Mina flockar verkar lite ostabila?
Jag har tre flockar, en killflock (6 st, alla bröder, ytligt mest ostabil), en tjejflock (5 st, systrar, stabil), och en tantflock (2 st varav en är morsa till de övriga, ganska stabil). Tanterna är runt 1-2 år, är lite osäker, småttingarna föddes på lucia 2011.
För att börja med mamma Tanja (tjuvparning någon vecka innan vi köpte henne, aldrig träffat pappan) så är hon jättepå, och nyfiken och energisk. Hennes kompis Saga är den lugnare utav de två, och beter sig lite mer tillbakadraget och verkar mer resonerande, om råttor nu kan vara det. Saga har, ett tag, haft en del småsår runt skulderblad och ned mot bogen där sig putsas bör - jag är hundra på att det inte är skabb då Tanja inte alls har likadant och det borde isåfall ha smittat vid det här laget. Det svåra är att jag fortfarande inte kan avgöra om det kommer från Sagas egna klor eller om Tanja tar i för kung och fosterland när hon putsar Saga? Det är jättesvårt att klippa Sagas klor och de är ordentligt vassa - funderar på om jag ska fila dem för att kunna säga mer säkert? Spontana tankar?
När killarna är ute är de lite på gränsen till vad jag tycker är OK, de ryker ihop ganska kraftigt vid jämna mellanrum och har en tendens att sparka på varandra när de leker - de har även småsår lite här och var, och inte nödvändigtvis på de sedvanliga putsningsställena. Min fråga är väl egetnligen om det är normalt tonårspojkebeteende eller om jag ska dela upp flocken på något sätt? Jag kan inte säga att jag märkt av specifik fientlighet mellan specifika råttor, utan det är mer ett genomgående drag hos minst 4 av dem. Tror heller inte att jag sett några av dem bråkleka utan att de ska börja sparkas - men jag tycker inte heller att de visar upp mycket annat aggressivt beteende. Spontant tänker jag att det kanske är bra om man delar upp dem i två flockar om tre? Vad skulle det bli för negativa konsekvenser tror ni?
Ska påpeka att jag innan bebbarna föddes endast haft erfarenhet av två/tre råttor i taget så jag vet inte riktigt hur det ska se ut i större flockar.

Bump… Ingen som har någon idé?
Har du honor och hanar i samma rum? Tänker att lukten av varandra kan verka stressande för vissa individer.

#2 nää, det har jag inte. De visar beteendet oavsett om de är i buren eller i badrummet aka lekplatsen..Om de mot förmodan är i samma rum är det delvis bara tillfälligt, sedan är de mer nyfikna än någonting annat.