Hur länge rangordnar de sig?
Hej! Vi har fått hem tre små råttjejer för en vecka sedan, ca sju veckor gamla.
I början var de lugna och litelite osäkra på nya platsen, men nu verkar de trygga och glada - möjligtvis lite spattiga!
MEN.
De har börjat fajtas så himla mycket. Har sett efter och det blir inga sår, men däremot biter de varandra i svansen och jag har sett en av flickorna "dra" ner ett av syskonen i svansen när hon försökte komma undan.
Antar att det här handlar om rangordningsbråk - de försöker lägga varandra på rygg.
Det jag undrar är hur länge de kommer hålla på så här?
Och hur lär man dem att fajtas "schysstare"? Exempelvis så verkar de inte fatta när syskonet "gett sig". Även fastän att syskonet ligger kvar på rygg så fortsätter hon bita/nafsa. Och jag tycker inte om när de biter i svansarna…
men de sover tillsammans och verkar pigga och glada i övrigt <3
Sju veckor och utan en äldre som går emellan låter som helt vanligt bus för mig. Bebisar kan verka lite hårdhänta mot varandra, det är inget man behöver oroa sig för. Svansen brukar vara rolig då den liksom slingrar efter haha. Testa att låta dem leka med en kattvippa så får du se ungefär samma sak (;
Att de brottar ner varandra och håller på är också helt normalt. No blood no foul i det här läget ;D