Bygga ihop bur på höjden?
Hej! Jag har en bur på längd 80 bredd 50 och höjd 50, ska få hem 4 råttor o såg då att enligt burräknaren får de bara vara 3 råttor enligt rekomendationerna, kan jag då bygga ut buren uppåt med en överdel ifrån en annan bur exvis? =) Eller kan man bygga ihop två burar med ett rör el liknande? Har en bur som är lika lång men bara 45 cm hög, kan jag bygga ihop den med den första buren på nått sätt? Kanske göra hål i bottenlådan eller bara ha gallret å lägga flecce på taket av första buren? eller hur ska jag göra ? Vill ju gärna ha alla 4 tillsammans istället för 2 o 2..
Kom gärna med tips =)
Du kanske kan sätta den ena buren på den andra råttor älskar att klättra :)
Jo var så ja tänkte :) Men bara med gallerdelen eller hela buren med botten å göra nått form av hål el hur ska ja gå till väga?
Jag kom över ett galler från en bur vars botten skulle kasseras.
Hade sånt flyt att den är snäppet större än buren jag hade, jag klippte upp den lite i nederkant för att kunna trä den över plastbotten på den gamla buren, vars galler nu sitter fastsatt på den nya med ståltråd.
Klippte av några stänger mitt på, i taket på den nya på och vek dem åt sidan för att få en öppning mellan våningarna. ( Sitter en hängmatta precis under som fallskydd ) Valde att klippa i den nya iom att den inte har ngn botten och gallret är rätt sunkigt. Vill ha kvar den gamla buren i orginalskick så den går att återställa om jag skulle vilja det.
Nu är det ett litet hål och små luckor till den övre delen vilket gör att jag inte får in några större grejer där, satte dock in en toalåda innan jag fäste ihop gallren så den får jag städa på plats iom att den inte går ta ur. Givetvis kan man ju göra ett större hål för att få in mer hus, hyllor och annat och få den mer lättstädad, men jag kommer inom närmsta månaderna köpa en större bur, så detta är en bra lösning så länge, nu har de dubbelt så mycket plats :D
Okej tack =) Var lite så ja funderade på, om ja ska bygga gallret på ovansidan med hjälp av ståltråd.. Men då är det de att den ena buren är 1cm mellan gallren å överdelen isf 1,5cm. Kommer bäbisar imellan där? På ca 100-200 gram? De som gör mig lite orsäker.. Men ska prova ialf :))
Jag har två burgaller på varandra till tjejerna och Dougal. Botten är en Jenny och sedan trillade jag över en lika stor bur av samma märke, båda sitter ihop med buntband för att gå att ta isär vid rengöring.
#5 skulle man kunna få se en bild? =)
Man kan absolut sätta ihop burar :) Det har jag gjort, min har sammanlagt kostat 525 spänn och får plats med mellan 5 och 7 råttor. Och är mina råttor (bebisarna har inte tillgång till övervåningen än, men mina förra :)) verkade älska den :) Man får vara lite pysslig och händig med ståltråd och grejer, men det fungerar jättebra. Postar ännu en bild på min bur (den har dykt upp både här och där här på forumet på sista tiden) så kan du se hur jag har gjort :)
Tack så mycket allihop, är precis så där ja tänkte mig :) Men ni som har öppet mellan vanliga buren å överdelen sas, vad har ni som botten på överdelne? Bara galler eller nått typ av tyg? Tänkte så de inte glider igenom med sina små tassar…
#9 Jag har lagt borrismattor på gallret (taket på den nedersta buren). Funkar finfint :)
#9 Jag har inte haft någonting, eftersom att luckan är så pass stor, nästan lika stor som den lilla buren är bred x djup, bara en halv dm bredd runt om där råttorna kan gå. Funderar dock fortfarande på att sätta in tyg och skulle absolut rekommendera att man gör det :)
#10, hur kommer de upp till övervåningen? =) Rör? stege?
Tack för all inspiration allihopa :D Längtar sååå tills ja får de små på lördag <3
#8 O.o'' Ni verkar gilla traktorer?
#14 Ahahahhaha ja satan i gatan, där var det traktorer royale!!
hehe ja la märke till de jag med, traktorfanatiker ;) hehe men nån som har tips på hur ja kan göra för luckan uppe på taket är ca 40 cm, i mitten, alltså väldigt stor å bred, kan man hänga nått där typ hängmatta el ska man bara låta den överdelen vara med kanske inget så de bara kan klättra där? Har gjort en egen hängmatta av flece som ja hängt upp i nedre delen av buren men tycker de ser tajt ut för dem å få plats å komma upp i den…
Och en sak till, innan de e van med mig, vad ska jag undvika för inredning? Rör? Hus måste de väl ha? Har ett stort tjockt plaströr i hårdplast samt ett annat lila plaströr ifrån killarna ja omplacera i mjukplast som går å forma som man vill, dock har förra killarna bitit sönder den så frågan är om de e en lämplig leksak el inte?
#16 jag har haft en sån här i min bur, vilket jag tycker fungerar bra. Annars hängmattor och andra tyggrejer, de kommer komma upp oavsett problemet är om de skulle ramla ner, så se till att ha något de kan ramla i eller ta tag i så att de inte blir "hjälplösa" i toppen ;)
14# Haha, sambon samlar på modeller, han har ett till skåp på övervåningen.. 
Då ska ni se hans pappas samling, den är typ 4 gånger så stor :P
# 13: Har ett hyllplan precis under så dom hoppar ^^
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Jag har oxå byggt ihop en bur med ett terrarie där mina bodde sina första veckor men nu bor dom i större.
Funderar på hur man skulle kunna bygga ihop dom alla.
Några tips?
Visar bilder på dom här nedan =)
// I like beeing a mess, that´s who I am.
#24 Hjul är ingenting för råttor, de skadar ryggen av de :/
#27 Ja, det satt i buren när jag höll på att bygga men det är bortplockat igen.
Dom hade det i 2 dagar innan jag läste att det var dåligt för dom o då rök det all världens väg *s*
// I like beeing a mess, that´s who I am.