Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 540 ggr
Teuthis
1

Era resultat efter kastrering?

Vi kastrerade vår Dougal i slutet på september och resultatet är en lugnare och mindre lättstressad pojke. Jag kommer definitivt göra om det om jag får problem i framtiden, han mår mycket bättre nu.

Därför efterlyser jag alla andras erfarenheter kring kastrering, hur har era råttor förändrats?

[Emma--]
0

Min råtta som kastrerades lugnade ner sig och var inte lika dominant som innan. Men det försvann aldrig helt.

Ioma
0

Tass…

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[1UpShroomish]
0

Jag funderar på att kastrera Balder eftersom han inte kommer överens med andra hanar och vill inte att han ska behöva leva ensam.

Någon som vet någon riktigt kunnig veterinär?

Gärna nära Västerås

Lamina
0

Jag kastrerade Kairo efter att han hade gått bärsärkargång i sin flock och bitit sönder benet på flockledaren och 2 andra hanar så illa att det tog veckor för dom att läka. (En av dom gick inte att ha med andra råttor efter det.)

Han fick tyvärr en hel del komplikationer av operationen och fick opereras om 2 gånger. Så han satt ensam i 2-3 månader innan jag ansåg att han kunde introduceras till honorna. Jag vet inte om det var det som gjorde det, eller om han aldrig riktigt blv bra ändå, men det gick tyvärr inte så bra. Han var visserligen lugnare, men ändå för dominant.

Nu på äldre dar har han äntligen blivit lite lugnare, och jag kunde låta honom vara ute tillsammans med honorna ibland. Men då jag inte riktigt hade tid och ork för en ensamråtta har han fått flytta till mina föräldrar. Och där lever han ett gott liv som världens gosigaste mysklump. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
0

Jag känner till några lyckade kastrationer. Det skedde ganska snabbt, när råttan var 3-5 månader gammal och råttan hann inte leva med sin "sjukdom" så länge. I ett fall kastrerades en hane redan när han var 3 månader gammal, han levde sedan i hanflock till sin död - vet dock inte hur gammal han blev, Ippe hette han och ägdes av EJ: LÄNK Jag träffade denna råtta efter kastreringen och tyckte att han var mkt trevlig.Skrattande

Min egen råtta som jag kastrerade, blev nog för sent, han var över 6 månader gammal och han blev aldrig bra. Eller så hade hans tendens att bita människor inget med hormoner att göra, för kastreringen påverkade det inte. Han bet mig ändå. Det som däremot var lyckat var att han fungerade att leva i hanflock den tid han levde som kastrerad. Jag avlivade honom dock efter några månader då han var mkt bitsk.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dyoxide
0

Vi kastrerade vår Frank nu i onsdes och han är redan bättre på humörfronten vad jag har märkt. Gosigare och har inte verkat sur alls :)

[1UpShroomish]
0

Problemet är jue att Balder är över 1 år, finns det större risk för komplikationer då?

JoySurrender
0

#7 Det tror jag inte, men det kan vara svårare att bli av med ett dominant beteende hos en vuxen råtta. Vår nykastrerade Frank är 9 månader och allt verkar ha gått bra hittills, även om vi inte sett hur han beter sig i skarpt läge än.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan