Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 531 ggr
Juliastrom
0

Hjärtattacken som kommer...

Vilken hjärtattack….. Mörker, som som vanligt söker sej till faror, klättrar på buren och står på dörren, på nått sätt måste dörren har svängt lite så jag hör bara hur hon piper… hon har fastnat med svansen i typ "gängan" i dörren och piper och piper och kastar sej åt olika håll….. paniken som uppstod då var inte nådig… som tur var blöder hon inte och hon verkar nu vara normal förrutom chocken :( Mammas bebis :'(

Juliastrom
0

Nu ligger hon och sover, nått jag bör tänka på?

Elinisa
0

Fy vad otäckt! Vilken tur hon inte verkar ha skadat sej!

Men förstår inte riktigt.. blev hon hängande i svansen under några ögonblick, eller var det som att hon stod& drog& ryckte för att komma loss?

Du kan ju kolla om hon beter sej annorlunda på något sätt& verkar ha ont, -utöver klämskadan hon säkert fått på svansen.. Tänkte om hon fått någon sträckning el likn i rygg el svans& skulle få väldigt ont, -så är det bra att kontakta veterinär. De kan nog inte göra något mer än skriva ut smärtstillande, men då slipper hon det värsta onda tills ev skada läkt.

Jag kan inte mycket om rygg/svansskador, så om jag just skrev något felaktigt, så får någon som vet mer gärna rätta mej. :-)

Fast hoppas förståss hon inte gjort sej illa alls, utan bara lärt sej läxan att inte balansera på burdörrar. :-)

Juliastrom
0

#2 nej hon hängde aldrig i svansen men hon röck ju litegrann för att komma bort, som tur var så var jag ju där från början så det var inte mer än 4 sek typ. Hon verkar vara som vanligt, hon springer runt och busar i nya leksakerna och åt nyss lite popcorn, förrutom att hon är lite öm i svansen, det ser jag, hon drar den liksom till sej när Dix kommer och ska puttsas, så verkar hon vara normal :)

Elinisa
0

Aha.. Isf verkar det osannolikt hon skulle gjort sej illa allvarligt.. Vilken tur att du var alldeles i närheten& kom till undsättning direkt!

Öm i svansen är hon säkert. En av mina råttor kom i kläm med svansspetsen under mitt knä en gång& då fick han liksom ett litet blåmärke& verkade vara öm där någon dag.

Zolah
0

tror bästa är att gå till en veterinär så fort som möjligt, om det är en klämskada på svansen så kan det vara rätt farligt.Är ju ändå en förlängning av ryggraden

Är den svullen? en annan färg? känns den kall?

Juliastrom
1

#5 den är varken svullen i en annan färg eller kall och hon protesterade inget när jag tog på den eller så sen springer hon runt som vanligt och busar

Zolah
0

OK, men då verkar det mest som om damen blev rädd :)

håll svansen under uppsikt ett tag för att se om det blir några förändringar ^^

Varghund88
0

Men lilla Mörker!

Tur att du var där och kunde hjälpa henne så snabbt. En av hennes morbröder saknar tyvärr svanstipp då han fastnade i en spricka i en bur och inte kunna komma loss så han drog loss yttersta tippen i sin panik (jag hann inte fram i tid tyvärr). Så det kan gå rätt illa när de fastnar sådär.

Juliastrom
0

Ja tack och lov att allt var över på några sekunder! Hon är ju så vild min lilla dam… :/ men hon kanske har lärt sej en läxa nu ;)

mikeiko
0

Men lilla vännen :( Så hjärtskärande när de gör sig illa!

Juliastrom
1

#10 Ja usch… :( när det är svansen också så är det ju inte alls så roligt :S tack och lov att jag var där säger jag bara! :)