Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1093 ggr
iJennie
0

Olika hårlag?

Det har slagit mig att vissa råttor ser jätte lena ut medans andra ser mer ut att ha tovig päls. Så jag undrar har råttor olika hårlag?

/Kram Jennifer

Itchy
0

ja det finns släta, rexade, dubbelrexade & nakna/hårlösa

You can't spell Bitchy without Itchy

zickan
1

Yes det har dom.

*Vanligaste är Slät(som kan vara väldigt olika även lite smått långhåriga)
*Även vanligt med rex (Krullig päls och morrhår. kan va dålig rex med sämre krull och morrhår. Kännas lent som strävt)
*Velveteen har blivit rätt vanligt (Ser ut som dålig rex. Vågig päls, vågiga morrhår)
*Dubbelrex (Parning på två rexade ger en råtta med avsaknaden av lite till mycket päls)
* Fuzz (Naken till lite hårig råtta som inte bär precis alla fel som andra naken modellen)

Lite mer ovanligt är
Satin (vet inte hur en vanlig satin ser ut)
Satin långhår ( Långhårig,ser gles pälsad ut men oftas glansen på stråna och strånas tunnhet som ger den det utseendent)
Teddy (nytt för mig kan inte beskriva det)
Naken (Ska va helt naken utan hår, ofta saknas även morrhår)
Harley (Ska vara en långhårig halv rexad. Men de jag har ser mycket ut som velveteen) Men hört att det även kan finnas harley velveteen och harley rex. Dock inte kommit så långt i att lära mig om anlaget.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lamina
1

Ja, det har dom. Dom vanligaste är slät (vanlig) och rex (krullig). Sen finns det velveteen (lite som en blandning mellan rex och slät typ), som börjar bli mer och mer vanligt i Sverige. Sen finns det en långhårig variant som kallas Harley, men än så länge finns den inte i Sverige.

Sen finns det några varianter som dom flesta anser att man inte ska avla på. Satin är extra glasig och ger lite av en långhårseffekt, men har ofta problem med eksem och att ta hand om sina ungar. Nakenråttor har alla möjliga olika problem beroende på vilken variant av naken dom är. Sen finns det dubbelrex (och dubbelvelveteen) som man får om man parar 2 rexar (eller velveteenråttor) med varandra. Dom har egentligen inga större problem mer än att dom är mer eller mindre nakna. Men många anser att man inte ska beröva djuren deras päls.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

iJennie
0

Aha, nu vet man lite mer:)

/Kram Jennifer

Wamrat
0

Icke att förglömma hur släthåriga kan se ut efter man haft dom i sina varma händer:)

Riktigt tufsiga med pälsen åt alla håll <3

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

zickan
0

#4 Bara kika under forumets variant tråd. Där kan du nog hitta en hel del bilder. Men även sökfunktionen ger nog flera träffar :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

iJennie
0

Smart, tänkte inte på det;-)

/Kram Jennifer