Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 12062 ggr
vevve89
0

Namn på råttor?!

Vilket/vilka är dina favoritnamn på råttor?

Vad heter/hette dina råttor?

Vad vill du att ngn av dina råttor ska heta i framtiden?

Mina favoritnamn måste vara Thilda, Bea och Divan (rådisar jag haft, liiiite partisk *hehe*)

De hette Thilda, Bea och Divan…

Alltid velat ha råttor som heter Ragnar, Lennart och Hubert men vill inte ha killar så får komma på nå bra tjejnamn istället. =)

Aztrya
0

Slash och Venom. Det var mina första två pojkar, så dom namnen är ytterst speciella för mig. <3

Sen är ju Sinclair och Lotus två fina namn med. ;) (Två av mina nuvarande råttor)

Forgetful
0

Jag hade en som hette Calibri, det var ett fint namn och det passade henne verkligen, hon kallades Calle.

Mina nuvarande råttor heter Odett, Helvetica, Leia, Pavlova och Cupcake :) min mamma ville prova på att ha råttor så hon fick ta hem två av mina som heter Vajli och Teami. Har också en kull med färgtema.
Azur, Cyan, Indigo, PapayaWhip och Maroon är pojkarna.
Tjejerna är MistyRose, MintCream, PeachPuff, Sienna, Violett, Cerise, Ockra, Ebony, Ivory och Honeydew :)

Jag gillar ju mest "egengjorda" namn x) Vajli och Teami har jag kommit på själv och sånna namn är det jag faller för :)

//Forgetful

regskylt
0

Jag har pojknamn som tema på mina honråttor. Tar de namnen som faller in när jag får hem dem. Har hållt i sig av de flesta råttor jag sammanlagt har haft (19 stycken). De första hade tjejnamn, men sedan blev det pojknamn.

Just nu har jag, i ordning från när de kom, Alex, Torsten, Harry (från Harry Potter, hon såg ut att ha hans frysyr samt ett "ärr" som teckning), Kenny (från South Park), Lincoln (från Prison Break), Kajsa (Skulle heta Kaj, men min dotter var bestämt på Kajsa), Nova (från Kajsas kull, tjuvparning), Håkan.

Jag har tänkt att fortsätta med temat pojknamn faktiskt, med undantag givetvis. Har en till tjuvparad kull på g nu i dagarna och den/de ungarna jag behåller kommer att få behålla sina namn liksom Nova fick göra.

chelona
1

Mina favoritnamn på råttor? Oj du. Jag tycker ju iofs att "människonamn" och då gärna lite äldre sådana är häftiga, så som Gudrun eller Birgitta, eller som #0 skrev; Ragnar, Lennart och Hubert. Samtidigt vore det roligt med te-sorter, eller varför inte titlar (Kapten, Baronen etc.). Eller varför inte olika personer ur en Agatha Christie-roman?

Mina tre grabbar heter James, Platon och Sokrates. James har jag dock inte namngett själv, eftersom han är omplacering.

Någon gång i livet måste jag ha en Dumspån och en Toker. Med all kärlek i världen naturligtvis. :D

💣

Charlott_
0

Älskar namnet Dooleys, även om det är sprit. Hade en ödla som hette Dooleys.

Så nu heter en av dom äldsta tjejerna Dooleys, Sen har vi Tequila och Tinny.

Jag ska behålla två hanar ur Tinnys kull. Pojkvännen har döpt en hane till Speedy, vilken passar honom bra, men den andra tror jag ska heta Melvin, mycket gulligt namn :)

Lancia
1

Jag bestämmer inte så sett vad råttan ska heta, utan det kommer ju mer man lär känna individen liksom, ibland ändras det med tiden. ;)

Janne och Björn är nog mina favoritnamn av alla jag haft, dom herrarna passade så otroligt bra med sina namn. :>

Nomad
0

Marius (Marre), Calcifer (Calle), Neville, Seamus och Oliver. Har börjat med Harry Potter tema nu ^^ De 2 första kom innan jag fick den iden.

There's no such thing as failures, only early attempts at success =)

ceccie
2

En ny råtta kan gå utan namn i ett par dagar tills det säger klick.

vevve89
0

Jag tycker annars om Tequila, Whiskey, Bacardi, Nivole, Lanson, Innis 'n' Gun å massa fler. Bara öl, vin å spritnamn ;D Kan säga ätt ja jobbar på bolaget tillfälligt. Lite fler namn; Vimla, Zora, Dumle, Lakrits, Ragnar, Lennart,

Fridborg
0

Som många här inne kanske vet går jag efter Star Trek :P

Q, Dax, Data, Picard (den bäst passande hittills), Beverly, Seven of Nine, Lal, Lore, Paris, Julian… listan e lång!

Sedan tog jag över två st från Katoz L-kull, Lynx och Leona. De hade så bra namn att jag behöll de (sen va tjejerna redan 1 år, så) och nu har jag en liten Virus också :)

hus-musen
0

Jag tror inte att jag har något favoritnamn på råttor, man ser vilket namn råttan passar i och så får den heta det! Inte alla råttor som passar i alla namn.
Har ingen specifikt tema heller.

Har haft en del, Houdini, Remi, Whiskas, Pussie, Speedy, Fidel, Snutten, Othila, Minime, Creedence, Julius Ceasar och Napoleon bla.

Qui dormit, non peccat

Ella
0

jag har nog inga farvorit namn… Men jag kan tycka att det är gulligt med olika teman ^^ som mina bebisar hade kull namn men jag döpte typ halft om dom sen eftersom att dom passade mycket betträ än kull namnen ^^

Jag har haft råttor i olika om gångar, men skriver upp vad alla hette :)

Lina och Doris (första omgången) men sen vart Lina för agresiv så vi fick byta ut henne mot en annan då var det Doris och Stina :) sen nästa omgång vart det Donna och Härriget :D och nu har jag Timjan, Sya, Miffo och Udda xDD sen hade jag ju två bebisar som jag sålde och dom hette On och Off :)

Anaii
0

Har inga råttor eller andra djur just nu pga min livssituation. Men när jag väl skaffar så ska den första oavsett om det blir en råtta eller en katt heta Newton. Hawkins ligger också högt på min lista liksom Mips och Risc (de två sista är processorarktikturer).

Ja, jag är nörd :P

:holmgreen:
0

Mina favorit namn vet jag inte riktigt, men jag tror det är alla namn från LOTR.. Dock har jag inga hannar, och det finns flest killnamn i LOTR ;)

Mina råttor nu heter: Astor, Arwen, Éowyn, Joyce och Vitani. Mina förra hette: Molly, Macy, Alice.

Jag försöker ha ett tema på alla namn. Astor och Alice är från tv serien dexter, Arwen och Éo är då från LOTR, Joyce är från Greek och Vitani är från lejonkungen.

Det jag menar med teman är att varje gång jag köper nya råttor får de ett nytt tema: Arwen och Éo köpte jag samtidigt och de är systrar, så de fick LOTR. Molly och Macy köptes samtidigt och de fick klädmärken. Astor och Alice köptes samtidigt och de fick Dexter.

Det var meningen att Vitani skulle hete Galadriel eller Luthien Tinuviel från LOTR, men då skulle ju det bli fel. Dessutom blir det aldrig de namn jag bestämt från början, det blir alltid ett annat tillslut för att alla råttor inte passar i allt.

Namn som jag skulle vilja ha är: Resten av Tjej namnen ur LOTR. Och sen disney namn. Från alla klassiska as grymma disneyfilmer från när jag var mindre! (Så som Lejonkungen namn, Tarzan, Askungen, Lilla sjöjungfrun, Lilo och stitch namn osv) :)

Juste, fler namn jag skulle vilja ha är änglars namn: som lucifer, castiel, mikael osv, dock är det nästan bara killnamn.. :)

Hallonblad
1

Brukar kalla mina råttor utefter vad de heter på stamtavlan.

Pleasure Little Treasure --> Skatten
Ladugårdens Black Shadows --> Skugga
Shannaras Vargsång --> Yla

Osv.

De råttor som redan har ett bra "tilltalsnamn" på stamtavlan får behålla det. Wasa, Manyuyu, Spider Lily kallas alla vid sina "riktiga" namn.

Sedan har jag några få undantag där de haft ett för långt namn på stamtavlan, men jag inte kommit på något smart att kalla dem utefter det namnet. T.ex Snövit. Hon heter But some of my best friends are Lebanese!. Kunde ha kallat henne för Libanesen, men kändes… inte helt okej. Vännen kom också upp på tal, men det kändes überlöjligt. Så hon döptes efter mamma Snödrottningen, tänkte som så att om mamma är en snödrottning måste ju dotter vara en snöprinsessa. Tadaa! Råtta med namn. Dessutom är Snövit s/ba. :) Otecknad. Snövit passar perfekt.

Föredrar personligen namn på två stavelser. Annars är jag inte så petig.

Skulle gärna ha en råtta som heter R2-D2 någon gång. :) Och en som heter Senima. Skulle gärna ha någon råtta döpt efter någon karaktär i någon av Hayao Miyazakis filmer också. (Suck. Får väl se om vi någonsin lyckas få till ett sådant kulltema.) Typ "En ko", "En hund" mm hade varit ett roligt kulltema, men vet inte hur många som skulle kalla sin "En ko" för Kossan (jag skulle lätt ha gjort det) sedan…

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

hus-musen
2

#15 Hmm But some of my best friends are Lebanese var ett krånligt namn om man ska ta en del av det.. Hade nog blivit Lebban här hemma ^^

Qui dormit, non peccat

UrchinFamiljen
0

Mina två första råttor hette Tooi (från Ratatoullie) och Toby! Min andra råtta heter Riffe (fast det är en tjej visade det sig) som nu har fått en kull som ska namn från böckerna Urchin ;)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Gwendelin
0

Våra råttor heter Tempelton (efter den tjocka råttan i boken Charlottes web), Reepicheep (råttan i Narnia) och Terry som hette så när vi fick honom. Har inte haft råttor så länge så just nu är detta favoritnamnen!

GinaCosmo
0

Mina tidigare råttor hette

Smulan

Kali

Yoggi (Yoghurt)

Mina nuvarande heter

Albin

Lucas

<3

// I like beeing a mess, that´s who I am.

[morat]
2

Någon gång när jag skaffar hanråttor ska jag döpa en till Bilbo. Har alltid velat ha en råtta som heter Bilbo, sen jag såg på Rosa för några årsen där en råtta hette det, hihi. ^^

Juliastrom
1

Jag har inte heller några riktiga favoritnamn :P Men jag gillar annorlunda namn men ändå lätta att säga/uttala :)

Mina heter Här var det ännu mörkare här nere, som jag kallar för mörker, vilket jag tycker passar henne bra då hon är mörk i pälsen ^^ Min andra tös heter Shannaras Dix och kallas Dix, jag vill gärna ha ett annat namn på henne då jag inte riktigt tycker att det passar henne :P Dock så säger jag jämt bebis till henne så det slutar väll att det blir med det ;)

[moatron]
0

Favvonamnen är kurt-rut, igor och karkaroff. Tre av mina tjejer har ägt/äger dessa namn. Mina nuvarande råttor heter kurt-rut, carl-eva, athena och luna. I framtiden vill jag gärna ha namnen sverker, björn, volmar och verner.. Dock planerar jag inte att ha pojkar men killnamn på tjejer har inte hindrat mig förr :)

kpisten
0

Mina nuvarande heter Luna(Ifrån Harry Potter) och Täscha(Älskar namnet Natascha, så förkortade det)

Men Hailey är ett riktigt fint namn, och Smirnoff :)

DuBetMig
0

Favoritnamn på råttor;
Jag har en liten förkärlek till irländska namn.

Mina nuvarande råttor heter:
Riley (Irlänskt)
Kasey (Irlänskt)
Ben (Efter Michael Jacksons låt där han sjunger om sin råtta)
Bulletproof Grandma (Hette från början Bulletproof Heart men är så skrynklig så hon fick byta 'andra namn' till farmor, använder dock bara bulletproof vardagligt) 
James (Heter egentligen Jesse James i stamtavlan, från Chers låt "Just like jesse james")
Viggo Paranoia (Firestorm Mini i stamtavlan, men hon är omplacering så hon hette Paranoia när hon kom så hon fick behålla det)
Eskil (Efter brodern i Arn)
Loke (Efter en av mina bästa vänner vars smeknamn är detsamma)
Mynta
Noel
Truls (Heter Truly in love i stamtavlan, men ville ha ett kortare vardagligt namn, så fick bli en Truls)

Mina råttor som gått bort:
Rasmus
Ninja Kid
Nunne

Har ett par råttnamn som står på lager. Bland annat:
Quin, ett av mina älskade irländska namn som står och väntar på sin tur.
Morgan, efter en väns far som gick bort för ett par år sedan.
He Brought the angels down (Jorn), efter en jäkligt bra låt helt enkelt! 
LillSkrotan, jag kallades förr för Lillskrot eftersom att jag hade jäkligt mycket piercingar, så en liten hyllning till mig då, nu när jag börjat kalla mig Scraprat.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

dyoxide
0

Råttorna vi har nu heter…

Pojkar: Lucifer, Frankenstein, Vladimir, Valentino, Voldemort och Vincent. Och snart får vi hem Blå som Stål från Absinth på foder!

Flickor: Elsa, Falgu, Monster, Estrella, Russin och Hallonpaj!

Gillar namn som är lite roliga :) Monster till exempel. Liten, Tiny och sånt är ju kul sen när råttan blir äldre och större, särskilt om den blir tjock :D Rex och sånt är kul också

KastKatt
0

En av mina första råtthanar hette Råttigan-Ripipip, vilket jag fick sota för.

Han hade att bli lyft och hatade i princip alla utan sin bror. Men han var en riktigt skönhet.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

MikkansBuse
0

Favoritnamn;
Jag har inte så där väldigt många favoritnamn som jag har på lager. Jag väljer mest efter (när jag döper en råtta) hur den beteer sig och ser ut, på så vis får jag namn som jag älskar. Men just nu är Odett, som min råtta heter nu, mitt favoritnamn (:

Nuvarande råttor;
Vivvi (fick hon för att hon var precis överallt i lägenheten)
Mandel (är Hymalayan mm och hade en fläck bak på ryggen som liknade en mandel, dock syns den bara vid bad)
Odett (från filmen Svanprinessan, ända sedan hon föddes har hon varit en prinsessa, en kämpe)
Salsa (fick hon efter dansen salsa, för att hon var så säker, busig och verkligen visa vad hon ville. Dock är hon densamma nu, men låter som en häst när hon springer på golvet)

Råttor som har gått över;
Flingan
tingeling
Mufflan
Coccos

Som sagt, vi får väl se vad nästa favoritnamn bliir.