Äter alspånen!
Hej alla :)
Jag har precis bytt bottenmatrial till mina småttingar, (råttor då, inte småbarn…), jag hade Toa-Lätt innan och har nu bytt till alspån. Det skumma är att dom just nu sitter och knaprar i sig alspånet i buren! Är det verkligen så bra? Har någon varit med om samma sak?
Tacksam för svar :) Kram
ÄTER dom den eller gnagar dom bara på materialet? råttor är som småbarn och vill gärna stoppa allt nytt i munnen för att smaka och testa - Om dom inte äter upp det ska det inte vara något problem alls :)
Alspån vad jag vet är inte giftigt när man äter, se det som extra fibrer osv ;) Men kolla noga, om det är en specifik råtta som gör och sväljer det och har annars ett konstigt beteende så kan den fått pica ( äter sådant som inte är mat ) och då bör du åka till en veterinär på en gång.
Men jag tror kort att du bara har nyfikna pälsbollar!
Tuggar de och sväljer? Eller biter de bara flisbitarna i mindre bitar?
Trä är så roligt, gnagare älskar att bita i det. Det betyder inte att de tuggar det längre in i munnen med molarerna och sedan sväljer. Det är bara något de pysslar med.
Jag ger mina möss och råttor grenar av äppel, björkkvistar, hassel och ohyrefritt hö mm just för att de ska få fnula lite då det är ett stort behov man måste tillgodose enligt lag (flätningsmaterial).
Mina är precis tvärtom, de äter på toalättströet ifrån toalådan ;) Men de skiter inte där, gömmer bara maten där å smakar på den ;) Innan ja bytte bur hade ja chinchilla sand i toalådan, å en av dem slickade i sig massor? Varför, knäppbollen :P Men de e nog nyfikna helt enkelt

Hm. Har ett liknande problem. En av mina grabbar ÄTER tidningspappret i buren (han har också ätit Toa-Lätt). Och ja, han ÄTER det som i sväljer det. Suck. Vad gör man åt en sådan sak?
#4 Jag har varit med om det någongång, att en råtta ätit mjukt toapapper. Det kom ut nästan exakt som det var i andra änden sedan, så jag misstänkte att det var för att rensa tarmarna, men det är alltså bara min gissning…