Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 735 ggr
karin98
3

Kissar utanför buren

Hej! Jag har två råtthonor som är ett halft år gamla.

Dom är trevliga och sociala. I buren har dom en toalett som don nästan alltid använder. Men när jag har dom utanför buren så kissar dom. Dom börjar kissa och skvätta efter bara några minuter när man har dom utanför buren. Man har därför ingen lust att fortsätta ha dem ute lika mycket när det ända dom gör är att kissa.

Vet nån vad detta beror på??????? Om det kan ha och göra med den åldern dom är i nu. Har svårt att tänka att dom skvätter och kissar för att dom är stressade, men jag har ingen aning???

Snälla om det finns nån människa där ute som vet svaret på detta problem så skriv! Skriv vad dett beror på.

Fridborg
4

Detta är revirmarkering, du får helt enkelt lära dig att leva med det :)

Tetitu
1

Ett tips är att ha en rått-tröja, jag har en långärmad tröja med luva som jag har framåt istället för bakåt (endast för det höga nöjets skull ;D), men att ha en speciell tröja som man alltid har på sig kan minska revirmarkeringen lite, och man behöver inte oroa sig för att få kiss på alla kläder (även om den såklart också måste tvättas då och då ;D). Men ja, man kan inte göra något för att stoppa kisseriet, man får, precis som Fridborg säger, lära sig att leva med det.

[Sara FE]
0

Ytterligare tips är att slänga över filtar/överkast på t ex soffan. :) Golv och andra hårda ytor är ju lätta att tvätta av då och då.

bossan1
0

Förlåt att jag kapar tråden lite men har samma problem med mina killar och tror inte det är revir markering då det är mycke dom kissar. Har som ni föreslog en rått tröja men dom kissar igenom den inte så kul …

Tetitu
3

#4 ibland kissar de bara för att de behöver, något man kan göra för att undvika det så långt det går (även om även detta är något man får leva med) så är det att inte ta väcka dom och ta ut dom direkt, alltså lyfta ut råttorna från sovande/nyvaket läge, då de oftast behöver kissa när de vaknar, inne i eller utanför buren ;D Det är iaf min erfarenhet. Ha alltid med en handduk eller toapapper att torka med är också ett tips! Även om de kissar på kläderna så kan man torka upp det mesta.

[Sara FE]
0

#4 Har de tillgång till många toalådor i lägenheten/rummet? Försöker de komma från din famn innan de kissar? Det kan ju helt enkelt vara så att de är kissnödiga. Ett par av mina råtthonor markerar dock såpass mycket att det snabbt går igenom tyg.

bossan1
0

Dom har inga toalåder i lägenheten för jag har precis fått dom till att inte bita mig när jag har dom ute så har dom kanske bara en kvart i magen på tröjan å om det vågar så springer dom lite i soffan.. Har inte fått dom rumsrena i buren heller utan gör sina behov på hela golvet i buren..

Trollhund
2

Tanken med en råtttröjja är ju inte att fe inte kommer kissa på fen utan att ha en tröjja som det inte gör något att de kissar på :-)

bossan1
0

Det gör absolut inget om det kommer kiss på den. Har den mest för att dom ska känna sig trygga i fickan men dom kissar så mycket att det går igenom allt. Funderade på om dom kissar för att dom e nervösa

[morat]
2

Om det gäller att de får full blåsa så kan man ju toaträna dom och ställa fram lite toalådor här och var som de snabbt kan hoppa till och göra sina behov i. Flört