Hoppande och klättrande
Han läst massor om att när man introducerar sig för en ny råtta så kan man sitta i en säng med lite gömställen såsom en filt o dylikt.
Men klättrar och hoppar inte råttorna???
Det borde ju inte vara några som helst probs för råttan att sticka ner på golvet.
Eller gör de inte det?
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Vissa råttor kan vilja smita ned från sängen. Vissa väljer att stanna där. Har man badkar kan man köra på det, eller diskbänk.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ok då får man se vad det är för individer man får hem alltså ;-) Om de är smitingar eller inte ;-)
Är de som möss lite höjdrädda eller modigare?
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jag tycker det verkar som att det är lite som att de inte förstår hur långt det är ner till golvet. Har de väl insett att det inte är så högt är det kört, men annars tror de att det är jättehögt och dessutom är det outforskad mark där nere och då blir de osäkra och stannar helst på sängen, soffan eller vad det må vara. Men så är det ju individuellt också, vissa är mer äventyrslystna än andra.
Min upplevelse är att råttor blir stressade av badkar. Där hoppar de dessutom enkelt upp på kanten och eftersom den kan vara lite hal så kan de ramla ner.
En soffa eller säng brukar funka ypperligt, eftersom de, som FisFia skrev i #3 - de uppfattar nog inte hur högt upp de är och vågar inte chansa på att hoppa ner. Men det beror förstås på råttan.
Har nästan aldrig haft problem med råttor som hoppar ner på golvet. Men försökt har de ju tills de upptäckt att de är läskigt där nere O.o
// Stephanie och hårbollarna 

Jag har samma erfarenhet som #3. När de inte är vana vid att vara nere på golvet eller har lärt sig hur man tar sig ner, så håller de sig snällt på sängen/soffan. Om de däremot har lärt sig det (hände två av mina tösar) så är det rökt. :) Då hålls de INTE i soffan hur man än försöker säga åt dem.
Våra råttor höll sig i soffan i ca 2-3 veckor när vi fick hem dem och var inte det minsta intresserade av att hoppa ner. Nu är det dock helt omöjligt att hålla kvar dem i mer än 30 sekunder, haha, fast de bruar ofta komma tillbaka efter en stund för att se vad vi gör. :D
Ingen av mina råttor har någonsin stannat i soffa/säng, heller inte på golv ifall jag planterar dem där. De har liksom levt på alla möjliga nivåer i mina lägenheter. ;)