Vilken färg?
Vi har en liten tjej som är 8 veckor på fredag, när vi fick hem henne var hon beige men nu vid pälsbyte har hon blivit mycket mörkare! Hennes mamma var argente så vi funderar på om hon okså är det. Problemet är att det känns som om hon ändrar färg hela tiden, det kan vara olika från dag till dag och beroende på vilket ljus hon är i. Hon är rexad och det ser ut som om bara täckhåren är argente och botten är beige så vi har lite svårt att avgöra.
Vad tror ni?
Amber kanske?
Hon har inga av de anlagen 3 generationer bakåt åtminstone. Men det kanske inte behövs?
Mamma är argente, pappa agouti.
Sen har hon beige, burmese, cinnamon och black förutom flertalet agouti och argente bakåt.
Hon ser ut som en fawn :)
kapar din tråd lite…
vad är argente för färg, aldrig hört talas om det på råttor förr.
''8 '' den finns på möss.
Argente är typ curry färg, om jag förstått det rätt :)
#8 den finns på råttor också som standard (förutom i lilla sverige)
#1 För mig är hon en klockren argente med liiiite bit från standarden då de oranga som hon har på ryggen borde gå lite längre ner på sidorna (om man ska vara supernoga)
Många här vill nog sätta henne som Fawn u.t men de skiljer sig rätt bra ifrån varann så ett "u.t" vore missanvisande
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#10 På vilket sätt tycker du att argenten skiljer sig från fawn? Har du några bra sidor du kan referera till? Jag tycker det står så olika överallt.
Och vad är topaz för färg? Är det samma som fawn? Eller samma som argente? Eller vad skiljer?
#11 PMar samma till ig som jag gjorde till wawe så slipper vi stjäla tråden
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#12 eller lägger du upp en ny tråd med det?. kanske lite bilder, genkoder och länkar på var de finns?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Råttan på bilden ser ut som en fawn.
När jag googlat på Argente så dyker det knappt upp någon information över huvudtaget. Det jag lyckats leta upp är ett par sidor som alla säger att Argente är en A* mm rr och beskrivningen att den även går under namnet ruby eyed cinnamon.
Och googlar man på ruby eyed cinnamon så kommer det upp att Known since: In Sweden 1991 under the name "SRS-lynx. This is a fascinating and pretty colour that sometimes popup when you breed Fawn and Mink together.".
Jag är väldigt nyfiken på Argente färgern och vad det är, fungerar osv. Startade en ny tråd om detta så kanske alla kan vara med än massa skickande via pm :-)
http://rattor.ifokus.se/discussions/509bfecd88f4725cdc00193f-argene-rattor?discussions-1
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tycker hon ser ut som en fawn. :) Beige är hon inte. Om man ska dömma av demarkeringen är hon definitivt en tickad variant i varje fall.
Argente vet jag inte vad det är. Googlade och hittade lite bilder, men de tycktes vara betydligt mer orangea än din tös. Kan dock vara rexningen och hennes unga ålder som luras. Lyckades genom olika forumtrådar lista ut att argente är A*mmrr. Alltså en minkbaserad fawn. I Sverige skulle hon nog reggas som fawn, eller fawn untypical. :)
#9 En curryvariant kan argente inte vara om den finns utomlands, curry är en färg framtagen av Ladugårdens och finns bara i Sverige. :)
EDIT: Ninjad! xD Mitt googlande tog attans lång tid, mäkte jag nu.
#14 Mycket intressant att den tycks ha dykt upp i Sverige först! :) Ska kika på nya tråden.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt!