Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1180 ggr
kattsk
0

Honornas konstiga kvällsritualer

Hej,

Har snackat lite om detta i en annan tråd. Så jag skapar en ny, då jag är trött på allt bråk!

Visst, nu lät väl det lite dumt kanske, men jag vill ha ett slut på det hela!

Jag har 4 råttor. Varav 3 är syskon. Alla är honor.

Dom juckar / "försöker para sig" med varandra hela tiden och speciellt med den 4e råttan.

Jag har förstått att det har lite med rang att göra.

Men seriöst.. Att dom håller på 24/7 är väl lite att ta i?!

Dom sover bredvid varandra och gillar varandra.

Men på natten när jag ska försöka sova så börjar det verkliga kriget! Dom hoppar på den 4e råttan i omgångar. Men det är en speciellt som "gillar" att bråka med den 4e.

Dom bråkar så underlaget flyger, dom kissar på varandra och biter så dom piper, högt och flera gånger.

När jag går till buren för att se vem som bråkar, så sluter det med att alla råttorna kommer "till mig" och vill se vad som händer.. haha, jag lyckas inte direkt se vad som händer, om man säger så!

Varför jag vet vilka det är som bråkar, är för att jag ofta sitter på golvet/i soffan och iaktar dom.

Så, vad skall jag göra för att få dom att sluta? Jag har fått tips om att tvätta allt i buren och att flytta om all inredning i den, så det blir "ett nytt ställe" för dom. Är lite skeptisk till det. Men vad säger ni andra, som antagligen har lite mer erfarenhet, om detta (?).

Tacksam för svar.

Skriver det endast för att jag kan!

pistenbully
0

Jag har ett litet förslag, vet dock ej om det är rätt och riktigt, men kanske bråkar dom om något och då gaddar dom ihop sig? Prova att ställ ut en varsin matskål åt dom samt mer än ett ställe med vatten. Eller är jag helt ute och cyklar?

kattsk
0

Ett bra tips kanske, men tror inte alls att det är det.

Någon sa att det kan bero på att någon av råttorna blir mer dominant för att den tror att den äger buren mer än den andre.

Någon annan sa att det kan vara för att dom "har mens" ofta osv..

Men jag vet inte.. Tycker det är så knepigt!

pistenbully
0

#2 ja, det är ju tråkigt när det är en massa gnabb i buren. Har du provat att sära på dom i två burkar? Det kanske kan hjälpa? Och att du rengör buren grundligt och flyttar på sakerna, som andra gett förslag på?

Trollhund
0

Jag har bara mycket liten erfarenhet av det du säger, en av mina honor beter sig sådär när de är ute. Jag brukar hindra henne och tillslut sätta bort henne i buren igen om hon inter slutar, vet ej om det är rätt sätt att hantera situationen på men vet inget bättre. Hos mig gör denna hona så bara på den som löper i flocken och ingen annan och mucket sällan vid andra tillfällen. Vill du veta om någon särskild är boven i dramat så kan du ju plocka ut en och ha hos dig under ett dygn för att se om bråket fortgår och sedan gå igenom flocken så. Vet inte om det direkt hlper men då får du åtminståne koll på om det är en som bråkar eller alla.

kattsk
0

Tack för alla tips!

Jag skall testa göra rent buren helt idag osv.

Nästa helg får jag en ny bur med 4 våningar och den är gigantisk. Så jag får väll prova med det ändå.. Trots min lylla yta! >.<

Gia91an
0

Men honor löper ju typ var tredje dag eller något. Och har du då 4 råtthonor så borde du nästan ha en löpare hela tiden. Och de som inte löper vill ju hjälpa den som gör det. Så ja… Det är sånt dem gör…

Mina flickor gör så med utan att det är aggressivt på något sätt… Så du får nog mest stå ut tror jag.

kattsk
0

Gia, jo visst.

Men att dom bråkar Varje dag är väl konstigt?

Så fort dom stöter på varandra i buren så bråkar dom.. Varje dag, dygnet runt. Enligt mig så är det en liten del på grund av att dom löper, annars tror jag det är något annat.

Dom kanske inte tål varandra, helt enkelt? :<

Gia91an
0

Jo är det regelrätt bråk är det ju trist… Då kanske dem bara inte tkr om varandra. Kankse man bör sätta dem två och två eller ha bråkråttan i en annan bur. Men ja… det är svårt det där… Men de bits inte så det blöder?

De kan ju liksom bråka ganska rejält utan att få sår och så…

kattsk
0

Jo jag planerar att sära på dom så dom sitter två och två.

Nej det blöder inte. Men jag tycker det är jobbigt och trist att dom "skriker" så mycket.

L8sson
0

Jag har också ett gäng som bråkar på kvällen, jag har ropat på dom så slutar dom. Men jag har 2 råttor som är lite annorlundare än de andra 2. Ena är halft blind och en som är förlamad i halva ansiktet. 
Dom är på dessa 2 som har problem, jag har börjar aktivera alla förutom Lycka (den halft blinda). Jag klickar och gör lite trix med dom. Då blir det lugnare på kvällarna. Men Lycka ligger bara i boet hela dagarna så jag vet inte vad som är snällast mot henne. Alla andra kommer och slänger sig upp på våra axlar och vill mer än gärna vara med. Men Lycka är utanför, de sover med henne men hon är inte med på aktiviteterna, ser henne inte ofta ute och äter och dricker. 

Sorry att jag snodde lite av tråden, men det kan nog hjälpa att dela upp dom om de är bråkigt.

kattsk
0

L8sson, jo jag förstår. Ska försöka komma på något..

En grej till dig är väl att du kanske kan slänga ut lite sockrade brödsmulor på sängen/golvet och låta den halv-blinda råttan lukta sig fram, så den får sin aktivering mentalt i alla fall :)

Sen tror jag att den gärna vill vara med/på dig också, bara att den är lite rädd för "nya" saker, med tanke på att den inte ser :<

Stackarn!<3

deeremf
1

Så är det en form för mobning?

Wamrat
0

Är bara lite nyfiken så jag sätter en tass här.

Hur gamla är dina råttor, Kattsk?

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

kattsk
0

deeremf, jag förstår inte din fråga :<

Wamrat, den ena är född i Juni (Om jag minns rätt) och syskonen är födde i slutet av Juli, tror jag!

Kan kolla upp det strax.

MikkansBuse
1

Låter inte alls kul tycker jag. Låter lite som om de inte riktigt är bra kemi mellan dom.

Har fyra töser jag med, två syskonpar, ett par på drygt 7 mån och andra på 5 mån. När mina yngsta tjejer flyttade hit så vart det gruff, pip och otroligt hård rangordning från mina två äldre damer som inte ville veta av dom. Vid den tiden var de tonåringar, och som några har nämt här inne kan det uppstå problem vid den perioden. Kan tänka mig att dina tjejer är i den fasen nu.
Efter ny plats (från hallen till vardagsrummet), rejääl grovstädning och mycket utevistelser/aktiviteter fick jag tillslut ordning på gänget efter någon vecka. Tips? Sedan gjorde jag en grovrengöring av buren ytterligare några veckor senare och flyttade tillbaka buren till hallen, när jag såg att det inte var stelt och bråk mellan dom.

Efter fick tjejerna vara ute minst två timmar (per dag), spec innan vi skulle gå å lägga oss då dom höll fre på sig. Har gjort denna rutin varje eviga dag sedan jag fick hem dom minsta och nu har jag en harmonisk flock, med mys och massa putsningar. Dock när deras energi blir för stor (i buren) händer det att någon protest-piper, dock aldrig allvaligt.

De där med juckandet och brunstigheten, verkar lite överdrivet. Råttor är brunstiga var 3 eller 5 dag. Råttor i flock brukar nämligen "smittas". Dock verkar din 4:e råtta mycket mobbad, eftersom den inte "tillhör" familjen den kommer ifrån.
Mina rider på den som är brunstig, (råttor är högst brunstiga ett dygn. Rätta mig om jag har fel?) alltså inte hela tiden!

Men prova gärna min grej om det skulle funka (: Men kan redan nu säga att vara beslutsam och ENVIS!

deeremf
1

#14 nej men om alla hackar på den ena så låter det lite som de mobbar den fjärde.

pistenbully
0

Vet inte vad de tidigare har skrivit, hinner inte läsa igenom allt, men kan det vara så att dom är understimulerade och ger sig på den som är lägst i rang pga de är uttråkade?