Äter inte gryn
Jag blandar mitt egna Torrfoder med axa grynblandning som består av vete råg havre och korn sedan lägger jag till musli, rispuffar och hundmat.
Problemet är att de i princip inte äter något av grynblandningen. De plockar bara ut godsakerna.
Jag har bara haft dem i fem dagar. Skall jag vänta och se i fall dem kommer äta grynen tillslut? Eller skall jag byta till någon annan blandning? I sådana fall vilken?
Så gjorde mina med. Så jag bytte grynblandning och nu går det åt mer.
Jag använde axa i början - gick inte
Sedan bytte jag till Freedo (tror jag det heter, något åt det håller?) - gick sådär
Nu använder jag ett som tyvärr innehåller lite socker då det innehåller torkade äppelbitar (som råttorna för övrigt inte äter) men det går åt och jag slipper slänga överblivet. Det jag använder idag är "Familjens musli" från Finax och det är det bästa jag provat trots socker.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mina gnagare äter inte heller gryn. Jag anser också att gryn inte i det långa loppet är lika nyttigt som obehandlad säd som kommer nästan direkt från åkern. Jag handlar säden från Granngården och djuren tycker mycket om den säden. Havren är hel med skal och kornet är också helt med skal men krossat och då finns en stor chans att viktiga näringsämnen finns kvar! Bland annat betaglukan som är oerhört viktigt för immunförsvar.