Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1277 ggr
sassa89
0

Råtta på rymmen =(

Hej! Jag köpte två råttor för lite mindre än två veckor sen, igår hade de rymt, Bacon hittade jag på en gång i leksaklådan under sängen, men Otto är fortfarande borta :( Det var öppet till balkongen och jag var inte hemma när de hade rymt. Vad tusan ska ja göra? Han är inte 100% trygg med mig än så jag börjar känna lite smått panik.. Bor även i världens svinstia då vi är mitt uppe i en flytt, så är ju kanonmånga gömställen men länns som om ja letat igenom ALLT! bor även i lägenhet men det går inte att dra fram tex garderoberna men verkar inte heller som om de går å komma bakom dem, genom nått hål. Kan råttor klättra direkt på väggen? De kan de väl inte? Har stängt dörrarna som finns nu, till respktive sovrum (2st) toan å skrubben samt lagt in ostbitar å en vattenskål i varje rum..

Får panik, tänk om han gått ut på balkongen å ramlat ner? =( Åh älskade älskade Otto kom fram nu <3

Swadika
0

Jag stängde alla dörrar och fönster när min råtta rymde. Sedan la jag ut godsaker i varje rum (vi har tre rum så stände alla dörrar för att få se vilket rum som den var i)

Hon kom tillbaka själv och satt helt plötsligt på buren och väntade på att släppas in.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

sassa89
0

Tack så mkt för svar! Ja vi har ingen dörr till köket, hallen å vardagsrummet men till sovrummen skrubben å toan har jag stängt, har lagt ut ost i varje rum samt en vattenskål.. Hoppas verkligen min bebis är n¨nstans här å inte har ramlat ut från balkongen <3

Ska på bvc med yngsta grabben strax, men sen tänkte ja låta mamam va barnvakt åt de båda ett tag så jag kan leta ordentligt, under sängar i garderober osv igen! <3

sassa89
0

Nån som har något mer tips på hur ja ska få honom å komma fram om han är här??

Erika89
0

Du skulle kunna sprida ut lite mjöl runt där du ställt mat och vatten på natten så ser du om det blir några tassavtryck om om han varit dit.

Hoppas han kommer fram snart.

Trollhund
0

I tidigare trådar om ämnet har de rekomenderat att sätta den andra råttan i närheten där man tror att den på rymmen har gömt sig. De vill ju helst ha sällskap liksom. Om det går så kan du väll sätta råttburen på olika ställen i lägenheten och se om det lockar fram honom?

Fridborg
0

Släppa ut den andra råttan ska man bara göra om man vet var den försvunna är, annars har du ju två försvunna råttor i lägenheten. Hade jag vetat att du skulle flytta precis hade vi väntat med transporten, onödigt att ge råttor nya hem i onödan. Men för att återgå till ämnet så funkar mat med mjöl runt bra. Djur (och speciellt katterhar jag märkt) är experter på att gömma sig, så ha tålamod.

Trollhund
0

Jag har inte sagt något om att släppa ut den andra råttan :S Bara att ha själva råttburen på en anna plats i fall den lilla krabbaten lockas fram ur gömslet till buren och kompisen.

Fridborg
0

Trollhund, jag vet, men i ts sms frågar hon om hon ska släppa ut den andra så han får leta upp Otto, så jag antar att hon tolkade ditt inlägg så och ville bara poängtera det jag skrev i förra inlägget. Bacon kan alltså inte agera spårhund :P

tanthilda
0

när våra gerbiler rymde så körde vi ett gammalt polistrick - potatismjöl på alla trösklar. Då ser man om någon har gått ut eller in ur ett rum, så om exempelvis är borta under en dag kan du när du kommer hem se om den lille är någonstans i lägenheten och kanske till och med i vilket rum.

Trollhund
0

#8 Ah, ja men då förstår jag vad det kom ifrån. Nej, det kan han verkligen inte, troligare är att han försvinner på eget håll i så fall :)

R8bus
0

Jag skulle ha satt min knäpptyst på golvet och lyssnat efter skrap och prassel. Nej, råttor klättrar inte på raka väggar men nästintill.

MetalMii
0

Det är grymt praktiskt att ha inkallning på dem. Jag glömde en av luckorna öppen på buren när jag gick och la mig en kväll. Men det tog bara någon sekund så dök de upp när jag kallade på dem :)

Bestäm ett läte och använd det varje gång du ger godsaker.

Hoppas han dyker upp snart !

[Emma--]
0

Jag skulle nog försöka sitta och lyssna. Speciellt under kvällen.

Kanske fixa någon mat som luktar lite extra gott för att försöka locka fram råttan.

sassa89
0

Frida, flytten var inte planerad. Vi fick erbjudande om den nu i förra veckan å efter överväganden tackade vi ja. Vi har därmed packat å haft oss som tokar eftersom vi flyttar den 1 dec.. Jag ska värma jordnötssmör när jag kommer hem å fixa iordning.. Hoppas han kommer fram snart..

mikeiko
0

En klassiker att gömma sig är bakom/under spis/ugn, kylskåp, nära varma och sköna element, bakom bokhyllor etc. De kan även gnaga sig in i sängens bäddmadrass eller en soffa väldigt snabbt om de bara vill.

I gamla lägenheter finns ofta även någon sorts "lufthål" eller vad det nu är i träsockeln närmast golvet - såna platser missar man lätt då man inte ens tänker på dem då man inte känner till dessa hål.

LindaBlue
0

Har du kollat under balkongen så han inte ramlat ner och letar hem igen?

deeremf
0

Hur tomt är det?

Jag satte mat på en plats då min ena råtta "rymde" (hon gömde sig bakom en gammal garderob som satt fast med väggen) Då satt jag knäpptyst på golvet med den andra råttan i resburen brevid mig samt lite mat på min mage, när det blev mörkt så dök det plötsligt upp ett litet ansikte.

Men det rummet var nästan helt tomt, allt som fanns där var ett skrivbord.

KastKatt
0

Hoppas han kommer fram snart!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

pistenbully
0

Jag sätter en tass här, jag ska hålla tummarna för att han kommer fram snart.

sassa89
3

Han har hittat hem igen <3 han var i ett litet hål på 1,5x2cm ca….

;)

Fjordell
2

Åh så skönt att höra! Skrattande

Swadika
0

Skönt att höra

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

sassa89
0

i garderoben, å det var totalt omöjligt å se de hålet innan ja såg hans lila huvud kika ut, så de va ett väldigt bra gömställe för en liten 3månaders råtta ;)

mikeiko
2

Skönt att höra att den lille kom till rätta! Passa nu på att råttsäkra ordentligt hemma så att du slipper tappa bort någon igen! :)

sassa89
0

Jajemen jag håller på å ska flytta men direkt i den nya lägenheten kommer ja ha ett spec råttrum endast för dem där jag kommer å råttsäkra extra mkt, men självklart i alla andra rum med för planen är när barnen är lite äldre att kunna ha lösa råttor i hela lägenheten hemma, de hinner nog dock inte dessa killar med då yngsta sonen bara är 4 år å man kan inte begära för mkt av en 4 åring men ett eget rum e klubbat å klart, när de e helt trygga å säkra med mig :) har ku bara haft de i drygt två veckor än så länge men Vi är på god väg med en fin relation :))

Perly
0

Skönt att den lilla kom tillbaka, bra söta när dem är så små även om de blir väldigt svåra att hitta… Glad

Alltid Oavsett