Hur mycket kostar det?
Hej nyfiken på hur mycket ett par råttor kostar med mat, sand och annat nödvändligt till sitt rått par per månad för DIG. :)
Vill veta hur mycket era råttor kostade och hur mycket buren gick på och var du köpte den samt mått(ladda upp en bild på buren om du vill)
När jag adopterade två honor fick jag en Furet tower med dem (den och honorna kostade bara 500, men det är extremt ovanligt bra pris). Nu har jag 4 killar bara i halva fureten och de kostar inte mycket i månaden alls. Högst 60 kr i Torrfoder avgift, sedan kanske en hundring på maten. De springer lösa så jag använder bara tidningspapper i bottnen och det är ju gratis :) Så under 200 kr i månaden för 4 st blir det :)
Hum svårt att räkna ut. Jag har massa burar som står. Men det som mest används är. 2 royal suite, kosta 2000:-/St, 2 fågelburar som byggts ihop 250:-/st. 2 hamsterburar på 90cm, fick gratis av en vänn.
Stor duna bur till sjukbur 250:-
26 råttor. Maten delas med andra djur, inte jätte lätt att beräkna. Skulle gissa att torrfodret ligger på 300:- och färskmaten delas också med andra djur och mig så kanske 300:- som går direkt till råttorna.
Botten"strö". Engångs kostnad, 30 borismattor 4:-/st.
Summa av tvättmedel för mattorna i månaden, 20:-?
fleace i div färger för att sy hängmattor som sedan tvättas. Kankse går åt ca 20:- per månad åt det i snitt.
Delar kattsand med illern. Kanske 20:- i månaden som går till hanarnas toa lådor.
Extra burar och bebis bur körs det stl strö. Brukar gå åt 0-1 balar i månaden på 49:- /st
Hinner man inte få tvätt tid eller strul att tvätta borismattorna så kan det gå år 2 stl strö balar i månaden.
Jag har beräknat på att råttorna ligger runt 1000 lapp i månaden i snitt. Vissa månader blir det mer för man köper mer fleace, besöker veterinär, lyxar till maten, har råttungar, har jourråttor, köper ny inredning.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Buren är en GD Rival för 1600 kr. Egenuppfödda råttor kvar nu men de som köptes från uppfödare gick på ca 300 st.
Bottenmaterial är borrismattor, täcker även hyllplanen så jag använder 6 mattor som jag tvättar i omgångar så totalt koatar de ca 50 spänn och de slits inte ut i första taget. Kattsand i toaletten. Ever clean på 10 kg - 199 kr som räcker i nästan ett halvår.
Hängmattor syr jag själv av IRMA plädar från ikea för 10 kr.
Maten är väl lite klurigare då jag blandar eget men kan väl slänga in en 300 på det kanske som sen räcker det med i flera flera månader.
All färskfoder får de som på köpet då det blir rester från mig :P
Så månadskostnaden blir inte hög för mig. Men man får istället tänka påatt det man itne lägger ut får läggas i veterinärskostnad som förmdligen kommer så småningom och DÅ blir det inte billigt :P
Glömde skriva med vad råttorna kostade 
De flesta har kostat 250-300:- om det inte varit de jag själv fött upp eller bytt till mig/fått från vänn.
Skulle man lägga till all bensin och transport kostnader så stiger summan rätt mycket. I somras räknade jag ut att alla nya djur för detta år mellan jan-aug låg på lite över 7000:- i utgifter. Men då har flesta blivit importade.
Jag köpte mina råttor för 39 kr/st och sen hittade jag en bur på en säljsida på Fb (150 * 50 * 40) för 700 kr.
När jag köpte råttorna + spån + hö + bro och mat så blev det knappt 300 kr.
Bur hade jag en hemma som dom bodde i innan den stora kom.
Har bara haft dom i typ 4 veckor så vad dom kostar/mån har jag inte riktigt räknat på än.
// I like beeing a mess, that´s who I am.
Och bara för att vara sån dådå, #5 , man ska inte ha spån till rådisarna.
#6 Åhjo, det finns olika sorters spån. Alspån, aspspån osv går bra. Det är just kutterspån man inte ska använda.
Hö är dock inte de bästa ;)
// Stephanie och hårbollarna 
Jag har bara spån i botten där dom har sin toalett låda.
Hö har jag inte längre, det tog jag bort 3e dagen när jag läst det här =)
#7 Det ser ju ut som kutterspån på hennes bilder.
#10 Ja det vet jag inget om, har inte sett några bilder. Ville bara tillägga att det är fel att säga att man inte ska använda spån, då det innefattar alla möjliga sorters spån.
Jag köpte spån när jag köpte råttorna och det är en påse utan nån etikett så jag har ingen aning vad det är.
Hur ser eller känner man vad det är för spån?
O kan man inte ens ha lite i botten?
#11 eftersom jag visste att det var kutterspån som hon hade så sa jag bara spån, jag säger aldrig kutterspån utan bara spån så.
För mig skulle det se ut så här kanske..
Per månad.
Mat+sand+(Rått vänligt) spån = 150-200 kr
Första köpet
Råttor(2-3st)+Bur+Leksaker(syr mycket så kan göra mycket egna)+godis+vattenflaska = 875-1105 kr. :)
Tycker ni dessa priser verkar rimliga?
Jag har ju inga råttor då men räknade ut vad jag trodde allt skulle kosta osv.
Sedan tror jag kan få mycket billigare än vad jag räknat ut som leksaker och buren t.ex eftersom mn kan bygga och sy själv. ;)
Och nu lite OT Varför kan man inte ha kutter spån i botten på buren, är det farligt?
r #14 innehåller ett ämne som heter terpentin (??) som kan bli farligt i längden för dem. Kan få ökad risk till cancer b.la. om man har det jämt dvs. Kan väl ta kutter ifall de inte finns något annat men kansle inte ha de i mer än 3dagar. Dammar även
Förlåt stavfel och lite info men är på mobilen och den "hoppar" i texten när jag skriver x
Ja precis. Kutterspån och flera andra spån modeller som typ cederspån osv. Innehåller barrträd och därmed terpentin. Terpentin ökar risken av canser på smådjur.
Men även att det dammar och små partiklar fastnar i nos osv, kan leda till irritation och luftvägsproblem.
Därav är det inte rekommenderat att anvädas till smådjur. Vet även många häst ägare som dissar spån pga samma sak.
Men det finns lite folk inom musvärlden. Som hävdar att svenska barrträd inte innehåller så stor mängd av terpentin, och att under tillverkningen så försvinner det till nästan noll. MEN det är bara hörsägen som jag hört från fåtal personer och INGET vetenskapligt som stödjer detta. Därav rekommenderar jag inte att man anvädner spå som dammar och innehåller terpentin(barrträd)
Men ska man dra det så mycket med strö. Så dammar toalette rätt bra och det är väldigt hårt för rått tassar att gå på. Men innehåller inte terpentin. Många kör på det, jag gör ibland. Men det är inte behagligt att gå på, bara lägga i en låda på golvet. sedan ställa sig där i ett par minuter. Det är min personliga åsikt. Vet många som föredrar toalette.
Har aldrig heller gillat toalette. De råttor som fått testat de här hemma dissade och tryckte upp allt i ett hörn så de gick och sov på plasten. Antagligen tcktte de att det varmjukare att gå direkt på bottnen.
Hade sån tur att sambon hade en undulatbur ståendes hos sina föräldrar, har nu moddat den med ett galler från en bur som saknade botten, så även den var gratis. Däremot kommer jag att köpa en Critter Nation för några tusen, då den verkar ha allt jag önskar i en bur.
Köpte en 20 l toa-lätt i februari som jag tog det sista av idag faktiskt, köpte den billigt på kampanj och har en 155 l i förådet som även den är köpt på kampanj. Använder det bara i toalådorna och gratis tidningspapper i rören, hus samt på botten. Klipper hängmattor av gamla fleecefiltar som jag hittills har fått av folk som rensar.. Vattenflaskan fick jag vid ett foderköp.
Däremot har jag köpt en hel del prylar då jag tycker det är kul att handla. Två olika savic hus, men jag använder även mycket kartonger. Två toalådor, ett "chinchillabad", två FP rör och två FP hyllor. Två utdragbara trixierör, en sputnik. En flying saucer och en matskål.
Samt en massa förbrukninggrejer som foder, godis, kräcker, leksaker och annat.
Har ingen uppfattning om vad råttorna kostar mig i månaden, men det är inte mycket jämnfört med mina hundar och framförallt katterna.
Betalar heller ingen försäkring på dem, vilket jag har på hundarna och katterna.
Köpte dock en stor hamsterbur ( FP Criceti 15 ) igår, som jag har till honan jag tar hand om just nu, hon blev tjuvparad och ska få bo hos mig tills ungarna är flyttklara.