Faror i hemmet!
Har 2 små söta råttpojkar som jag vill släppa ut mer än jag gör.
Just nu går sängen bra, badrummet och hallen.
Resten av lägenheten känns…farlig.
Här kan vi väl dela med oss av faror som finns, tips och råd på hur man tar bort dom eller gör hemmet säkrare.
Jag är rädd för att dom ska krypa in i små hål någonstans (i soffan, i väggar och andra möbler.
Och att dom ska tugga på sladdar.
// I like beeing a mess, that´s who I am.
Sladdar har jag HÖRT inte är direkt farligt sålänge det inte är väldigt stark ström i dem, en vän till mig hade en råtta som klippte sladdar här och var (exempel iphoneladdare) utan en skråma. Sen är det ju inte kul heller precis 
Skrymslen och så kan man täcka för mer lite allt möjligt, är det några hål som leder ut ur lägenheten, eller in i väggen, i skåp osv som de skulle kunna ta sig in i kan man nog borra fast något, träskiva kanske.
Minns när jag var yngre och hade gerbiler. En av mina var på rymmen och hittade något hål som på något sätt ledde in till själva väggen, kan ha varit centraldammsugarhål. Slutade med att han tog sig enda till undervåningen och var fast inuti en vägg! Fick riva ner alltihop och ta ut stackarn. Han var vit av allt gips i väggen när han annars var svart.. Han var helt oskadd iallafall! Men ett exempel bara på vad som KAN hända
Oj!
Stackars liten.
Vad skulle han i väggen att göra?! =)
Jag hittade ett hål vid sidan om garderoben i hallen som jag fyllde med papper som tillfällig lösning.
Hålet gick in bredvid garderoben och jag har INGEN aning vad som finns där.
Får lyfta på möbler, skruva igen hål osv i helgen när killen kommer hit.
Hur kan dom inte ta skada av att bita i sladdar?
En väninna hade en kanin som hon hade ute i lägenheten och den bet i en sladd och….brann upp =(
Usch!
Hemskt bara att tänka på den stackars kaninen.
Jag vill ju verkligen INTE att det ska hända mina små bebisar.
#2 Haha ja man undrar ju verkligen varför de ska utforska preciiis överallt.. Nä jag har själv ingen erfarenhet av djur som klipper sladdar så vågar inte uttala mig säkert, har bara hört om historier där det inte skett någon skada på råttan. Oj, det låter jättemakabert med kaninen. :( Kanske var någon sladd som hade väldigt stark ström?
Jag vet inte alls vad det var för sladd men det var någon bakom tv´n har jag för mig och där kan väl vara ganska stark ström där.
Och i köket ska det väl oxå vara stark ström.
Det var iaf hemskt, min väninna var ju helt förstörd.
Vad finns det mer för faror?
Fallrisk och klämrisk är något jag vill varna för.
Fick mejl från en råttköpare för ca en månad sedan att en av råttorna hon köpt från oss fallit och slagit av tänderna. Tack och lov är han okej nu, tänderna växer ut som de ska och han fick inga inre blödningar. Men de kan dö av ett högt fall. Vilket också är anledningen till varför det är så viktigt att inreda höga burar så att råttorna aldrig riskerar att falla längre än max 50 cm.
En annan råtta ur samma kull som hanen omnämnd ovan dog nyligen efter att ha blivit klämd i en dörr. Stackars ägaren var helt förkrossad när hon hörde av sig för att tala om det för oss. Olyckor kan ju alltid hända, inte hennes fel - men många bittra tårar föll för den lilla tjejjan, både härifrån och från hennes familj. Så det gäller ju att hålla ett mycket noggrant öga på golvet när man har småttingarna lösa. Har man besökare får man också tänka på att varna dem så att de inte lyfter på fötterna när de går - annars riskerar de att råka trampa på råttorna.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Usch så hemskt!
Ja det där med djur som springer runt fötterna är jag van vid.
Haft katter i 16 år =)
Tänkte mig att om man har buren öppen när man är hemma eller på natten och stängt till just det rummet så kan dom springa in och ut hur som helst.
Springa på golvet och leka med leksaker osv.
Fallrisk är något jag inte tänkt jätte mkt på men det ska jag verkligen tänka mer på nu när min nya bur kommer i veckan.
Den är 150 cm hög och jag ska sätta en del våningar i den så jag ska tänka på det när jag bestämmer plats för hyllplanen och det andra.
Klämrisk är oxå något som jag tänker på med katter som springer så det kommer inte vara så stor risk för.

Sladdar ÄR oerhört farliga. Jag har inte hört om så många RÅTTOR som strykit med när de gnagt på sladdar. Däremot har jag hört om flera ÄGARE som fått rejäla stötar när råttorna gnagt på sladdarna. Jag har själv hittat sladdar som varit söndergnagda så de nu får de inte springa på golven mer tills jag lyckas hitta en lägenhet där ett rum kan få vara råttrum utan elektronik.