Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 602 ggr
fiiiyah
0

Osäkra råttor - hjälp & råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhopp.

Jag har två råttor från rishögen i norberg. Skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga nu.

Några av er känner kanske till att Big Daddy fick somna in. Sista gången han bet så var det riktigt illa och han var gammal så det var för hans bästa även om det var riktigt jobbigt.

Kvar är ju de två dumbopojkarna. Jag gissar på att den minsta, Toki, är mellan 14-16v att döma på hans vikt. Den andra herren, Pickles, gissar jag är jämngamla med mina egna pojkar, runt halvåret.

När BD levde kunde jag knappt hantera dom andra två men nu har jag varit med dom varje dag.

Minstingen är jätteframåt och vill komma ut ur buren när jag kommer. Däremot är han så fruuuktansvärt osäker. Han har nog aldrig blivit hanterad förr. Dock så bits han inte, han försöker inte ens nafsa. Han är extremt nyfiken och utforskande men samtidigt så himla osäker.

Pickles, den lite äldre, han är lite mer tillbakadragen, gör inte så mycket. Nafsar om man kommer för nära. Men han kan klättra omkring på mig utan problem och så.

Jag har läst artiklarna här på rif som berör allt detta. Och som jag förstått det så är det dumt att ha två osäkra råttor tillsammans?

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mina funderingar jag har, det bästa skulle väl kanske vara att filma deras beteenden så ni får se hur dom beter sig Tungan ute

Tanken är ju, att kunna sätta ihop dom här två med mina fyra pojkar. Toki, minstingen, har träffat Xander, min fyramånaders-pojke och dom kommer bra överens. Xander verkar dock tycka att Toki är lite konstig, som att de inte pratar samma språk typ. Och en gång när de sågs så satt toki på mitt ben, och under stod xander. Toki försökte försiktigt bita xander över nosen, vad betyder det? Och han vågade inte gå ner på golvet, utan satt på mitt ben och sträckte sig efter xander.  

Jag har inte låtit Pickles träffa någon av mina råttor, inte med avsikt iallafall. En gång råkade Pickles och Tippen springa på varandra (jag har dom ute i olika rum såklart men har inga dörrar nu så får dela av med 50x70 tavlor Tungan ute ) upptäckte dom när slogs hejvilt så pälsen flög, särade på dom direkt, båda var extremt upprörda, uppburrade pälsar. Ingen av mina råttor har aldrig visat någon aggressivitet på något vis så jag blev mäkta förvånad. Det är alltså något med pickles som inte mina råttor gillar…

Men tillbaka till det här med osäkra råttor… Jag har ju köpt en ny bur till mina pojkar, så mitt hemmabygge står tomt. Det är ju superstort och det är stora dörrar så man får en helt annan kontakt med råttorna än i den där satans lilla gallerburen toki & pickles bor i idag. Ska jag flytta över dom till den buren och se vad som händer? Ska jag sära på dom och låta xander flytta ihop med toki ett tag så jag pickles blir ensam ett tag och kanske kommer söka kontakt med mig?

Wall of förvirrande text, men om någon förstår vad jag är ute efter, hojta till! Jag vill att dessa två stackars pojkar ska få förtroende för människor, för mig, så att de ska kunna få all kärlek som jag kan ge dem!

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

ececilia
0

Vilka sötisar :)

// Evelina

fiiiyah
0

jo dom är riktigt söta :-)

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se