Sår runt ögona
Hejsan! Har en fråga, igår fick jag tre fina flickor hem utav en kompis som inte kunde ha kvar dom. En utav råttorna (Lady) har typ sår runt ögona?
Förra ägaren sa att det kunde bero på att hon var känslig och att man måste vara ordentlig med att hålla det rent i buren. någon som har ett tips?
Här är det också två bilder, man ser inte så jätte mycket men.
Det blev bara en bild.. lite svårt och se men..

Det är nog inte sår, det är nog snarare poryfyrin (tror jag att det stavas iallafall). Är buren lite skitig ellerom de är förkylda t.ex. så får de så runt ögon och/eller näsan. På något sätt blir deras snor och tårvätska rött i kontakt med syre. Om du vill vara säker kan du ju ta en bomullstuss med vatten och försöka torka bort lite :)
Edit* Här kan du läsa en artikel om förkylning : http://rattor.ifokus.se/articles/4f689609d3b4fd657b00010b-vsht-forkylning?4d71247db9cb462141046a38-2
#2 okej, tack så mycket! :) :)
Jag tycker hon ser lite svullen ut runt ögonen, eller är det bara bilden som luras?
Små stjärnor lyser också i mörkret.

#4 nu när du säger det… Vad säger TS, är de svullna?
jaa, alltså jag kolla på henne igår och dom ser lite svullna ut tror jag, måste nog kolla en extra gång då jag kommer hem. Vad tror ni att de kan vara? :/

Ögoninflammation kanske.. Det kan nog bli dags att fråga en veterinär om de är svullna tycker jag. Det blir inte bättre efter du gjort rent buren?
nää, har inte haft henne så länge bara sen söndags så de ha som inte hunnit blive nån skillnad. Jag tror nog att jag måste fråga ut den förra ägaren mer om lilla Lady,