bara så ta mig inte på orden!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

wawe
1

" rats have an open inguinal canal allowing the testicles to migrate easily in and out of the abdominal cavity. "

Detta hittade jag från en tämligen vetenskaplig källa. Det är samma sak för människor har jag för mig.

Vissa djur har stängda kanaler medans andra har öppna och för oss människor så kan män träna upp musklerna och på så vis dra in testikeln i bukhålan, det är vanligt att till exempel profscyklister tränar upp det för att slippa sitta på dem :P

Så det kan ju vara orsaken till att den är sne, troligtvis har han bara dragit in ena testikeln.

Teuthis
0

wawe; ids du kasta hit en länk på det? :)

Elinisa
0

#5 Aha! Så intressant! Det hade jag ingen aning om, -att kanalerna är öppna hos vissa arter, så testiklarna kan flytta på sej.

#4 Ja, så kan det ju vara att vissa muskler är påverkade av vad som troligen var en stroke& därför har dragit in ena testikeln.

Det ser faktiskt rätt konstigt ut då det bara ligger en boll i påsen..

Jahaa, kan de göra så, -karlarna! Haha, jag som har funderat just på det, -hur de kan sitta& cykla utan att få ont! Har försökt fråga var de gört av pungen då de cyklar, men de jag har frågat har bara skrattat åt mej& tyckt att jag funderar på konstiga saker. :-D Tror dock inte alla känner till att de faktiskt kan göra så. Kanske varit en väl förborgad hemlighet bland proffscyklisterna då! :-D

Men vad skönt att veta att det med största sannolikhet är någonting helt normalt. Kommer hursomhelst att hålla koll, men då behöver jag nog inte börja oroa mej iaf. :-)

wawe
0

http://ratguide.com/breeding/anatomy/male_reproductive_system.php Här är länken, hoppas den funkar, kan inte kopiera så fick skriva av den :P Skrev ju tämligen vetenskaplig. Har nämligen kollat upp referenserna mot min skolas artikeldatabas och hittat alla som vetenskapliga artiklar förutom wikipedia förstås. :P Orkade inte läsa igenom alla artiklar men vill du ha det 100% så tror jag att de flesta referenserna går att hitta på google också :D

wawe
1

Haha, ja visst är det ganska häftigt! Det är samma sak som händer om män är ute och det är superkallt, då drar testiklarna upp sig automatsikt, för att inte förfrysa! Men det är ju klart mer praktiskt om man faktiskt kan dra upp dem själv!

JoySurrender
2

Fast testiklar på män dras inte upp i bukhålan, bara väldigt tight intill kroppen. Om det finns en öppning så kan tarmslingor ramla ut i pungen och det är inte bra.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Teuthis
0

#8 Tack så jättemycket för länken!