Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 920 ggr
deeremf
0

Skadad råtta

Min ena råtta (Nuffs) har skadat foten och ligger bara i buren utan att röra sig.

Har redan varit i kontakt med veterinären och han sa jag skulle återkomma imorgon. Så nu undrar jag om jag ska flytta henne till resburen eller om hon ska få ligga i den stora buren tillsammans med Gulle.

Undrar också om jag ska ta med båda till veterinären när det väl är inbokat.

Lamina
0

Sätt henne i en liten bur så hon inte har möjlighet att röra sig allt för mycket. Veterinären kan inte gör så mycket åt en sakdad tass, annat än att ge antibiotika ifall det finns risk för infektion och smärtstillande om hon har mycket ont.

Hur har hon skadat sig?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

deeremf
0

#1 det är det jag inte vet, hittade henne så.

deeremf
0

Kan det bli så att han blir tvungen att avliva henne för det? (det är det jag är mest orolig för)

Elinisa
0

Ajdå, stackars lilla råtta.:-(

Hur ser tassen ut? Är den svullen? Blåaktig? Har hon något sår på tassen? Hur reagerar hon då du tar på den?

Kan du ta ett foto och lägga upp?

Frågar inte för att jagsjälv kan svara så mycket, men tänkte att det finns kanske flera härinne som har kunskap om sånahär skador& kan ge råd, om de får en beskrivning el ser en bild av hur tassen ser ut. :-)

Emmetem
0

Jag har inte så stor vana av råttskador - men jag tror nog inte att de skulle rekommendera avlivning.
Jag tror att råttan kanske inte rör sig så mycket eftersom att hon antagligen har ont i tassen - men jag skulle inte se det som en anledning till avlivning.
Själv så vet mina veterinärer sedan innan att de INTE får rekommendera avlivning till mina djur såvida skadan inte är livshotande.
Såvida djuret kan leva vidare med ett amputerat ben eller en tumör etc. utan att den har ont av det så gör jag allt för att få den att få ett långt och lyckligt liv Glad

Det finns inte mycket som jag HATAR på denna jord - kanske bara ogillar. Men folk som avlivar sina djur för minsta lilla sak, typ att: "Nu är hunden 10 år, jättefrisk och pigg och har ett bra hem där den kan stanna länge till. Men nu är den 10 år och det är gammalt. Vi avlivar den för att köpa en valp!".
Sådant hatar jag -.- 

Back to subject: Nej det tror jag inte att de kommer göra :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

deeremf
0

#4 Tassen ser normalt ut, hon vägrar dock att lägga mycket tyngd på den.

Den är inte blå eller svullen och det finns inga öppna sår.

Hon vill absolut inte att jag rör tassen så hon drar upp den så nära kroppen så möjligt när jag lyfte upp henne för att titta.

Men om jag bara nuddar tassen så piper hon så antar att det gör väldigt ont för henne.

Hon har också rörlighet i hela tassen samt benet så det verkar som om allt sitter som det ska.

deeremf
0

#5 okej tack, är extremt orolig just nu så det där var lungnande att läsa.

Emmetem
0

#7 Ingen fara Glad Själv varit i den situationen - bara igår så fick jag för mig att min ena råtta hade en cancertumör! Fick ju panik och blev i princip galen. Men sedan så frågade jag andra råttkunniga och även min mamma och de lugnade mig och nu har jag en helt annan teori :) Tror inte det är en tumör utan jag tror att det är en fettknöl.
Man brukar brusa upp och tro det värsta när man är uppstressad - men då ska man bara lugna sig för det är inte alltid som det ser ut! Glad
Jag tror nog att din lilla bebis behöver vila i en egen liten transportbur, bli lite extra ompysslad och åka till veterinären imorgon!  
Så ska du se att det nog inte är så farligt trots allt Flört

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Elinisa
0

Det var en tråd tidigare som handlade om råtta som kanske brutit ett ben. Det var några som hade erfarenhet av detta som svarade i tråden& sa att benbrott läker relativt snabbt på råttor. Det var som skrivits tidigare i denhär tråden, bra att hålla råttan i ett ganska litet utrymme, så den inte kan tex klättr& förvärra skadan. Har för mej man var lite oense huruvida det var bra el dåligt att ge smärtstillande pga risken att råttan stöder på det skadade benet.

Har faktiskt inte hört talas om att man skulle vara tvungen avliva pga benbott, men kan tänka mej att det är viktigt att veterinären kontrollerar att ev brutna ben läker ihop i rätt läge, så det är nog bra om du får komma till veterinär så snart som möjligt innan de börjar läka ihop, -just efterssom det går ganska snabbt att de gör det. Inte ens säkert det handlar om brutna ben. Tex en stukning kan ju också göra jätteont.

Du undrade om det var en god ide att ta med den andra råttan till veterinären.. Tänkte du som sällskap till den skadade, eller var det något särskillt du tänkte fråga veterinären om ang "den oskadade"? Jag har gjort båda delarna; tagit med råtta som sällskap till den sjuke, för att den ska känna sej mera lugn& trygg+ passat på att ställa fråga om "medföljaren" också. Ingen veterinär jag varit till har tyckt att det har varit fel eller konstigt iaf.

Men försök att inte oroa, -visserligen vet jag somsagt rätt lite om sånthär, men om det handlar om brutna ben -& såvida det "bara" handlar om tassen/ benet, så verkar det för mej mycket osannolikt att en veterinär skulle föreslå avlivning. (Skulle veterinären det, så bör du nog kontakta annan vet för second opinion)

Hoppas verkligen inte det är något allvarligt, utan att foten läker fint& hon mår bra snart igen.

deeremf
2

Då var vi hemma från veterinären, han tog en titt på henne och gav henne en spruta antibiotika blandat med smärtestillande, hon mår också bättre av att ha tagit det lungt i resburen.

Han gav mig rådet att låta henne sitta i resburen till hon blir ännu bättre och friskare så nu sitter hon i resburen som står i min säng.

Men hon är snart så gott som ny och frisk som en fisk. :)

Tack för alla råd och tips samt lugnande orden.

ceccie
0

Skönt att det löste sig för dig.