Blind? Eller va där felet?
Hej! är orolig för min kingston! Sen i morse har han betätt sig lite konstigt! han vinglar lite går med huvudet neråt och har även ramlat ner från hyllorna i buren… :( Mitt lilla matvrak har inte häller ätit lika mycket som han brukar idag :( någon som vet vad felet är..? :( :(
#0 Har inte varit med om det själv, men det påminner om det jag hört om snedskalle och/eller öroninflammation eller dylikt (=balansstörningar ingår där). Tror inte det är att råttan är blind eftersom att råttor redan ser dåligt, alltså förlitar de sig inte speciellt mkt på sin syn, utan på andra sinnen. Många råttor lever med extremt dålig syn och vissa även blinda utan att man knappt märker det om jag har förstått rätt. Det låter som att din råtta behöver en tripp till veterinären!
Lycka till!
Märker råttan om du tyst rör handen vid sidan om den eller så? Min råtta såg jättedåligt men klarade sig bra ändå så att råttan är blind är nog inte problemet. De kan bli lite försiktigare om de inte ser något alls men inte så att de ramlar och går konstigt.
Det låter mer som det #1 sa, att det låter lite som det man har hört om snedskalle och öroninflammation, båda påverkar balansen.
Veterinär är nog bäst!
Hur gammal är Kingston förresten? Har han varit sjuk förut eller så? Stackars lilla Kingston. <33
Tack för tipsen! Han är är 1 år och han har alldrig varigt sjuk förrut :) Han är bättre idag så jag tror inte att det är någon fara.. men han är fortfarande lite trött :O
Okej. Du kan ju hålla ett öga på honom och handmata lite så att du helt säkert kan veta att han har ätit och druckit :)