Argene råttor
Då det dykt upp ett par gånger om argente. Tänkte det kanske var dags att starta en egen tråd om det och hoppas olympens skulle kunna bidra med bild på sin argente hona och kanske lite information om hur genen fungerar, genkod osv 
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Bild på honan blir svår då hon är begraven. Just nu hänger mycket på Falgu (stackaren haha) och kommande kull om jag ska fortsätta på den linjen och få fram mer standardmässig, men ja, jag och en till har efter en del överväganden inte helt nöjd med de beskrivningar som finns där ute (och de finns lite för många) och vimlar runt så jag försöker få hit några av några av hennes (och mina till henne) där vi är lite mer överens om att kunna utveckla färgen mer åt våran smaktyckes håll och den grundande standarden som från början var sagd men det ligger på experimentsnivå än sålänge och förmodligen mååånga generationer fram innan man är nöjd.
Därför är jag och har varit smått ogillande att diskutera de öppet vidare då det är på startskottet bara och svårt att veta om det ens är värt det. Men det ska bli ett intressant äventyr då därför ber man om tålamod :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Kopierer in det jag skrev i andra tråden.
Det jag lyckats leta upp är ett par sidor som alla säger att Argente är en A* mm rr och beskrivningen att den även går under namnet ruby eyed cinnamon.
Och googlar man på ruby eyed cinnamon så kommer det upp att Known since: In Sweden 1991 under the name "SRS-lynx. This is a fascinating and pretty colour that sometimes popup when you breed Fawn and Mink together.".
Men är Argente en A* mmrr. Och det är ju fawn. Därför vore det kul att diskutera på vad det verkligen är eller om argente endast är en mink baserad fawn. Dvs dålig fawn och inget annat?
#1 du skrev i andra tråden att det fanns massa av argente men inte i sverige. Men om man kikar runt med google så är det ende stället där det verkar förekomma som mest Argente verkar vara australien och inte mycket på andra håll. Så det roliga vore ju att veta om argente bara är en fawn beroende på vilket land man är i?
(apatrött då jag vart uppe sen 05 så ursäkta ev svammel)
Skillnaden är ändå där, argente få inte vara grå över huvudtaget och den ska vara apelsinorange och inte brandgul som fawn är. Små detaljer så visst går det disskutera och det är beroende på vem man frågar och som du säger vart man frågar också
Sen "Dålig" eller "Bättre" går ju disskutera ;) nej usch nu ska jag sova innan min torra dåliga humor kommer fram
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Sätter en tass på tråden eftersom jag är intresserad! Falgu hälsar:-) Jag tycker det känns lite ologiskt att kalla en färg som går i orange för argente som betyder silver…
If you fight love, you're always a loser
Ahaa jag trodde titeln var typ norska för "arga råttor" xD
Hahahaha, #5! Då ska vi se, ni kanske kan förklara för mig som inte kan så mycket än. Är fawn och cinnamon och argente och curry olika varianter av samma färg? Vad är i annat fall skillnaden? Och hur skiljer man mellan dem? Jättespännande det här, särskilt som Falgu bor hemma hos oss. Hon ligger och gosar med vår alfahona Monster just nu, och ser ut som om hon alltid hört till vår honflock. Suveränt temperament :)
Curry tog ladugården fram och är den ende som har. Men även hon har bara fått vad är det, 4 stycken på 8 år? och inte samma som de andra.
Fawn och cinnamon är inte samma sak. Vad argente är och tillhör var planen att få reda på med denna tråd :-)
Men just nu verkar det mink versionen av fawn. Dvs blekt dålig fawn.
#7 Så du tror därmed att en argente skulle vara ljusare än en fawn?
Den variant som först gick som Lynx i SRS för många år sedan var A-mmRr. Den passar mer under benämningen Rubinögd Cinnamon, då den är en varmt orange-bruntickad Agoutivariant med mörkt rubinröda ögon.
#8 klantigt skrivet av mig. Ljusare i hårbotten menade jag.
#10 Jaha, så argente skulle ha ljusare underpäls (och mage?) än fawn?
Kopierat rakt av googlade sidor
ArgenteA ticked coat with a distinct orange hue and a lighter cream undercoat and belly. Ruby eyes.
Srs hemsida om fawn
Varm guldbrunorange, jämnt tickad med aningen mörkare täckhår
Underpäls créme
Magpäls gråbeige
Tassar gråbeige
Ögon mörkt rubin, nästan svarta
Där är skillnaden att fawn ska ha en gråbeige mage men det om argente står inget om magfärgern eller tass färg. Hum. får leta upp det där det stod att argente skulle ha väldigt ljus underpäls. Det var inte den jag kopiera nu om argente beskrivningen.
#12 Jo, det står ju "lighter cream undercoat and BELLY" i beskrviningen av argente. Dock inget om tassar. Jag tycker fortfarande att beskrivningarna för argente och fawn låter exakt likadana, bara lite olika formulering.

*det står Argene i rubriken*
sorry…men jag var tvungen >_<
You can't spell Bitchy without Itchy
#14 jag bjuder på den ^^… är verkligen en slarva när jag skriver på forum. Ändrar senare. Måste bada råttor nu.
#13 jo jag håller med om att det står väldigt lika. Och både har samma genkoder. därför är jag så nyfiken på vad är skillnaden.
Man har ju många gånger suttit med "fula" fawn som inte matchar srs standard. Har en i livet nu som bor hos min kompis. Hon har inte det gråa som en fawn ska ha men resten är fawn.
Samma som att man haft ett par blue med vit hårbotten. Det har ju varit bu och bä osv. Men i efterhand har man fått reda på att det är en annan variant som heter squierrl.
Även en tanke som slagit mig. Wintermynta presenterade ju en ny färg som också liknar samma. Hon ippkallade den själv som desert. Det har påbörjats massa diskussioner om vad det är men aldrig kommit någon direkt beskrivning. Om även det är en nerblekt fawn variant, kanske tom är argente?
Sorry för massa tankar och virr. Men det är intressant :-P
#15 Jaha, ska en fawn vara grå? Är det inte en topaz då? Eller ska topaz vara ännu gråare än fawn? Och argente mer krämfärgad än fawn? Underpäls och mage pratar jag om nu då alltså. Hm.
Desert? Åh nej, ytterligare en färg att förvirras av! :-)
Klart det är intressant med en massa tankar och virr! Det är väl det som är meningen i ett diskussionstråd? :-)
Det här är verkligen intressant :)
Mina frågor om curry och argente är:
Har curry resp. argente ljus eller grå bottenfärg?
Är curry resp. argente rr eller Rr genetiskt?
Har de mörka rubinögon (Rr) eller vanliga rubinögon (rr) vid födseln?
Föds de som rödögda, eller som rödögda med en mörk/blå ring runt ögonen?
Det finns:
Fawn med ljus och ljusgrå bottenfärg/mage
Cinnamon med ljus och grå bottenfärg
Coffee Agouti med ljus och grå bottenfärg
Mörkt rubinögda cinnamon ut (A* mm Rr) och ev. mörkt rubinögda coffee agouti ut (A* bb mm Rr) skiljer sig vid födseln från pp/rr ögon. Vid födseln har de röda ögon med en mörk/blå ring runt ögonen. När de öppnar ögonen är ögonen mörkare rubin än vad de är på beige/fawn (rr) vars rubinögon är ljusare när de öppnas.
Mörka råttor som är Rr genetiskt, dvs. agouti (A* Rr), black (aa Rr) och chocolate baserade råttor (bb Rr), har inte mörka rubinögon vid födseln. Deras ögon ser mörka/svarta ut redan vid födseln.
A* RR: Agouti, svarta ögon
A* Rr: Agouti, svarta ögon
A* rr: Fawn, rubin ögon, ljusgrå bottenfärg/mage
A* bb RR: Chocolate Agouti, svarta ögon
A* bb Rr: Chocolate Agouti, ev. ljusare i färgen, svarta ögon
A* bb rr: Fawn ut/Chocolatebaserad Fawn, rubinögon
A* mm RR: Cinnamon, svarta ögon
A* mm Rr: Cinnamon ut, ev. ljusare i färgen, mörka rubin ögon
A* mm rr: Fawn ut/Minkbaserad Fawn, ev. ljusare i färgen än Ci ut som är Rr gentiskt, rubin ögon
A* bb mm RR: Coffee Agouti, svarta ögon
A* bb mm Rr: Coffee Agouti ut, ev. ljusare i färgen, ev. mörka rubin ögon/svarta ögon
A* bb mm rr: Fawn ut/Chocolate och Minkbaserad Fawn, rubinögon
Någon av nedanstående genkoder bör vara Curry resp. Argente, frågan är vilken som är vilken?
A* bb rr: Fawn ut/Chocolatebaserad Fawn, rubinögon
A* mm Rr: Cinnamon ut, ev. ljusare i färgen, mörka rubin ögon
A* mm rr: Fawn ut/Minkbaserad Fawn, ev. ljusare i färgen än Ci ut som är Rr gentiskt, rubin ögon
A* bb mm Rr: Coffee Agouti ut, ev. ljusare i färgen, ev. mörka rubin ögon/svarta ögon
A* bb mm rr: Fawn ut/Chocolate och Minkbaserad Fawn, rubinögon
OBS! Föräldrarnas färger kan påverka färgresultatet. Liksom om de är bärare av vissa färger eller inte.
En av mina fawn untypical råttor hade ljus bottenfärg, färgen var ljusare orange och han hade onormalt ljusa rubinögon. Han var chocolate baserad så han var A* bb rr genetiskt. Troligen blev han ljusare i färgen än en normal A* bb rr, pga att hans förädrar var chocolate agouti och chocolate baserad beige. Han kan även ha varit bluebärare och minkbärare: A* bb Gg Mm rr genetiskt, vilket också kan ha påverkat att bottenfärgen blev ljus, gjort färgen ljusare orange samt att han hade ljusare rubinögon (rr) än normalt.
#17 Curry tror jag har någon slags relation till minkgenen då Ladugården blandat in cinnamon i sin currylinje så det smäller om det. Men själva currygenen i sig tror jag är en egen gen. Det är åtminstone det uppfattningen jag fått utefter vad hon sagt om den. Typ "det är ju en egen gen som jag råkar sitta på" eller något liknande tror jag har slunkit ur henne vid något tillfälle. Hm. Det enklaste vore väl att fråga henne själv? Rubinögda ska currysar i vart fall inte vara, det är jag säker på.
Curry har by the way tagits upp som en standardiserad färg i SRS sedan tidigare i år. :)
#15 Desert har mörkt röda ögon (ej rubin) och är otickad. Och den är inte minkbaserad, vilket argente tydligen ska vara. Så det är inte samma färg.
Den exakta genetiska koden bakom desert är fortfarande oklar. Vi gör vårt bästa för att lista ut det, som det ser ut nu. :)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 

#15 Stämmer bra men jag har överlåtit den linjen till Hallonvarg
Vet ännu inte genetiken men det kanske kommer nån dag?
#17 Ingen lär få något vettigt svar om curry härifrån utan vill man veta lär man få kontakta Johanna. Vad jag förstår är det hon har närmast en egen kategori av färg med egen tickad färg (curry), egna minkar och rödögda.
Hoppas att SRS även skriver ut genkoderna på alla standardfärger på sin hemsida och inte bara en beskrivning på dem.
De som är intresserade av genetik och avel vill ju veta vilka gener det är som ligger bakom färgerna :)
Ok. Jag tänkte att någon här kanske kände till genkoden för curry.
#21 Tyvärr är ju SRS dåliga på att hålla sin hemsida uppdaterad överhuvudtaget, så jag tror man helt enkelt får vara tacksam för det lilla. ;)
Annars håller jag med bankfack. Vill man veta något konkret om curry får man nog ringa Ladugården och fråga. Det är trots allt en väldigt ny färg som bara hon föder upp. Att någon annan ska ha bra nog koll att våga uttala sig om färgen är nog inte särskilt troligt. Det jag sa i tidigare inlägg var bara uppfattningen jag fått utefter Ladugårdens ramblande. ;P
#22 Vi pratade för några år sen om vilka gener som kunde ligga bakom curry eftersom jag själv fått rubinögda cinnamon untypical som liknade curry.
Nu för tiden är jag mer intresserad av svarta gruppen än agouti gruppen, men all genetik är intressant :)
Vore kul att höra om den potentiellt argentefärgade honan är utställd och vad kommentarerna i så fall var.
#21 Skicka in medlemsförslag om genkoder då :) Tar du reda på något mer om curry/argente/fawn osv vore det intressant att höra, spännande tråd.
#22 Ladugårdens brukar inte "rambla". Du kanske bara lyssnade dåligt.
#24 Jag är inte längre medlem i SRS, men det vore bra om det finns någon annan som kan skicka in medlemsförslag om genkoder på hemsidan :)
#24 Verkligen? Tycker det är väldigt mycket ramblande. Man ställer en fråga och hon börjar svara men kommer in på ett sidospår, som sedan leder till ett annat sidospår, som sedan leder till ytterligare ett och ytterligare ett… till slut pratar hon om något helt annat.
(Inte för att sidospåren inte är intressanta, men ramblande är det absolut.)
Lite Lyciasyndrom, så där. :)
#17 A-mmRr ser ut som Cinnamon men med lite mer glöd och så ögonfärgen då…
A-mmrr ser i stort sett ut som Fawn. Ska den då få en egen Standard bara för att den är en Mink-Fawn?
Vill vi ha Mink-Fawn?
Ska alla varianter man kan avla fram bli Standardiserade? Vill man att folk ska avla gensoppa?
Jag är kanske för en del mamma till gensoppeaveln i Sverige då jag stenhårt lanserade temperamentsaveln för 12 år sedan. Men jag har aldrig gillat gensoppa och jag har eg aldrig velat att folk ska pyssla med den.
Gör livet enkelt för alla, ta bort mink ur aveln på rubyeye, pinkeye och siamese. 
Fawn-aveln idag behöver RIKTIGA Fawn. Och eg har den alltid behövt det. Jag och LB försökte oss på att föda upp Fawn ett tag under prefixet Megafawn´s. Pga att djuren vi hade tillgång till bar på fel gener och hade väldigt dåligt temperament la vi ner projektet. Det var synd, för Fawn-aveln i Sverige har alltid varit så klen, och det är en underbar variant.
Vi har nästan förlorat Graphite tack vare gensoppan i den linjen där Graphite fanns/finns. Gör inte samma sak med andra varianter. Det är så synd. Visst, man kan importera in rätt gener igen och starta om… MEN… Det finns ett stort värde och en stor glädje med att hålla liv i linjer där man känner djuren, där man vet att det finns ett genuint avelsarbete på friska, långlivade och snälla djur.
Den som blir intresserad nu och vill föda upp Fawn, behöver bara en mycket röd och bra tickad Agouti och en Beige för att börja. De bästa Fawn, de med mest rödhet i färgen sägs vara rubyeyed Chocolate Agouti, så kan du hitta en Chocolate Agouti så kör på det, men ta inte en Cinnamon. Låt minkgenen vara utanför Fawn-aveln till att börja med.
Tack för fawn-receptet, grodan! Jag tycker också det är en vacker färg, precis som amber.
Det var lite snabbt skrivet.
Fawn är ju en rubinögongensnerblekt Agouti (eller Chocolate Agouti, eftersom den sägs ge mer rödhet) och för att visa färgen Fawn behövs r-genen i dubbeluppsättning, A-rr. Första parningen mellan Agouti och Beige ger alltså Agouti och Black (om Agoutin än AaRR), men alla ungar bär då på rubyeyesgenen. Steg två är att para AaRr med AaRr eller aarr, beroende på vad man har tillgång till. Här brukar också problem uppstå. Det GÅR att para syskon eller para tillbaka på den förälder som är Beige. Det brukar ofta föreslås i färgavelsböcker. Men bör endast göras om djuren är mycket bra.
Kan också tillägga att jag har tre grabbar som är aaRr ifall någon vill låna…
Låt oss hålla kontakten, grodan :)

Jag skulle önska att det fanns mera silver fawn. Det om något är en riktigt fin färg. Färgavel överhuvudtaget borde vara mer än prioritet precis som temp och hälsa. Är så trött på alla dessa ru bl varianter och att det är ru bl i allt.
Finns knappt några siameser och blue idag som är utan dessa.
#31 Nej, vi vet. >.< Angående siameser utan ru bl… Vi lånar jättegärna Neger till vår himalayantös för att försöka få fram lite av just den varianten. :) (Eventuell velveteen har vi inget nämnvärt emot.)
Well, jag tror inte färgavel menas att avla på zoodjursmixar utan känd stam med syskon som dör i tidig ålder a la Liljas ungar. De borde verkligen inte gå i avel i min mening (men så föddes de ju bara hos mig). I varje fall inte innan de är riktigt gamla.
Då vore det kanske klokare att svälja ru bl och istället arbeta för att få varianter där du vet vad du har bakom. Tex seal point så kan man ju jobba med skuggning osv. Finns säkert någon som föder upp sia någonstans med inte alltför mycket skit i hälsan, eller starta från svart.
Ru bl finns det ju inga belägg för att den förstör så mycket som det sägs. Lär inte vara värre än mink. Onödig och överinblandad, ja, men inte värre än alla andra miljoner blekgener folk bakar kors och tvärs.
#33 RB är nog bara älskad och välavlad pga folk gillar färgen. Mink är dåligt vetande… hehe
Bra att ni diskuterar färgavel nu! 
#31 Håller med fullständigt. Silver Fawn/Amber är underbar. Jag hade en übervacker hane här, inköpt från annan uppfödare. Det skojiga är att uppfödaren tyckte att han var UT (när han var ung) och jag tyckte han var PERFEKT!!! Tyvärr så dog han i ung ålder av helt okänd anledning. Riktigt synd, för vackrare råtta får man leta efter…
Dilemmat är att av råttans alla vackra färger bör man välja en eller två att pyssla med… Inte ALLA!!! 
Men jag saknar mina tickade varianter från min gensoppeavel som Blue Cinnamon(A-mmgg), Blue Argente/Apricot (A-ggpp), Opal (A-grgr), German Lynx (A-bbgrgr), mm
Det stora problemet vid gensoppor är att man väldigt sällan kan reda ut vad det är som gör färgen, eftersom det inte finns några rena linjer att korsa med.
Vitsen med en standard är avelsmål i mitt tycke. "Det här är agouti och så här ska den se ut när den är som snyggast".
Vilka färggrupper är det som finns i huvudsak?
agouti/black, blue/blue agouti, chocolate/chocolate agouti, mink/cinnamon, russian blue/russian blue agouti?
//frida
#35 beige/fawn, champagne/amber (fd silver fawn), graphite/opal, himalayan, siamese, burmese/wheaten burmese osv

#36 Fast det är ju inga egna färger så att säga. Möjligtvis graphite/opal då?
Jag är ute efter färggenerna. Menar t.ex. att beige/fawn är rubinögda black/agouti. silver fawn/champagne är rödögda dito. Siamese är en sorts blekning. Burmese är också nånting man "hakar på". Pearl är väl en mutation av mink/cinnamon på något vänster?
Argente skulle alltså vara en rubinögd cinnamon om jag tolkar alla sidor rätt.
Och enda sättet att ta reda på vad curry är för nånting är att testpara i några generationer. Men fenotypen är en svartögd silver fawn? Kanske A* mm Rr? Eller A* mm Rr pp om något sådant är möjligt. Kan en råtta ha anlag för både rubin och röda ögon? Och om ja, spelar det någon roll?
Silver fawn är numera min absoluta favoritfärg på råtta.
//frida
(Våga vägra namnet amber
)
//frida
#33 Vi skulle jättegärna avla på släta, toppörade, renavlade seal point siameser. :) Problemet är ju just det att det inte existerar i verkligheten. Vad jag känner rent spontant är att vi inte behöver trycka in fler färger än vad vi redan vet finns i linjerna.
Våra linjer råkar vara fria från ru bl (till skillnad från majoriteten råttor i Sverige). Så varför blanda in det då?
Hade våra linjer varit fria från mink hade vi nog undvikit det också, men nu är de inte det. Rubinögt är de fria från, så det avlar vi inte heller in. Handlar inte så extremt mycket om att det är just russian blue (även om jag måste medge att vi vid det här laget är hjärntvättade nog att se ru bl som den största boven), utan mer om det faktum att för många olika gener i samma råtta gör att råttan till slut inte har någon färg alls.
Likna det med målarstunden på dagis. När timmen är slut är det bara en brun smet över hela pappret. Jag tror ingen finner det särskilt attraktivt.
#36 Fast blue/blue agouti är ju blåblekt svart/agouti, och mink/cinnamon är ju minkblekt svart/agouti… och så vidare. Om man ska se det på det viset är ju bara svart och agouti "egna" färger. Och vill man ta det ytterligare ett steg längre så är ju en svart i grund och botten bara en otickad agouti…
Och ja, en råtta kan vara/bära på både rödögt och rubinögt; de är två olika gener som sitter på två olika loci, så det är absolut en möjlighet. :) Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja ha en råtta som är eller bär på båda delarna, men det är ju en helt annan sak.
#37 Ok. Jag fattade inte riktigt vad du menade.
Jag ville nog eg mer vilja framhäva vilka varianter som finns Standardiserade och som behöver jobbas på. Därför skrev jag till några på din lista… 
#38 Sjår. Amber är ett konstigt namn, men man får anpassa sig. Det fanns väl en anledning till namnbytet, som jag i skrivande stund inte har någon aning om.
#39 Gillar din målarstund där. Bra liknelse. 
Jag vet inte om jag nu förstört tråden med att påpeka att gensoppeavel inte är att föredra där uppe i #27. Saken går att åtgärda genom att skapa en ny tråd, om admin anser att vi ska göra det…?
Jag som skapade tråden har inge problem om det blir lite tankar utanför argente frågan :-). Tycker genetik diskusstioner är intressant.
Men blir det mycket Ot så kanske det är enklast starta en ny tråd så man hänger med i svängen om vad som diskuteras.

Jag vill bara understryka att amber och silver fawn är två helt skilda färger genetiskt. Varför namnbytet gick igenom kan man ju fråga dom medlemmar som röstade för.
#39 Absolut, jag håller helt med. Det är verkligen inte lätt att hitta bra djur att para ut med. Sjukt mycket soppa är gjord och det behövs inte mer. Och de rödögda siameserna är hotade.
MEN. Ska vi prata färgavel borde vi ju också prata om hur man gör det, definiera begreppet.
Jag anser inte att man färgavlar om man avlar på djur med okänd bakgrund.
Det här är ett bra exempel och som det blivit kommenterat har ju hälsa inget med det att göra så my bad, jag skippar det i tråden! Däremot färg:
Om någon teoretiskt sett hade velat para Boule du Neige, son till Lilja som ett led i färgavel bör man kanske överväga följande: Grossisten, som hon kom ifrån, har bland annat fuzz, roan, mink, blå, champagne och amber i sina linjer. Däremot har han aldrig haft sia, och väldigt få dumbo och rex. Lilja var sia du rex och därmed sannorlikt från de nya råttorna han tagit in ett halvår tidigare. Någon ny form av mink har också dykt upp hos honom, och en teori om dem från en standarddomare är mock mink (inte det fräsigaste att få in).
Grossistens gamla linjer är tämligen välkända i Sverige, någon har till och med blivit Grand Champion med mera. De nya är helt okända, och väldigt olika de gamla i många aspekter. Lilja kom hem till mig högdräktig efter att ha bott i en trälår med blandade kön, de flesta roan, svart och agouti i olika teckningar men även andra färger förekom. Okänd del av hennes ungar kan vara från de gamla linjerna eller de nya.
I ett scenario långt framåt när man gjort flera spår och parar ihop dem, skulle jag hellre selektera bort svartögda ru bl sior än champagne fuzz sior. Speciellt om jag redan hade albino med i leken. Men man kan ju också undvika bägge de där alternativen.
Jag menade såklart pink eyed white, inte albino! Och det finns ju förresten i grossistens gamla linjer med.
Vad är då en amber och på vilket sätt är den helt skild genetiskt? Finns både amber OCH silver fawn, och så råkade någon döpa om det sistnämnda till det förstnämnda? Varför kan man inte bara göra det enkelt för sig och kalla en argente för minkbaserad fawn?? Inte konstigt att det blir gensoppa när varje genkombo ska ha ett eget namn, helt random, och dessutom olika i olika länder..
//frida
#43 Ja, man bör prata mer om hur man gör när man färgavlar.
Jag skrev en artikelserie till HR en gång, Planerad avel på råtta, som tyvärr försvann i en datakrasch och jag orkade aldrig skriva om den. Det blev bara del 1 typ… Introt finns här på råttor-ifokus: LÄNK
Enligt AFARMA är silver fawn och amber samma genetiskt, men man avlar amber mot ljusare färg. Enligt en annan sida är amber en pink eyed agouti och silver fawn är en pink eyed chocolate agouti. Inte i något av fallet snackar vi två helt skilda. Två helt skilda färger skapar tillsammans svart och agouti.
//frida

#45 Det var väl nån medlem som hade hjärnsläpp och skulle leka bror duktig och sa hakade dom andra medlemmarna på och rösta igenom motion utan att genetiken.
#47 Det beror vilket land du är i. Men det är två olika genkoder beroende på land:
App
Abbpp
Det är ung som om man skulle döpa om ch till creme. Idioti enligt mig. Sen är argente bara ett annat ord för silver fawn och inte amber. Man bör inte blanda in mink alls.
#48 Sen är Argente bara ett annat ord för Silver Fawn
Kanske när det gäller råttor, men inte när det gäller möss. En Argente på mus är A-pp precis som råttans Silver Fawn/Amber, däremot är en Silver Fawn mus A(Y)-sisi eller eesisi. Alltså en Silver Fawn på mus är en silvrerad röd antingen baserad på Silvergenen, sisi, kombinerad med Dominant Yellow, A(Y)-, eller Recessive Yellow, ee.
Sedan kan Argente på mus vara vanlig Argente, Blue Argente, Lilac Argente och Champagne Argente…
#48 Olika gener är det ju inte. Bara så att den ena även är homozygot choklad. Både argente och amber är samma som silver fawn enligt det resonemanget. #49 Hm, champagne argente.. Hur funkar det? Är det nån C-blek med då?
//frida
Äsch, facepalm. Rödögd cinnamon. Såklart. Cinnamon på mus är chocolate agouti på råtta. Men just ja. Det är beige agouti som jag reagerat på.
//frida
#48 Men… argente är väl ändå inte samma som silver fawn? Silver fawn ska väl vara ljusare, silvrerad och rödögd medan argente ska se ut som en fawn typ med tickad, mörkare päls ytterst och ljusare under, och med rubinögon?
Däremot fattar jag inte riktigt skillnaden mellan argente och fawn. Dessutom tycker jag topaz verkar väldigt lik dem båda. Nu ser jag till standardbeskrivningen här: http://www.dapper.com.au/whatrat.htm#silverfawn (för argente, topaz och även silver fawn) och på SRS hemsida (för fawn och även silver fawn). Har någon hittat någon annan beskrivning?

#52Enligt den engelska standarden så är argente bara ett annat ord för silver fawn. Hur det är i finland vet jag inte.
#53 Åh, då är det alltså dessutom olika i olika länder… mycket förvirrande!
Jag tycker man ska hålla sig till den Engelska Standarden, NFRS, så långt det går. Våra första Silver Fawn, var ju Engelska importer… om jag nu inte fått hjärnsläpp och minns fel
Så om man fortfarande har Silver Fawn som beteckning på A-pp i den Engelska Standarden finns eg ingen mening med att ändra till Amber. Vad var förklaringen till det?
NFRS nämner A-rr och A-bbrr som Topaz och A-pp som Silver Fawn
Bifogar NFRS Standard. PDF
Sedan kan jag även lägga in en länk till NFRS sida om varianter, den är via webarchive… LÄNK