Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2720 ggr
mini-monster
0

Tuggat sönder en snus! Hjälp!

Hade mina 4 tjejer ute på sängen idag och upptäckte efteråt när jag skulle leta ev avföring att någon av dem har tuggat på en gammal torr snus (den var trasig och snus-pulvret låg uttömt) som min karl tydligen "glömt" bredvis sängen som jag inte såg innan.

Jag vet inte vem som gjort det och är nu orolig. Vad ska jag göra??

Ingen av dem har visat något avvikande beteende än.

Hjälp!

mini-monster
0

Förtydligande: Det var en portionssnus.

Mitralis
0

Misstänker att det enda som kommer att hända är att råttan kräks om den får i sig för mycket.
Hoppas att det går bra Glad

mini-monster
1

#2 Men råttor kan ju inte kräkas?

Mitralis
0

Så här står det för barn i alla fall.
"Nikotinet i Snus tas upp lätt från munslemhinnan och magen. Att smaka på snus ger i regel snabbt symtom som kräkningar, kallsvettningar, slöhet och hjärtklappning." Källa: http://www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID=6955&q=snus

Eftersom det var snus kvar i påsen så har nog råttan inte fått i sig så mycket, får vi hoppas.

mini-monster
0

#4 Påsen var tom. Snus-pulvret låg utspritt på en yta av 5*5 cm.

mini-monster
0

Någon som vet mer om hur det påverkar just råttor och vad jag kan göra för att hjälpa till? Eller är det till vetten som gäller direkt?

Mitralis
0

Se där ja, man lär så länge man lever. Kom hit genom att klicka på uppdaterade inlägg så jag är inte så uppdatterad. Trodde att alla djur kunde kräkas.
Googleade lite och hittade detta från denna sajt, så det är nog lugnt ändå Glad

"I stället för att kräkas
Råttor har hyperkänsligt lukt- och smaksinne och tar endast små smakbitar av mat de inte känner igen. Mår de dåligt efter att ha ätit något så kommer dem ihåg det, och undciker det i framtiden. De uppnår alltså inte farliga nivåer att de riskerar att dö, i och med att de tar så små smakbitar. Råttor är även så finurliga att de låter en ranglåg råtta testa främmande mat, och blir den råttan dålig så undviker de andra råttorna samma mat."
Källa:http://rattor.ifokus.se/articles/4d71664eb9cb462233074a67-varfor-rattor-inte-kan-spy

Oshibwa
0

#4 är inte artikeln för människor?

Och jag tror inte råttan kan ha fått i sig så mycket. djur har en instinkt till vad som är farligt och inte.

Mitralis
0

#8 Jo, trodde först att det var barn för det stod om tjejer och sedan såg jag att det var Råttor jag var på så då ändrade jag lite i texten efter det.
Trodde som sagt att råttor också kunde kräkas så jag tänkte att det kanske inte spelade så stor roll.
Men de löste ju det på annat sätt som jag sedan läste i artikeln i #7

Ratlings
0

Råttor kan inte spy, så håll koll på henne. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

MyLittleHeart
0

mian är helt galna i cigaretter så är dom lösa får man snällt plocka undan precis allt sånt dom kan komma åt annars är de där och käkar utan hämningar

mini-monster
0

#10 Vet du hur lång tid det bör gå mellan att de ätit av snuset till att de ev skulle bli dåliga?

(planerar för ev vaken-natt för mig eller sambon)

Oshibwa
1

#11 haha mina är också galna i ciggaretter av någon anledning.. Har hänt ett par gånger att dom har hittat någon cigg som jag har glömt av någonstans. Bilden av mig som jagar en råtta med en cigg i munnen är ju lite komisk.

Ratlings
0

#12 Det är så olika för hur snabbt dom blir dåliga, om dom nu ens blir det.. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

mini-monster
0

#14 Men kan det ta dygn eller pratar vi timmar?:)

MyLittleHeart
0

#13 hahahaha kan se de framför mig, de tänkte nog att "kan andra så borde vi också kunna få ju"

Men än sålänge har ingen blivit dålig, jag har alltid gett dom något att äta om de lyckats få i sig något, käka vad som egentligen bara för att "dryga ut" ev nikotingegga så muta med deras favvomat eller så brukar alltid funka

Karmatarerskanise
0

Tror det hade gått ganska fort med tanke på att nicotin är snabbverkande. Alltså tror jag adet hade märkts inom en timme. Det går ju rakt ut i blodet.

mini-monster
1

#17 Det var vad jag trodde oxå. Och nu har det gått typ en timme sen händelsen och alla är pigga och springer runt och busar. Är vaken några timmar till för säkerhetens skull:)

JoySurrender
0

#7 Hästar kan inte heller kräkas, men de brukar inte äta snus.

#18 Om inte råttor har en väldigt annorlunda ämnesomsättning borde det ha märkts på dem ganska snabbt.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Karmatarerskanise
1

#8 Den där instinkten ska man inte räkna med. Många djur stoppar i sig saker som är farligt för dom.

#18 Verkar bra :)

Mitralis
0

Hoppas att det gick bra Glad

hus-musen
0

Råttor älskar snus, cigaretter, öl mm. Allt som vi människor oxå använder ;) Men de äter sällan mycket, oftast vill de bara ha den och bita sönder. Så det är inte mycket att oroa sig för. Även om det såklart inte är bra.

Qui dormit, non peccat

mini-monster
2

Tack för alla svar! Flickorna verkar må bra även idag:)

Mitralis
0

#23 Härligt att höra Glad

darkness
0

Guud vilken tur att jag hitta denna tråd! För någon i min familj snusar i hemlighet. Vet nog vem det är… Och Nessie hitta en torr snusportion i soffan. Som hon tog in i buren och börja tugga på den. Hann ta den ifrån henne innan hon fick i sig för mycket. Blev så arg och upprörd! Fick ångest o allt.. Men ska nog.hålla koll på henne så jag lär väl inte få mycket sömn inatt ^^ och en viss person ska få en rejäl utskällning imöra!

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[Emelie321]
0

Är det en torr och redan använd portionssnus så är det nog inte så farligt om råttan har "råkat" smaka och tuggat i sig lite, eftersom det mesta av nikotinet redan har förbrukats.

Är den ooanvänd får nog råttan en nikotinkick som heter duga, så små som dom är =O

darkness
0

Jaa jag undersökte den och de var ett liiitet bitmärke så jag hann ju ta den i tid iaf.. Vilkrt inte var lätt xD eftersom hon bits i buren

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig