Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1929 ggr
Oshibwa
0

Vem har haft den äldsta råttan?:)

Hur gammal blev eran äldsta råtta?:) Skulle vara kul att veta.

Tetitu
1

Har haft tre råttor i mitt liv, 2 stycken blev 2,5 år (sjukdom + ålderdom i kombination) och en dog mystiskt endast 1,5 år gammal. Alla tre var "räddade" ormmatsråttor om det spelar någon roll :)

Itchy
1

4 år levde min första råtta

You can't spell Bitchy without Itchy

darkness
0

Vi hade en som blev 4+ några månader Vet inte riktigt eftersom vi hade honom i 3år och när vi fick honon så var han redan fullvuxen

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Ratlings
5

4 år och 8 månader, en black huskey roan hane. Köpt från zoo, bodde själv, hade kutterspån och förutom maten vi petade in till honom åt han gnagarblaning från mataffären. Detta pga okunskap.

// Lise
When nothing goes right, go left!

zickan
1

Varit ett par få runt 3,5år. Tror ingen blivit äldre. Men svårt att veta om alla omplaceringar man haft. Inget som styrkar på när de varit födda.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Melissa V
3

4 år vart den äldsta, en zoois de med. 
En kompis sa hon hade en som vart 5 år (zoois)

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[Emma--]
0

Min äldsta än så länge blev 2 år 4 månader.

ajanki
3

Min äldsta blev nästan 4 år och det var en importkille från Finland.

Crapsurraren
1

Min allra första råtta Naffe fick jag i födelsedagspresent som 12åring. Han var runt året när jag fick honom och levde hos mig i 3 år. På kutterspån i en marsvinsbur med gnagarblandning från ica och lite färsk mat dagligen av det vi åt. Tänk vad dumt det blir ibland när man inte läst på ordentligt. Han var ensam också btw

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

GeishaoChick
5

Som jag har staterad förut.. verkar som att Zoo råttor lever längst.. som typ haft dålig mat och sånt verkar klara sig längst.

Hade två zoo-hanar som levde i 2½ år, hade kutterspån, billig gnagarblandning för marsvin, liten hamsterbur, salt mat som jag åt, inget ut och spring.. ändå var dom friska mysiga gubbar!

JoySurrender
1

Vår inavlade burbitande ormmats-råtta Elsa som är opererad för juvertumör är två år och sju månader och hur pigg som helst.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

[1UpShroomish]
1

Min äldsta var Heroin som var bara ett par månader ifrån att fylla 3 år :)

hus-musen
0

Min äldsta blev 3 nånting.

Qui dormit, non peccat

Oshibwa
2

Undra om Zooisar lever längre för att dom blir mer härdade tidigare:O

Fjordell
2

Lite OT.. Min teori kring att många zooråttor lever längre är att de under tidigt stadie i livet blivit härdade, precis som #14 nämner. Finns ju spekulationer kring barn som lever kring och är uppvuxen med djur, löper mindre risk för att bli allergisk, så kanske kan vara något liknande? Kanske blir privatuppfödda råttor känsligare för att man aldrig riktigt utsätter dem för risker, så som grossistdjur gör? Nu vet jag ju egentligen inte alls vad jag pratar om, men det är vad jag vill tro iallafall. Flört

Oshibwa
1

#15 ja det var så jag tänkte också :P

zickan
1

Jag har inte haft ett enda zoo djur som blivit över 3 år. Så tror det är lite på vad man lyckas få med hem. Normalt har mina zoo djur blivit 1-2 år. Ibland runt 2½.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

deeremf
0

#15 men är det inte en risk att om man presenterar barn för djur för tidigt så kan de utveckla alergi lättare?

Samma gäller ju vissa mattyper som nötter, ägg osv

Melissa V
2

#18 barn utvecklar mesta av imunförsvaret redan start, har man då jätterent, pedant s tädat etc så får imunförsvaret inte jobba = dåligt och ja känsligare
Djur är ju som sagt allt annat än rena egentligen med allt de drar in, runt och ska kleta ner en med :D

mat är ju annat, mjölk tex är vi ju egentligen inte gjorda för att dricka/äta från början

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Ratlings
1

#19 Näääääe, barn har nedsatt immunförsvar upp till tre årsåldern när dom utvecklar det.

// Lise

hus-musen
1

#20 Nee, ett barn utvecklar hela tiden sitt immunförsvar, grunden får det från mamman. Så fort du slutar amma ditt barn så måste barnets immunförsvar verkligen börja arbeta då det inte har tillgång till mammans antikroppar längre utan måste ha egna.
Däremot så har inte små barn särskilt starkt immunförsvar eftersom de inte utsatts för så många sjukdomar ännu.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

#21 Upp till barn fyller tre år är dom känsliga för infektioner od, även om det stärks såklart, men det är inte lika bra som det blir efter 3 år.

// Lise

Nevina
0

#22 Ja, innan 3 års ålder är de känsligare och det beror på att de inte hunnit utsättas för så mycket bakterier och virus, alltså inte hunnit bygga upp ett särskilt starkt immunförsvar, som #21 sa.

Men nu var det inte detta tråden handlade om.

Ratlings
0

#23 Missupfattade det hon skrev, skyller på att jag är trött. Oskyldig Och ja, jag vet exakt vad tråden handlar om.

Förövrigt så har jag haft zoo råttor med väldigt kort livslängd, några medel och några hög livslängd.

// Lise

Crapsurraren
0

mina zooisar har alla blivit över 3 år hittills.. får väl se hur gamla ghost och slash blir men dom verkar vara ganska härdade faktiskt

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Skruttungen
0

Som nioåring köpte jag min första råtta. Fick för mig att jag ville ha en gick ner o köpte en när mamma o pappa inte märkte det och kom hem med en, så då var det bara att fixa allt omkring direkt!
Men max levde i fyra år, hade sågspån, vanlig gnagarblandning och liten bur som vi hade till våra gamla hamstrar.

Lilith
2

Jag har haft fyra zooråttor i mitt liv.
Bara en passerade två år. Typ, 2,3 månader eller så.

Jag blir så sur över folk som börjar dra en massa slutsatser om zooråttors livslängd, utifrån vad folk presenterar här.
Det går absolut att säga något om specifika råttindivider, och det går att komma fram till att i den här gruppen verkar de flesta zooråttor ha levt väldigt länge.

Men om det ska gå att dra en ordentlig slutsats, så krävs det forskning. För det första, att komma ihåg hur länge en råtta levde som en hade när en var 9, är inte helt enkelt. Såvida en inte skrev ner exakta datum förstås.
Minnet är otroligt lurigt och människors kognitiva förmåga är inte så bra som vi vill tro.

Om ni vill göra en ordentlig undersökning, gör det. Men läs då på om metodik och gör en ordentlig insamling av data.

Calypso & Nike
0

Mina tre första hanar har jag ingen aning om hur gamla de blev. Men den yngsta av hanarna dog väldigt ung. Kanske runt 1 år och orsaken fick jag inte reda på, då jag hade sålt dem vidare. Har haft 3 råttor nu och Nike blev ca 1 år och några månader gammal innan hon fick somna in igår. Calypso är lika gammal som Nike och Belle är inte ens 1 år än.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Anvariel
1

#27 Kan gott hända. Dock är det nästan alltid zooråttor som blivit sådär läskigt gamla (4-5 år). Det är ju trots allt inte så många som blir så gamla, så de sticker ur lite. Det ÄR väldigt intressant oavsett var de har för medellivslängd annars eller hur man annars ser på grossistavel. Men absolut, du har så rätt! Man borde göra en rejäl studie. Tyvärr finns det ingen sådan data att tillgå någonstans. I så fall får man börja göra djurtester själv, men det känns kanske inte så aktuellt. Annars kan man göra en studie baserad på frågeformulär, men då är vi tillbaka till samma osäkerhetsfaktorer.

Mina två zooråttor blev 2 år 6 mån och 2 år och 9 mån resp. Sedan hade jag en uppfödartös som blev 1 år och 11 månader också. Men det är de enda råttor jag haft som dött. Oj, det lät konstigt. Men alltså, mina nuvarande hanar har inte hunnit bli SÅ gamla än. :)

Skruttungen
0

Anledning att jag vet att jag skaffade honom när jag var ni var för att jag har kort på honom när jag stod med honom när jag kom hem, med datum på, och han gick bort i samma veva som jag slutade att tävla i simning, så på det sättet vet jag hur gammal han var när han gick bort.
Så mina minnen om just hur länge han levde är lite svåra att inte komma ihåg. /:

Lilith
1

Ja, jag håller absolut med om att det är intressant. Jag stör mig bara så mycket på när folk börjar dra en massa slutsatser utifrån det.
Det är en sak att ha teorier kring varför något kan vara så, det är en annan sak att börja säga saker som: Det verkar som att zooråttor lever längst.
För även om det fortfarande är ett osäkert utlåtande, så börjar vi till slut leta saker som stödjer vår verklighetsuppfattning. Så kallade "blå-bilssyndromet". Alla bevis för att någon har rätt, bevisar inte att någon har rätt. Särskilt inte med ett så begränsat empiriskt understöd.

Angående att zooråttor skulle vara mer härdade, så finns det alldeles för många variabler att ta i beaktning. Det skulle ju lika gärna kunna vara så att det är massa svaga/sjuka råttor som har dött innan de hunnit bli sålda ens en gång. Det vet vi inget om.

Jag skulle jättegärna se en studie!
Det här är något som jag tycker personligen är väldigt intressant, och skulle gärna se att det forskades kring.

Jag kan inte dra några personliga slutsatser om uppfödarrråttor heller än så länge, då de flesta jag har haft tidigare var från dåliga hobbyuppfödare som inte kunde vad de gjorde (blev förvånade när råttorna visade sig vara siameser, råttor som var omöjliga att hantera och dog vid 1,5 års ålder).

Mina nuvarande uppfödarråttor har inte blivit gamla ännu, mina äldsta är 1,9 månader och jag hoppas verkligen att de fortsätter tuffa vidare förbi 2-års sträcket.

Anvariel
0

#31 Ja det är väldigt intressant. Det är ju också så att inte särdeles många uppfödare skulle vilja ens tänka tanken att det ens SKULLE vara så. Det är som att de flesta hunduppfödare inte kan ta till sig att blandraser i regel är friskare än rashundar. Vad ska man säga, ibland är folk lite hemmablinda.

Och ja… visst vill man att de ska ta sig förbi 2-årsstrecket i alla fall! :/ Mindre än 2 år är på tok för lite… :(:( Min Bella har lovat mig att han ska bli 15 år, så det så. :) 

Men rätta mig om jag har fel - jag har ju inte varit med så länge. Visst är det så att medelåldern på tamråttan har dalat rätt ordenligt de senaste tio åren i Sverige? Har för mig att de har högre medellivslängd i USA bl.a.

Lilith
2

Ja, det kan jag hålla med dig helt om.
Jag har själv haft mycket funderingar på just det där med blandrashundar; hur det ligger till med renrasiga och blandat - vad som kan tänkas vara friskast.
Har läst så mycket argument fram och tillbaka och har inte kommit fram till särskilt mycket än så länge. Dock är det också en sådan sak som jag gärna skulle vilja se någon form av forskning kring.

Hoppas han kan hålla sitt löfte ;)

Jag är relativt ny inom råttor också, så jag har inte jättebra koll. Men det är många av de som hållit på länge som säger att medellivslängden har minskat, vilket så klart är väldigt oroväckande.

Anvariel
0

#33 Ja men visst är det det. Det borde man ha frågat om i denna tråd också - NÄR de här gamla råttorna levde. Var det länge sedan eller var det nyligen? Så fruktansvärt hemskt om medelåldern blivit kortare… :( Den är ju inte lång till att börja med, liksom. Blir lite OT nu men jag har också funderat på om aveln på storlek påverkat detta. Råttor har ju definitivt blivit större. Om man jämför med labbråttor så är våra tamråttor betydligt större i storlek. Om man då drar paralleller till hundar så vet man ju att stora hundar har en betydligt (50-60%) kortare livslängd än medelstora/små hundar. Det är ju också något man kanske skulle kunna forska mera om.

pellepojken
0

Min äldsta råtta under dryga 50 år jag haft råttor blev 5 år 9 mån 27 dagar gammal. En hane från zoo butik. Har nu en pojke på 4 år 10 mån drygt. Men han kommer nog inte att bli så mycket äldre nu. Han kommer från en grossist utanför Stockholm.

Banankaka320
0

Ester, 4år+